Loud pipes save lives?

badpitt

New member
Jag har alltid tolkat denna fras som en "dålig ursäkt" för de som kör med högljudda avgassystem men faktum är att jag har börjat tänka om.
I Juli i år åkte jag söderut (från Nordkap), någon gång efter midnatt passerade jag Gällivare, där i skogarna såg jag mycket djur (älg och rävar mest) och faktum var att alla djur jag såg sprang i riktning från vägen, det har jag aldrig upplevt med bil.
Jag har Wingsljuddämpare med de mindre (det finns två olika) insatserna i, den låter en hel del, jag låg i 120-130 mest hela tiden.

Någon som har synpunkter på det?
 

Axman

New member
Håller med när det gäller djur, funkar hyfsat med bilförare när man ligger intill och de börjar byta fil.

Oavsett om ljudet är störande eller ej så är det ju så att ljud uppmärksammar en på omgivningen. Personligen tycker jag att elbilar på parkeringar är mer läskigt än skräckfilmer, de är ju intill en innan man märker dem. :D
 

Hampe

Skriver massor!
Någon som har synpunkter på det?

Om dom hör dig komma så kör du för långsamt! :D


Nä, jag skall ju fan inte ha några synpunkter på andras buller, som du vet:eek::eek::eek:
...men nix - man kan inte ta viltfaran som alibi för att åka runt och väsnas, och det går liksom inte att lita på att dom små liven tolkar situationen riktigt och springer åt rätt håll.
En bergvägg, en skogsridå i kanten på ett hygge - vad som helst kan göra att man driver viltet ut framför sig istället för vidare in i skogen.

Speciellt om något stört djuren tidigare eller redan håller på att brumma när man kommer - skogsavverkning eller grusdårar inne i skogen: inte ens den smartaste Bambi grejar att bena isär vad som är vad och vilket som är mest högprioriterat när det plötsligt tillkommer ytterligare ett ljud.
Dom drar i den riktning dom upplever säkerhet, och är deras favvolega på andra sidan vägen så drar dom dit, oavsett hur många decibel man genererar och hur många km/h man färdas i, rakt emot dem.


Muller för den goda sakens skull är helt okay, men buller under förevändning att det håller vägen fri från vilt...? Njae...



Hampe
 

mudder

Member
Jag har alltid tolkat denna fras som en "dålig ursäkt" för de som kör med högljudda avgassystem men faktum är att jag har börjat tänka om.
I Juli i år åkte jag söderut (från Nordkap), någon gång efter midnatt passerade jag Gällivare, där i skogarna såg jag mycket djur (älg och rävar mest) och faktum var att alla djur jag såg sprang i riktning från vägen, det har jag aldrig upplevt med bil.
Jag har Wingsljuddämpare med de mindre (det finns två olika) insatserna i, den låter en hel del, jag låg i 120-130 mest hela tiden.

Någon som har synpunkter på det?

I våras monterade jag faktiskt insatserna i Accrapowicdämarna, pga att jag tröttnade på smällandet vid avslag på gasen. 990:in är nu lite tystare och djuren reagerar precis som vanligt. Dvs. ibland springer de upp framför hojen. Jag har alltså inte märkt någon skillnad.
 

viktoria

New member
Jag tycker att jag märker skillnad, viltet vänder vid vägkanten när jag kör hojen med mycket buller. Jag upplevde samma sak förr i tiden när jag körde amerikanare, när jag körde bilen som mullrade mycket vände viltet som regel.
 

RobbeS

New member
Tror inte så mycket på det där med att "oljud" skrämmer iväg vilt.
När vilt blir skrämt sätter flyktbeteendet in och dom springer oftast åt det håll nosen pekar. Utom renar då förstås som lika gärna kan stanna mitt på vägen i ren skräck. Det enda som jag kan se är att man riskerar att skrämma upp vilt på vägen som annars hade stått kvar i skogen.

Däremot har jag fått lite förståelse för de som anser att raka rör och odämpade ljuddämpare är ett otyg efter en helg på ett centralt vandrarhem i Umeå. Custom maskiner höll hela hemmet vaken på nätterna. Förstår inte varför man måste pumpa med gasen då man frikopplar eller står och väntar på grönt.
 

990 Adventure

New member
Kan inte förstå !

