Har haft kontakt med flera motorcyklister som stoppats av polis i Tyskland. De kräver dels böter, dels att man byter till originalljuddämpare innan de fick köra vidare eftersom motorcykeln är olaglig. Flera har fått köpa originalsystem på plats = dyrt.
Loud pipes risc rights; jag har bytt tillbaka till original på min Drag Star och kan då också köra på SMCs bankurser. En annan bonus är gladare grannar.
Planerar semestra i England-Frankrike-Belgien-Holland och Tyskland i sommar. Kör en Yamaha XV 1900 med V&H pipor. Enligt rykten är gräns polisen i Tyskland griniga när man kommer med lite öppnare rör.
Har någon färsk erfarenhet?
Varför vill folk smälla ? Är det inte bättre att inte reta folk som bor utmed vägen, skrämma sken på hästar å liknande ting.
Jag tror att det är nåt psykiskt. Det handlar nog om de stackars barn som inte fick sätta en tvättklämma i cykelhjulet att smattra med när de var små......
Hej!
Tråkigt att vissa här ska dömma andra! Jag uppskattar det positiva med att folk delar med sig av sina erfarenheter - på så sätt kan vi alla bli mera upplysta. Försök låta bli att dömma!
Jag har satt på Leo Vince dämpare för bättre effekt o mera ljud, men låtit bakre strypröret sitta kvar. Då ska den vara typad o laglig o hade inga problem att köra bana med SMC. Har dock ej varit i Tyskland än. En del av nöjet med mc är just ljudet tycker jag själv...
Jag håller med de som inte förstått detta har missat en hel del av känslan.
Jan-Olov
Exakt.
Alla vill inte köra plastraketer som låter som symaskiner. Vissa av oss vill ha riktiga hojar.