Luft i bromssystem

stenis

New member
Har bytt bromsslangar på min xv1900.tycker inte jag får ur all luft.
jag har fyllt på bromsvätska i behållaren o luftat vid oken.någon som har ett tips?
 

OH-

Member
Har bytt bromsslangar på min xv1900.tycker inte jag får ur all luft.
jag har fyllt på bromsvätska i behållaren o luftat vid oken.någon som har ett tips?
Två råd (jag kan inte detaljerna om din hoj):
- Vänd och vrid på grejerna, luta hojen, lossa slangar, ok, huvudcylinder osv osv. Många hojar är byggda med "luftfällor" (t ex bromsslangen ovanpå styret på många offroadmaskiner) eller luftningsnipplarna sitter lite fel i monterat skick.

- Gör inget (ett tag). Många "hopplösa fall" blir bättre om dom får stå till sig nåt dygn. Det verkar som luftbubblorna slår ihop sig så att dom antingen kan spolas ut eller försvinner "den naturliga vägen" upp i behållaren på huvudcylindern.
 

Kent@

New member
Det brukar samlas en luftficka i anslutningen till banjobulten vid behållaren på styret. Omöjligt att lufta eftersom luftfickan hamnar i en högpunkt. Vrid eller luta på hojen/styret eller lossa försiktigt på behållaren och vrid den så att banjobultens anslutning hamnar under lägsta punkten på behållaren. Du kan bli tvungen att flytta/vrida behållaren på styret samtidigt som du vrider styret fullt till höger.

Ett alternativ är att ta en plastflaska, typ vattenflaskan som används vid sportutövning och har en slangstump man dricker ur. Finns att köpa på intersport för en 10-15 kr.

Åk till biltema eller en välförsedd bilmack och köp 3m plastslang som passar på luftnippeln och vattenflaskan.

Lossa locket på bromsvätskebehållaren på styret.
Gör ett hål mitt på flaskan..ca 10mm. Fyll flaskan med 2 dl bromsvätska, skruva på korken och anslut ena slangen till flaskan och andra änden till bromsokets luftnippel. Öppna nippeln med en fast nyckel och lyft upp flaskan över styret samtidigt som du sätter tummen för hålet i flaskan och klämmer lätt.

Kläm inte för hårt, behöver du ta nytt grepp så glöm inte att lätta på tummen för att släppa in luft i flaskan genom hålet du hade tummen över.

Efter några sekunder kommer du att se hur bromsvätskan sakta börjar fylla upp behållaren. Fortsätt att fylla tills behållaren är halvfylld eller tills du når märket för maxnivån i synglaset.

Skitenkelt!!!
Hela proceduren förutom inköp tar mindre än 5 minuter, du slipper pumpa/lufta och du slipper garanterat luftfickor.

//Kenta
 

Zopilote

New member
Ett alternativ till Kentas metod är att gå till apoteket och beställa en 50ml sköljspruta. Har för mifg att jag gav ett par tior för den, och den har varit ett oumbärligt hjälpmedel för att fylla på broms- och framför allt kopplingssystem "bakvägen".
 

SvenneC

New member
Man kan även lätta lite på själva banjobulten för att lura ut de små elaka luftbubblorna som gömmer sig där.

Glöm inte att ha trasa till hands så att bromsvätskan inte kan komma åt några lackerade ytor och lätta bara LITE på bulten när du luftar den.

Edit ==> Hoppsan! När jag läste OH's inlägg en gång till insåg jag just att det nog är exakt detta du menar med "lossa slangar, ok, huvudcylinder osv osv". Nåja, nu har vi varit övertydliga istället... :)
 
Last edited:

OH-

Member
Edit ==> Hoppsan! När jag läste OH's inlägg en gång till insåg jag just att det nog är exakt detta du menar med "lossa slangar, ok, huvudcylinder osv osv". Nåja, nu har vi varit övertydliga istället... :)

Hej!

Nej, åtminstone menade jag inte så. Att börja plocka isär systemet är inget jag föreslår i ett första svar till nån jag inte känner, det kan ju gå hur som helst :eek:

Jag menade bara att man kan behöva lossa slangarna från ramrör, sving osv osv för att få "fall" på dom och räta ut luftfällor. Men visst har du rätt (även om jag brukar klara mig med att möjligen luta huvudcylindern lite så banjon kommer lägre).
 

SvenneC

New member
Hej!

Nej, åtminstone menade jag inte så. Att börja plocka isär systemet är inget jag föreslår i ett första svar till nån jag inte känner, det kan ju gå hur som helst :eek:

Äh! Man MÄRKER ju förr eller senare om bromsarna inte tar. Hur farligt kan det bli? :p
 

Ginnies

New member
Har bytt bromsslangar på min xv1900.tycker inte jag får ur all luft.
jag har fyllt på bromsvätska i behållaren o luftat vid oken.någon som har ett tips?

Hej Stenis!

Här kommer ett yttligare tillägg i debatten.

Jag brukar med en stor tång, typ pollygrip, pressa tillbaka okens kolvar i botten (med beläggen borttagna förstås) Detta gör att oljan i systemet pressas med ett mycket högre tryck, jämfört med handtaget. Locket på behållaren måste förstås vara borttaget. Okens kolvar är av mycket större diameter än tryckkolven uppe vid handtaget. Därav byggs ett högt tryck upp och oljan får en rackarns stjuts genom slangen. Ev luftbubblor följer med av bara farten. Glöm bara inte att lägga nåt i mellan tången och oket så att du inte får skador på oken.

Ha det gott och lycka till!

/Ginnies
 
Top