Som rubriken säger så kan jag inte förstå vitsen med att det ska låta så mycket som möjligt.
Det finns ju dämpare som ger ett härligt ljud utan att det överskrider vett o sanns,dessutom verkar det vara en kategori som åldersmässigt gnäller när grannen kör med sin grästrimmer efter kl 19 00 på kvällen.

Dessutom tycker jag det är trist att se när jag kommer på min mc så ställer sig barn,senast en pojk typ 5 år och ser rädd ut håller för örona och tittar efter sina föräldrar,det blir ingen mc förare av honom i framtiden då han redan nu upplever att mc är störande.

Till frågan om det spar liv,tror jag inte då jag är av samma åsikt som tidigare skribenter varit inne på,det är omöjligt att veta vilket håll djuren springer åt,ungdjur springer oftast till mamman och faktiskt vise värsa,så när det gäller hjort djur och vildsvin så finns det inget belägg för att det skulle funka.
Grävlingar som tyvärr ofta håller sig i vägkanten med sina ungar vid denna tid blir mycket stressade ,det såg jag själv när jag stanat på en busshållsplats och det gick upp en grävlingsunge på vägen ca 50 m längre fram och det kom en högljud custom från andra hållet,varken förare eller grävling såg varandra men när han kört förbi så kom det upp ca 5 st ungar på vägen och sprang kors o tvärs en stund.

Att djur reagerar kan jag ge mer belägg på och inte heller denna gång så stödjer det teorin om att det sparar liv i samband med djur,åkte mc ca hundra m bakom en custom ute på landet,rätt som det är sätter 5 st ungdjur typ mjölk ko i sken precis efter att han passerat,djuren rusade rakt igenom taggtråden ut på vägen framför mig,ingen fara för mig,men bonden som ägde dom sa ,förbannade motorcyklar ! tänk om min traktor skulle låta så,då skulle dom spärra in mig,jag bad om ursäkt och sa att jag bara talade om vad som hänt,titta han på mig och sa ja tack då men det gick väl fort !

Ännu en som inte gillar oss.

Blir lång detta men en fundering till,hur kommer det sig att Custom cycklar som är den grupp som har flest öppna rör är innblandad i flest olyckor inne i stan om dom nu hörs så bra,det är ju endast där dom hörs när dom kommer,på landsväg hörs dom ju inte föränn dom passerat och en stund till !
 

Tessan67

New member
Till frågan om det spar liv,tror jag inte då jag är av samma åsikt som tidigare skribenter varit inne på,det är omöjligt att veta vilket håll djuren springer åt,ungdjur springer oftast till mamman och faktiskt vise värsa,så när det gäller hjort djur och vildsvin så finns det inget belägg för att det skulle funka.
Grävlingar som tyvärr ofta håller sig i vägkanten med sina ungar vid denna tid blir mycket stressade ,det såg jag själv när jag stanat på en busshållsplats och det gick upp en grävlingsunge på vägen ca 50 m längre fram och det kom en högljud custom från andra hållet,varken förare eller grävling såg varandra men när han kört förbi så kom det upp ca 5 st ungar på vägen och sprang kors o tvärs en stund.

Att djur reagerar kan jag ge mer belägg på och inte heller denna gång så stödjer det teorin om att det sparar liv i samband med djur,åkte mc ca hundra m bakom en custom ute på landet,rätt som det är sätter 5 st ungdjur typ mjölk ko i sken precis efter att han passerat,djuren rusade rakt igenom taggtråden ut på vägen framför mig,ingen fara för mig,!

Om du har en mc med högt ljud så hör djuren detta tidigare än andra ljud. När djuren blir skrämda av detta så vänder de tillbaks till den väg som de vet var säker, dvs där de kom ifrån. Skulle de redan ha passerat vägen precis när du kommer så finns möjligheten att de vänder för att komma tillbaks där de kom ifrån och då är risken att det blir framför MC´n.

Man har ingen garanti för att det blir fritt på vägen från alla djur men till största delen så vänder djuren innan de hunnit över vägen.
Vägar syns som ett hinder för djuren vilket man också märker på att de ofta saktar ner och stannar när de kommit ut på vägen.

När jag kör bil (vi har mycket vilt hemma) så vänder nästan inga djur när jag kommer, men när jag kör mc´n så vänder djuren när de kommit upp på vägen efter att ha stannat till och hört ljudet.

