Ljuddämparinsats Vance & Hines 2-1

Jimmy2204

New member
Hej.

Jag undrar om någon vet eller har något tips på hur man kan få en effektiv ljuddämpning på mitt Vance & Hines 2-1 bullersystem till en HD Nightrod.
Det är gott när det bullrar, men ska man åka långt kan det även vara skönt att höra fåglarnas kvitter och vindens brus emellanåt, även om det dämpar hästarna lite.

Det är även jobbigt att byta till originalsystemet hela tiden, så en ljuddämparinsats eller liknande vore ju det bästa.

Har någon något tips om vart man kan köpa en insats eller något liknande så vore det hjälpsamt.
Har kollat om V&H har något på deras hemsida men inte hittat något.
Så all information och hjälp mottages med tacksamhet.

//Jimmy
 

Pisken

New member
en eller två "diskbollar" framför insatsen (om den är konstruerad som min propipe , dvs lätt att skruva ur insatsen)

köp ljudämpar ull och "packa om" insatsen , finns mycket praktiska "mattor" som är vävda , bara linda om ett par varv runt den hålade rörstumpen som är insats och linda med lite najtråd så den hänger kvar runt när man stoppar in i röret igen , gjorde det på min , hör och häpna hojjen kändes lite rappare samt lät betydligt mera behagligt (mera dovt o grovt)
 

Hellman

New member
Hans & Vansinnets-system till HD är lite roligt att de kallas bullersystem då det de oftast är det enda de åstakommer. :rolleyes:

Är hojen försedd med rätt andning och framförallt mappad för systemet? Isf kommer allt utom eventuellta Db-killers göra att hojen går skit. Är systemet bara påkastat i förmån till "välljud" (nej, jag har aldrig hört en HD som låter bra med öppna system, men det är min åsikt) så går den skit som det är nu och kommer må bra av "dämpning" i avgassystemet.

Antar att det finns orginalinsatser till systemet, även på Vance & Hines. Köp dessa om du inte har.
 

Pisken

New member
Storkubiks v twin låter mulligt i mångas öron .......allt han frågade om OM man kan dämpa Vance&Hinces propipes så att dom inte låter förmycket ..... sen att folk anser att vi mest bullrar å inte tillför så mycket av "er" MC kultur ... vi är många som delar kakan

Ps... kommer köpa en 4cyl risbrännare snart... pga taskig benvinkel på Customen .... jepp , väljer hellre den med "slipon" än den utan
 
Last edited:

Hellman

New member
Storkubiks v twin låter mulligt i mångas öron .......allt han frågade om OM man kan dämpa Vance&Hinces propipes så att dom inte låter förmycket ..... sen att folk anser att vi mest bullrar å inte tillför så mycket av "er" MC kultur ... vi är många som delar kakan

Ps... kommer köpa en 4cyl risbrännare snart... pga taskig benvinkel på Customen .... jepp , väljer hellre den med "slipon" än den utan

En storkubikstvin låter mulligt när den har stora dämpare, inte när den har raka rör. Har den inte stora dämpare låter den vasst och väldigt högt. Högt nog att reta de flesta. Mitt inlägg var i all välmening. Ser det ut så här så låter det högt:

vh47913-widow-slip-ons.jpg


Inte mycket till dämpmatrial där inte, enda lösningen jag ser är att köpa dämparens insatser (dB-killers) om de nu inte följde med. Hur effektiva de är kan jag inte svara för, men min gissning är "lite".

Edit: En "risbrännare" låter ju inte tillstymmelsen till lika högt om man inte varvar skiten ur den i tätort som bara förståndshandikappade gör?
HD:s har förargat mig då de alltid måste varva ur de tre första växlarna (för att nå 50 km/h?) i tätort år efter år. Allt i jakten på myten "HD låter ju gott".

Det stämmer f.ö. inte i de flestas öron.
 
Last edited:

Pisken

New member
Vi är alla olika , som tur är ....
Killen frågade om man kunde dämpa V&H Propipes lite .. svar fick han

"Ljud eller inte" tådar finns det massor av

min 1600 twin peakar på 6500 varv ca och den toppar ca 120 på 1an ... så fördommar mot "customs" drar du alla över en kam.,,, "We shall over come" ^^ ... å den låter saaatan :)

Allt beror på vem som håller i gasrullen
 
Last edited:

Hellman

New member
å den låter saaatan :)

Tvivlar jag inte på ett ögonblick, var hela min poäng, även om jag trampade på ömma tår. Dock gav jag ett rätt bra tips om dB-killers till systemet eller hur?

Diskbollar och diverse bonnameck blir bara skit i slutändan.
 
Last edited:

Pisken

New member
Tvivlar jag inte på ett ögonblick, var hela min poäng, även om jag trampade på ömma tår.

Det gör även en 4cyl/kortslagV2(om inte värre) med "slipon" ... så vi sitter i samma skit-tunna ...... körde en 1250 bandit men nått "yuoishumuiotra" rör på .. den lät fan aset(jepp,självklart varvade jag som så bör...annars kan jag köpa en traktor) ... menlät ungefär lika lite som min 1600 med mild gas ....

