I Tyskland och Österrike kan du helt klart få problem, och få hojen avskyltad och körförbudsbelagd om fel polis hör olåten.
Övriga känner jag inte till så väl.
Big problems.
Bullrar det för mycket och poliserna är på det humöret så tar det stopp på platsen. Böter att betala på ort och ställe, självklart - men också förbud mot vidare färd tills det att en godkänd bullermätning kan göras.
Kan man lösa det på plats medans kontrollen pågår så släpper polisen iväg dig, men hinner man packa ihop kontrollen så hänvisar man dig till någon ackrediterad verkstad som lagar din MC, (beställer och monterar originalsystem) något som självklart kan ta både en och två veckor av din semester.
...och större delen av semesterkassan. Oftast billigare att bärga hem hojen till Sverige igen.
OBS! Det gamla tricket att ha db-killern i packningen, be om ursäkt och montera medans man står hos polisen funkar inte alltid längre.
Det blir allt vanliga att man inte accepterar detta, utan istället beslagtar ljuddämparen utan monterad db-killer som "bevismaterial".
Då står man där med ett rakt rör under sadeln och tvingas vänta i veckor eller månader tills man i nåder får hämta ut sitt slip-on i en Sydtysk håla.
Det finns roligare sätt att avsluta sin semester.
Jag kan bli förbannad på Tyska polisens aviga krav på att alla förändringar skall vara inskrivna i registreringsbeviset och/eller vara märkta med relevanta E-nummer även för utlandsreggade hojar - speciellt när dom ger sig på gamla cyklar som dels inte omfattas av helfordonsgodkännandet, och dels kan vara besiktigade och godkända i precis samma skick i Sverige som tyska polisen sätter körförbud på direCkt.
...men kan jag ändra på det?
Nä, just det - och tjafsar jag på plats så blir det bara värre. Tyskland = "ordnung muss sein".
Bara att rätta sig.
Här är en bra sida om man kan tyska:
http://www.verkehrsportal.de/board/index.php?showtopic=91042
Hög andel polistjänstemän bland medlemmarna som svarar på frågeställningar.
Dom håller igång en dialog som jag önskar fanns i Sverige.
Jag körde av färjan i Kiel för några år sedan. Då stod polisen och vinkade in alla hojar som roat sig med att bullra lite.
Då kändes det skönt att åka gammal hoj med originalljud.
Stod dom och dumvarvade inne i färjan innan avkörning så att hela hängdäck höll på att trilla ner?
Har råkat ut för ett sådant gäng en gång - jag skämdes så jag höll på att döööööö. Barn och vuxna satt i sina bilar, höll för öronen och såg förskräckta ut.
Jag stängde av, klev bort från hojen, och satte händerna utanpå hjälmen jag med.
Idioter!
Hade varit underbart att få se det gänget få svara för sitt tilltag omedelbart.
Tack Marie !!
Jag bara misstänkte att det kunde vara problem i Tyskland med min l&b.... blir nån resa söder definitivt ska jag byta till orginal pipor .
Någon vet nåt om Norge isf vilka regler har dom som vi inte har i sverige ..typ reflexvästar osv ..
Tackar !!
Norge har krav på att reflexväst skall medföras i "fordon".
MC? Troligen, men tusan vet om det är riktigt utrett någon gång.
http://forum.svmc.se/showthread.php?8898-Krav-på-Varselväst-i-Norge&highlight=reflexv%E4st
Hampe