Jag är helt övertygad om att jag utsätter mig för mindre vilt om jag kör mc istället för bil.

Och när det gäller korna så har de inte samma överlevnadsinstinkt som de vilda djuren;)
 

Skye

Kör Mycket!
Har räddat livet på ett tjugotal älgar som stått i vägen genom att använda signalhornet på mitt lok. Inte en lång signal utan snabba korta gör att viltet skräms och flyr undan.

Skulle hellre investera i ett kraftigare horn till motorcykeln än att det behöver låta konstant och irretera alla under färden.

http://www.valkmotorparts.de/producten.php
Tutor som låter
 

jan-olovj

Active member
Har räddat livet på ett tjugotal älgar som stått i vägen genom att använda signalhornet på mitt lok. Inte en lång signal utan snabba korta gör att viltet skräms och flyr undan.

Skulle hellre investera i ett kraftigare horn till motorcykeln än att det behöver låta konstant och irretera alla under färden.

http://www.valkmotorparts.de/producten.php
Tutor som låter

Det finns en svensk återförsäljare http://www.berup.com/
Priset är nog inte högre. Jag köpte från berup, betalade in i förskott. Jag ringde och frågade varför paketet inte kom, fick svaret att han hade redan skickat men han skickade ett nytt paket helt utan något snack, så skall det vara. Förresten hornet hörs det kan jag intyga men sätt inte för liten säkring eller kabel för den tar ström.
 

Blaser

New member
Om dom hör dig komma så kör du för långsamt! :D


Nä, jag skall ju fan inte ha några synpunkter på andras buller, som du vet:eek::eek::eek:
...men nix - man kan inte ta viltfaran som alibi för att åka runt och väsnas, och det går liksom inte att lita på att dom små liven tolkar situationen riktigt och springer åt rätt håll.
En bergvägg, en skogsridå i kanten på ett hygge - vad som helst kan göra att man driver viltet ut framför sig istället för vidare in i skogen.

Speciellt om något stört djuren tidigare eller redan håller på att brumma när man kommer - skogsavverkning eller grusdårar inne i skogen: inte ens den smartaste Bambi grejar att bena isär vad som är vad och vilket som är mest högprioriterat när det plötsligt tillkommer ytterligare ett ljud.
Dom drar i den riktning dom upplever säkerhet, och är deras favvolega på andra sidan vägen så drar dom dit, oavsett hur många decibel man genererar och hur många km/h man färdas i, rakt emot dem.


Muller för den goda sakens skull är helt okay, men buller under förevändning att det håller vägen fri från vilt...? Njae...



Hampe

Det var många kanske, om och nja i detta. Om det skulle vara så att högt ljud gör att 6 djur av tio springer åt ett annat håll så gäller väl devisen loud pipes saves lives.
 

DuvD

New member
Om sex rävar springer bort från vägen och fyra älgar springer mot vägen så väljer jag nog hellre att köra med standardpipor på hojarna.

Men visst. Sittandes på altanen kan jag uppskatta ENSTAKA högljudda hojar som gasar förbi på kurviga vägen 200 meter bort....
 

Hampe

Skriver massor!
Om ...! :D
...men - om... ...Njae...
Hampe


Det var många kanske, om och nja i detta. Om det skulle vara så att högt ljud gör att 6 djur av tio springer åt ett annat håll så gäller väl devisen loud pipes saves lives.


Två "om", ett "Njae", inget "kanske" - men jag bjuder på ett "men" som kompensation; du har helt rätt i vad du menar! Det var ett pratigt, pladdrigt och rätt kass inlägg, sorry - jag måste bli t-y-d-l-i-g-a-r-e !

Det finns iinnggeenn forskning på området, det blir bara en massa antaganden - och eftersom vissa (absolut ingen pun intended, Badpitt!) letar efter halmstrån att ursäkta sina tordönsbullrande maskiner med så tycker jag att det är kass att ge folk argument att fortsätta bullra satan, samtidigt som någon kanske tror sig plötsligt fått fri lejd genom skymningstimmens viltridåer på den lilla landsvägen.

Speciellt larvigt hotar det att bli när dom bullerbögar som aldrig ens lämnar stan får ett oprövat viltargument att gömma sig bakom.

