Ljudnivå med Vance&Hines på Volusia

omnitrax

New member
Jag har en Volisia 01a där det satt ett Vance&Hines system. Tyvärr var inte förgasar och luftfilter besyckat för detta, så den varken gick eller lät speciellt bra. Så nu har jag bytt till orginalsystemet.

Skulle vara kul om någon vet vad för ljudnivå det blir med Vance&Hines system på hojen? Har för mig att den fick låta max 96dB...
Har någon varit till besiktnigen med systemet?

Och så undrar jag om det lilla röret som förbinder ljuddämparna på orginalsystemet skall vara bra för?
 

jan-olovj

Active member
En kamrat till mig hade Vance-Hines på just en Volusia och det lät bara för mycket inte als det dova karftfulla mullret. Jag vet visseligen inte om dämparna var rensade men för mycket var det.
 

P-O Noren

New member
Jag har för mig att jag läste någon gång att mellanröret dämpar ljudet och minskar motståndet i avgassystemet då du har 2 cylindrar med stor cylindervolym på vardera burken. Eftersom varvtalet är lågt så kan du väl utnyttja båda ljuddämparna effektivare. Kan dessutom ha den effekten att du slipper alltför kraftiga impulser genom dämparna.

Har bara noterat dessa förbindelserör på bmw's boxermotor och stora v-tvinnar...

Någon som kan detta bättre?
 

realmailman

New member
Det är till för att jämna ut trycket i avgaserna. Du får ett litet motstånd i avgaserna som gör att motorn går jämnare. Jag har samma typ av koppling mellan avgasrören på min jänkare oxå och det jag förstått är att detta har man för att jämna ut gången mellan höger och vänster bank(rader av cylindrar) borde vara samma sak på en V motor eller en boxer där avgaserna inte går ut i ett och samma rör.
 

Zopilote

New member
Mellanrör används på fyrcylindriga motorer också, i de fall där avgassystemet inte är byggt med en kollektor som tar hand om alla fyra rören. Ett rätt avstämt avgassystem hjälper motorn att andas, så hastigheten hos gaserna i avgasröret hjälper till att "dra ut" avgaserna ur den cylinder som är i avgastakt.
 

Blåflagg

New member
Buller

Jag har en Volisia 01a där det satt ett Vance&Hines system. Tyvärr var inte förgasar och luftfilter besyckat för detta, så den varken gick eller lät speciellt bra. Så nu har jag bytt till orginalsystemet.

Skulle vara kul om någon vet vad för ljudnivå det blir med Vance&Hines system på hojen? Har för mig att den fick låta max 96dB...
Har någon varit till besiktnigen med systemet?
Det där med buller är en soppa. Bilprovningen och Polisen har väl 102 dB som gräns men om du skall köra på någon bankörning/kurs är det 95 dB som gäller (om det inte är någon "bullerdag").
Sedan hur man mäter är inte helt lätt heller. Förbikörning, halvt max varv utan belastning, 2 meter från avgasröret, 45 grader vinkel osv osv. Detta finns det nog inga klara regler för.
 
Top