Ljud och oljud

OH-

Member
Hej!

Det har vare mycke oljud här dom senaste dagarna, mest som ovidkommande inlägg i trådar som bara berör frågan perifert.

Låt mig först säga att jag själv hör till den majoritet som tycker att ljudet har betydelse för helhetsintrycket av en MC. Det jag uppskattar är en ljudbild som matchar hojens motorkonfiguration och stil. Ordentliga insugsflåsningar på en stamp, synkoperat (heter de så?) dovt dunk på en V-twin-glidare, vargimitation på en vass radfyra osv osv

Det jag inte fattar är varför det är så många som helt saknar vett.

Inte fan skall det behöva vara så att barnen längs vägen sätter händerna för öronen när dom ser en MC komma. Det ser jag många gånger varje säsong och jag förstår verkligen dom föräldrar som lär barnen att göra så.

Kan vi inte gå in för kvalitet i stället för kvantitet?
 

Raven

New member
Hej!

Det har vare mycke oljud här dom senaste dagarna, mest som ovidkommande inlägg i trådar som bara berör frågan perifert.

Låt mig först säga att jag själv hör till den majoritet som tycker att ljudet har betydelse för helhetsintrycket av en MC. Det jag uppskattar är en ljudbild som matchar hojens motorkonfiguration och stil. Ordentliga insugsflåsningar på en stamp, synkoperat (heter de så?) dovt dunk på en V-twin-glidare, vargimitation på en vass radfyra osv osv

Det jag inte fattar är varför det är så många som helt saknar vett.

Inte fan skall det behöva vara så att barnen längs vägen sätter händerna för öronen när dom ser en MC komma. Det ser jag många gånger varje säsong och jag förstår verkligen dom föräldrar som lär barnen att göra så.

Kan vi inte gå in för kvalitet i stället för kvantitet?

Kunde inte sagt det bättre själv.:rolleyes:
 

P-O Noren

New member
Att byta till helrör på en w-tvin som redan har ett dovt härligt muller är ju bara pinsamt. Det finns bullerkrav för allas trevnad, att bryta mot dessa är direkt oförskämt.

Att sedan många hojar tydligen behvöver varvas upp inför nedväxling är lustigt. Dagens växelådor är ju synkade.
 

OH-

Member
..............w-tvin ...............Dagens växelådor är ju synkade.

Dålig stil, jag vet, men messerschmitten inom mig vaknar:

W-tvin ????

och

Finns det verkligen några MC med synkade lådor? Dom jag sett inälvorna eller en sprängskiss på är alla osynkade.
Mellangas brukar inte behövas för att få in växlarna, men det beror inte på synkronisering utan på en mer brutal lösning. Mellangas har mer med anpassning av motorvarv till hastighet att göra.
 

P-O Noren

New member
Att byta till helrör på en v-tvin som redan har ett dovt härligt muller är ju bara pinsamt. Det finns bullerkrav för allas trevnad, att bryta mot dessa är direkt oförskämt.

Nja, kuggarna ligger i något som kallas för konstant ingrepp, numera på mc-växellådor. En variant på synkning då man vill hålla vikten nere...

Bättre?
:confused:
 
Last edited:

Olsson

New member
Nja, kuggarna ligger i något som kallas för konstant ingrepp, numera på mc-växellådor. En variant på synkning då man vill hålla vikten nere...

Kuggarna ligger konstant i, men inte ingreppsklackarna. Det är ingreppsklackarna som ska ingreppa, vilka är helt osynkade.
 

Tyrannosaurus

New member
Att byta till helrör på en v-tvin som redan har ett dovt härligt muller är ju bara pinsamt. Det finns bullerkrav för allas trevnad, att bryta mot dessa är direkt oförskämt.
Jodå det finns en W-Twin. Världens enda fyrcylindriga V-Twin... Eller hur var det nu? :rolleyes: :D

Men ok om vi ska ta det seriöst så finns det faktiskt en fyrcylindrig V-Twin av just den modellen (någon eller några årsmodeller). Dom hade alltså byggt motorn som en "big bang" så att cylindrarna tände parvis. Sånt kan väl kanske kallas för fyrcylindrig V-Twin, eller nåt ;)
Honda har ju iofs också en fyrcylindrig V8 (NR750) så det mesta går väl.

Att sedan många hojar tydligen behvöver varvas upp inför nedväxling är lustigt. Dagens växelådor är ju synkade.
[...]
Nja, kuggarna ligger i något som kallas för konstant ingrepp, numera på mc-växellådor. En variant på synkning då man vill hålla vikten nere...

Bättre?
:confused:
Nej inte riktigt. Vad det gäller hojlådor kan vi snacka synkning tills vi dör. På en hoj ligger ju växlarna efter varandra så det går inte att välja den växel man känner för som i en bil, det är konstant ingrepp och om det ska kallas synk eller inte överlåter jag åt andra.

Vad det däremot gäller mellanvarvning vid nerväxling så har det en helt annat betydelse. En del kanske gör det för någon slags "ballfaktor". Men den normala anledningen är att spara kopplingen då det sliter betydligt mer att låta kopplingen dra upp varvet vid motorbroms än att varva till och möta när man växlar ner och innan man släpper ut kopplingen.
 
Last edited:

LC4ever

New member
Hej!

Det har vare mycke oljud här dom senaste dagarna, mest som ovidkommande inlägg i trådar som bara berör frågan perifert.

Låt mig först säga att jag själv hör till den majoritet som tycker att ljudet har betydelse för helhetsintrycket av en MC. Det jag uppskattar är en ljudbild som matchar hojens motorkonfiguration och stil. Ordentliga insugsflåsningar på en stamp, synkoperat (heter de så?) dovt dunk på en V-twin-glidare, vargimitation på en vass radfyra osv osv

Det jag inte fattar är varför det är så många som helt saknar vett.

Inte fan skall det behöva vara så att barnen längs vägen sätter händerna för öronen när dom ser en MC komma. Det ser jag många gånger varje säsong och jag förstår verkligen dom föräldrar som lär barnen att göra så.

Kan vi inte gå in för kvalitet i stället för kvantitet?

Jag kan inte annat än att hålla med. Det mest intressanta är att många sporthojar, supermotarder och offroadare knapt märkbart ökar dB-nivån när dessa byter till "effektsystem". På många banor har man infört strikta dB-krav (lägre än bilprovningen) vilket innebär att sporthojar mfl ändrar ljud men inte dB :confused:

Har själv bytt original till sportsystem och med dB-killers har de samma nivå (92dB), men ljudet är helt annorlunda. Och anledningen var lägre vikt och bättre mellanregister.

Däremot kan jag inte fatta varför en custom måste låte så otroligt mycket mer än en sporthoj (HD vs Ducati, båda V-twinn).
 
Top