Jag har samma inställning till vilt som till mina mottrafikater - dom är ute efter mitt liv! Även om det kom upp en aldrig så trovärdig utredning som sade att Viltet Väjer för Vance & Hines så skulle jag lita lika mycket på det som jag litar på att bilister ser mig eller att ABS räddar mig när jag själv fuckar upp.


Den som på allvar tror att bullrande hojar håller viltet från vägen bör omgående engagera sig i aktionsgruppen som vill förbjuda elmotorcyklar!



Hampe
 
Last edited:

R5+1

New member
Vilt?? Är det vilt som är problemet/frågan när det gäller motorfordon som låter??
Nä ni, om ni kunde vara med varje gång jag håller på att bli långsamt dräpt av en GUBBDJÄVEL i sin fittPrius eller annat skit som inte låter alls, och påminna honom om hur FAN MAN KÖR BIL!!!
Se sig för innan man backar eller kör rätt upp på trottoarer för att vända, ut från sin ruta på en parkeringsplan eller från att ha stått stilla på en plats med parkeringsförbud... Det är väl för mycket begärt! Eller???
Nä, då ska JAG som gångtrafikant bara automatiskt veta att det kommer köra ut en bil rakt över mina fötter för att han skulle ju köra just där just nu!!!

Tacka vet jag snoris-grabbar i sänkta Volvos med "trimmade" avgasrör och överdyra fälgar. De må te sig lite tramsiga i mina ögon, men de hörs på långt håll och de visar tydligt sina avsikter, även om det betyder att de tänker köra lite hotfullt nära för att balla sig inför polarna.

Bara min åsikt, baserad på för många års erfarenhet av skiten.
 

hamre

Member
Jag är förundrad över att det finns nån som tror att raka rör skulle ha nån som helst inverkan på "att rädda liv"!!!

Det är lika befängt som sas i en annan tråd att höjd hastighet skulle skapa "säkrare trafikmiljö"?? Finns det folk som e så insnöade att dom verkligen tror på det??? Det e ju en jävla massa bilister som inte ens klarar att hålla hastigheten uppe på dagens nivå!
 

TMax500

Member
Nja, raka rör brukar ju låta alldeles för mycket, vasst ljud är inte kul. Men lite extra buller kan vara rätt bra. Jag som kör en del stadstrafik har ett antal gånger fått bilister att uppmärksamma mig - med hjälp av mina avgaspipor.

Typexemplet är när en jönspelle utan blinkers och utan backspeglar försöker byta fil utan att se sig för. Att då vrida på lite extra och "bullra lite" får dem att hicka till, titta upp, och upptäcka att det ligger en mc alldeles bredvid. Särskilt väl funkar det när jag är ute med trajjan, den mullrar gott när man vrider på och går inte att missa...

Funderar också på att montera en kraftigare tuta - av samma skäl. Hellre låter jag lite mer och överlever.

Dessvärre är det scenariot alldeles för vanligt, i vart fall i större städer. Kanske är det ett stadsproblem?
 

Axman

New member
hamre, enligt egen erfarenhet så vill jag vara så fräck så jag påstår och tror att en hoj som bullrar väcker mer uppmärksamhet hos övriga trafikanter (ink djur) och därmed räddar liv.

Vad jag däremot inte tror är att vinsten överstiger störmomentet för allmänheten totalt sett.

Å det tredje så är jag däremot en självisk jäkel som vill att min hoj åtminstone skall mullra gott för det bidrar till min upplevelse. (och sedan jag blev hojägare unnan jag alla andra det utan knot trots att jag bor på ett ställe där motorljud kan vara störande)

Som jag nämnde innan så är ljudet av däck mot asfalt för mig ett enormt mycket större problem än mullrande glidare/tjutande sporthojar. Man borde börja där men det är ju inte ett så sexigt problem...
 

Triumph int

New member
Det är helt felaktigt att slänga ur sig ett uttryck som ex vis,
raka rör räddar liv

Det finns säkert nått tillfälle där detta stämmer,
men att sedan påstå att det är alltid stämmer är fel.

Vad som i slutändan spar liv är att inte köra på nått.

Ska vi inte ställa oss den viktiga frågan, varför kör vi på olika saker?
 
Top