Ljuddämpare Dragstar 650

Charliee

New member
Hej!

Jag har en Yamaha Dragstar xvs 650 -98

Den ljuddämpare som nu sitter på dämpar lite väl mycket enligt mig. Orginal dämparen. Jag skulle vilja att det lät lite mer, men inte för mycket. lite mindre symaskin, lite mera MC om ni förstår.

Finns det något man kan köpa som gör att jag kan behålla röret från cylindern? Alltså bara byta den yttersta dämpande delen.

Om man behöver byta hela systemet från cylinder och ut, finns det någon som ni vet har ett bra ljud med bra effekt, som både ser snyggt ut och inte kostar skjortan? :D

Som ni märker är jag ännu inte så kunnig inom ämnet ljuddämpare, så försök att inte svara för avancerat :)

Tack på förhand!
 

Mr_Hayabusa

Moderator
Buller kan kosta pengar.

Hej Charliee.

Först så vill jag tala om för dig att det är inte utan jag håller med ang ljudet.

-Men !

Det är så att byta system på sin mc kan ställa till det mera än på ett sätt.
Först så är det på det viset att din mc ej blir trafikgodkänd av bilprovningen då du ska besöka dem.
Sedan så har polisen fått nya direktiv ang ljudämpare & att hårdgranska de med sina nya DB mätare vilket kan bli lite jobbigt & ev kostsamt med böter &
ett nytt besök hos Svenskbilprovning.
De går efter det som står på typintyget regbeviset & tekniska uppgifter om din mc.

Men tar man beslutet ändå så är det på det vistet att oavsätt om du byter hela eller halva systemet , om det nu finns halvt till din mc? så måste
du även bestycka om den för att inte skada motorn då den kommer att gå förmagert med ett mera öppet system.

Avgas system kostar allt från 6000 till strax under 10000 kronor.
Sedan behöver du beroende på om det är förgasare eller insprutning bestycka om den rätt.
För att göra det med insprutning använder man sig av en Powercommander som har ett ca pris på 3500 kronor beroend på vart man köper den.
Sedan så behöver man köra en i en Dynojet bänk för att justera den & det kostar allt från 2000 & uppåt, det gäller även med förgasare men då byter man munstycke med mera i förgasaren.

Hur man vrider & vänder på det så koster det en slant.
Sedan är frågan om man själv tycker det är värt det?


-Kostar skjortan gör det i vilket fall som helst !

Smakar det så kostar det.

Vågar inte ens tänka på vad mitt system har kostat mig. shit!

Det är till en Sporthoj, system strax under 17 000 sedan resten uppe på allt det ink nya stift 250 kronor / styck X4 sedan luftfilter 1200 kronor plus TRE-mode för 1900 kronor ......


Du ser det kan springa iväg.

Men jag är supernöjd & det är det som jag tycker ska räknas !
Man lever bara en gång! så ens hobby får gärna kosta en slant.

Att köpa halvdana saker brukar bli dyrare i längden , så köp riktigt med en gång i stället.


Lycka till !

//Mats SMC BLEKINGE
 
Last edited:

Axman

New member
Se vad du kan hitta för slipon, det borde räcka gott och så kan du enkelt byta inför behov *host*.

Nu är jag visserligen ute på hal is. Men om du har förgasare så borde justering av den biten inte kosta så mycket? Det är power commander osv när man har insprutning som kan kosta väl mycket i värsta fall.

Anledningen till att du justerar denna biten är att du förändrar luftflödet genom motorn och därmed kan du riskera att skada den om du gör för stora förändringar. Men om man byter mot an annan slip on utan att röra luftfiltret så kanske du inte behöver göra något alls, det finns även de varianterna. :)
 
Last edited:

Zigge100

New member
Silvertail

Hej Charliee,
Min fru kör en XVS 650 dragstar -99, hon tyckte precis som du att det var lite för bra dämpning, vi satte på ett Silvertail slip on system på hennes hoj med gott resultat, det är godkänt för besiktning och ser också mycket finare ut på hojen.
Vi monterade det själva och det tog 1 timma.
Kolla på Touringbutiken eller nån annanstans runt om på nätet för det säljs lite varstans.
 
Top