"guns dont kill people,peolple does" ... eller?
Finns 10000 trådar om ljud ... killen fick tips om å dämpa sin propipe , fick ....... å lägger ner denna tråd
//Diskbollar å bonnameck e det som funkar ......
 
Last edited:

Hellman

New member
Skulle bara rekommendera diskbollar för att klara en besiktning, ingen för långa stunder då flödet blir rejält annorlunda.
 

Jimmy2204

New member
Tack för alla svar.

Hojen är i dagsläget mappad och fixad för systemet. Med V&H's egna fueltuner och sportfilter mm. Dock är det enkelt att ställa om vid ändring.

Det V&H Widow slip-on systemet som visas på bilden ovan är ej det jag har, har haft men dom gav ett dåligt ljud och inte något extra direkt, tog av det efter 2 veckor och köpte systemet jag har nu.
Har detta 2-1:
http://www.vanceandhines.com/products/vrod-2008-comp/competition.html

Som sagt.. det enda jag är ute efter.. förutom behovet att klara besiktning är ju att snabbt och enkelt vid långfärder kunna dämpa ljudet en del, snabbt och enkelt skall det vara. Annars kan jag lika gärna byta till originalsystemet när det behövs.

motospeed.se verkade ha en del gobitar att kolla på. Tack för det tipset.
Diskbollar har jag hört skall vara perfekt vid besiktning med, får testa det när det väl är dags! Och annars får jag väl ha en extrainsats lindad med grymma dämpmattor som beskrivs ovan.

Jag är ännu ingen mekexpert på Motorcyklar direkt så kan någon ge ett tips om någon del som passar mitt system blir jag väldigt glad och tacksam!
 

Hellman

New member
Tack för alla svar.

Hojen är i dagsläget mappad och fixad för systemet. Med V&H's egna fueltuner och sportfilter mm. Dock är det enkelt att ställa om vid ändring.

Det V&H Widow slip-on systemet som visas på bilden ovan är ej det jag har, har haft men dom gav ett dåligt ljud och inte något extra direkt, tog av det efter 2 veckor och köpte systemet jag har nu.
Har detta 2-1:
http://www.vanceandhines.com/products/vrod-2008-comp/competition.html

Som sagt.. det enda jag är ute efter.. förutom behovet att klara besiktning är ju att snabbt och enkelt vid långfärder kunna dämpa ljudet en del, snabbt och enkelt skall det vara. Annars kan jag lika gärna byta till originalsystemet när det behövs.

motospeed.se verkade ha en del gobitar att kolla på. Tack för det tipset.
Diskbollar har jag hört skall vara perfekt vid besiktning med, får testa det när det väl är dags! Och annars får jag väl ha en extrainsats lindad med grymma dämpmattor som beskrivs ovan.

Jag är ännu ingen mekexpert på Motorcyklar direkt så kan någon ge ett tips om någon del som passar mitt system blir jag väldigt glad och tacksam!

Nu har jag en tendens att verka drygare än jag faktist är, men får bjuda på det! :D

Systemet du länkade till verkar vara rör-till-megafon. Det måste låta helvete!?

Om du tittar på min avatar-bild så ser du minna förra hoj, en Ducati 900SSie. 900 kubiks twin som varvar uppåt 9000 RPM. Dämparen man ser på bilden är rätt stor och så finns det en på andra sidan också. Trots dubbla dämpare lät/låter den högt. Aldrig illa och vass utan dovt också högt. "Mulligt" om man får säga så. Dock behövde jag aldrig hörselskydd om jag skulle på långresa.

De flesta HD som jag under min livstid sett/hört har rakare rör och ett jävla gällt/skärande ljud ur dämparna som jag aldrig hört någon annan än de som kör märket gillat. Det låter riktigt illa även om jag över lag gillar motorljud oavsett källa.

HD har ju en potential att låta sjukt gott, men 99% av förarna har aldrig fattat detta utan vill bara låta mycket.

/I all välmening.
 

Pisken

New member
Om du inte hittar vettiga DB killers så det lilla extra motstånd du får igenom att packa om insatsen(eller "diskbollar") gör varken till eller ifrån , du kanske märker en liiiiten sänkning av effekt , men som i mitt fall med lite mera motstånd så kändes det som jag ökade bottendraget något , tappade dock lite på topp (men vaffan gör det på en storkubiks twin,min är åxå "bänkad" och optimerad)

Har du lös insats som är hyffsat lätt att skruva bort,köp ett paket med "dämparpackning" eller vad man ska kalla det(alla MC firmor med lite grejjer till crossar odylikt har hemma för billig peng) och pröva .... kan ju inte bli mer än kass ;) ... eller skitbra :)
 

Hellman

New member
Jo, men märker man av ett ökat bottendrag när man ökar motståndet går hojen för magert utan detta motstånd (diskboll, db-killer eller vad man nu stoppar i). Det är det jag försöker komma till.

Ett orginalsystem har i 99 fall av 100 mycket mer motstånd än öppna eftermarkadssystem men hojens insprut/förgasare är ställda efter det. Smäller man på öppet system bör man mappa hojen i bänk. Har man inte gjort detta går hojen för magert (de flesta gör det redan med orginalsystemen idag pga miljökrav) och det är inte bra för motorn i längden.
 
Top