Livsfarliga Pirelli Scorpion Trail

rholmberg

New member
2013 i juli köpte jag två Pirelli Scorpion Trail till min Triumph Tiger Explorer på en mc-firma i Österrike. Däcken har funkat bra men efter ca 1100 mil började dom bli slitna o ett byte var aktuellt. Har känt ett litet vobbel i framhjulet men tänkt att det har berott på att däcken var slitna. När jag demonterat däcken upptäcker jag framdäcket har spruckit o inte bara en liten spricka utan det var sprickor i mönstret runt hela däcket. Sprickorna var ca 5cm långa o såg ut att gå ända ner till korden. Har kollat om det var gamla däck men dom var gjorda mars 2013. Har varit i kontakt med Pirelli men fick ett väldigt svalt bemötande så då tänkte jag att jag delar med mig här så att alla kan ta med i beräkningen att Pirelli Scorpion Trail kan spricka. Allt är ju lite läskigt när man vet att hojen gör närmare 250km/h.
 

Bob Sweden

New member
2013 i juli köpte jag två Pirelli Scorpion Trail till min Triumph Tiger Explorer på en mc-firma i Österrike. Däcken har funkat bra men efter ca 1100 mil började dom bli slitna o ett byte var aktuellt. Har känt ett litet vobbel i framhjulet men tänkt att det har berott på att däcken var slitna. När jag demonterat däcken upptäcker jag framdäcket har spruckit o inte bara en liten spricka utan det var sprickor i mönstret runt hela däcket. Sprickorna var ca 5cm långa o såg ut att gå ända ner till korden. Har kollat om det var gamla däck men dom var gjorda mars 2013. Har varit i kontakt med Pirelli men fick ett väldigt svalt bemötande så då tänkte jag att jag delar med mig här så att alla kan ta med i beräkningen att Pirelli Scorpion Trail kan spricka. Allt är ju lite läskigt när man vet att hojen gör närmare 250km/h.

Bilder?

Från leverantörens sida kan man ju hävda att om felet varit ursprungligt hade det troligen inträffat mycket tidigare.
På 1100 mil kan det hända en hel del så att mottagandet blev en aning svalt är nog inte så märkligt.


/B
 

Hampe

Skriver massor!
Eko på Bob där.
Som du beskriver det så handlar det om "separation" och det är inte helt ovanligt.
Varken som resultat av en yttre skada, eller vid fel i tillverkningsprocessen.

Yttre skada kan vara ett litet, nästan osynligt jack i slitytan som tillåter vatten och minimala sandpartiklar att ta sig ner emellan lagren och äta sönder strukturen. Separation på grund av fel i tillverkningsprocessen brukar avslöja sig tidigt, ofta redan när man blåser upp däcket första gången, eller under några av de första turerna.

Något som alla motorcyklister skall vara mycket uppmärksamma på är plötslig orundhet hos däcken, vibrationer, obalans eller "shimmy" - det som du känt på din cykel. Då är något galet!
Det kan vara så enkelt som en hystad balanseringsvikt - men se till att ta reda på vilket!

Men, allt detta är sådant som din kontakt med Pirelli skulle upplyst dig om!
Dom skulle tagit tiden att förklara för dig, för att bygga en bra kundrelation. Dom kunde sagt att dom ville ha in ditt gamla däck för utvärdering, dom kunde sagt precis vad som helst - det hade varit bättre än att ha en missnöjd kund som postar hard luck stories på forum under rubriken "Livsfarliga Pirelli Scorpion"

Det märkliga är att det är av just Pirelli du fått denna brush-off.
Själv slutade jag att köpa Pirellidäck 1983, efter ett brutalt däckhaveri på en sprillans ny Laverda.
Den var originalutrustad med Pirelli Phantom
moto_alt_img_pahntom_sportsomp_set.png


och jag hystade hela jävla slitbanan på bakdäcket i motorvägsfart. Typ.
Jag fick stopp under ordnade former, linkade hem på resterna av däcket och korden och reklamerade så klart.
Pirelli Sverige bar sig åt som svin, slingrade sig värre än däcket själv och menade att jag kört med för lågt däckstryck(fel), för mycket last(fel), för högt däckstryck(lika fel), för fort(inte fortare än vad cykeln gick...) och så vidare.

Det hela löste sig givetvis med att säljaren - Rustan på Lelles, lade på ett nytt däck - ett Metzeler ME 99 på Lelles bekostnad och jag borde vara nöjd. (Eftersom detta var innan Pirelli köpte Metzeler och dom fortfarande var representerade av den mycket korrekte Kurt Schüler på Eurodäck i Göteborg...)

Inte fan! Jag har som sagt var inte köpt ett enda Pirelli på mer än 30 år och har jag klarat mig så länge finns ingen anledning att börja handla nu - speciellt inte efter din erfarenhet från importören.
I våras ville jag ha på Mich PR 4 fram på en hoj som stod hos Kenneths MC-service, men dom promotade Pirelli Angel som snäppet bättre enligt alla tester. Angel fanns hemma, och jag sade okay.
Det första jag gjorde på morgonen var att svänga förbi och kolla om dom hunnit kränga på Pirellidäcket. "Inte? Ta Michelin då, det får ta några dagar, men jag skall fan inte köra på Pirelli"

Så bygger man kundrelationer. Min misstro mot Pirelli sitter kvar sedan mer än 30 år.
Den bleknar - jag ställer mig inte längre och börnar ner ett fungerande Pirelli på en hoj jag köpt, men jag skulle aldrig handla ett Pirelli landsvägsdäck.

Undantaget är Pirellis MT21 - det är ett one-of-a-kind däck som inte har någon egentlig konkurrent i ett mycket smalt segment.
Det köper jag och kör på. Men det bär mig emot...




Hampe
 
Last edited:

rholmberg

New member
Det är ingen slitbane separation utan det har spruckit mitt i mönstret. Ska se om jag kan fixa in en bild. Jag har kört hoj i 40 år o aldrig någonsin sett nåt liknande.
 

Bob Sweden

New member
Det är ingen slitbane separation utan det har spruckit mitt i mönstret. Ska se om jag kan fixa in en bild. Jag har kört hoj i 40 år o aldrig någonsin sett nåt liknande.

Bara så jag förstår:
Stämmer det att det rör sig om ett (1) däck?
Stämmer det att du inte tidigare haft detta problem med Pirelli Scorpion?
Stämmer det att du är nöjd med däcken i övrigt (pris/prestanda/livslängd etc.)?

Anledningen till frågorna är att man med ledning av rubriken kan tro att det gäller alla däck av den aktuella modellen.
När det gäller alla typer av reklamationer är det viktigt att skilja på "enstaka händelser" och "seriefel".

Nej, jag ifrågasätter inte dina teorier och förringar inte upplevelsen du haft.
Kalla mig gärna yrkesskadad men jag har arbetat snart 20 år med reklamationshantering hos importör/tillverkare. Det har fått mig att inse värdet av fakta och statistik som verktyg för korrekt analys.



/B
 

rholmberg

New member
Det rör sig om ett däck.
Har inte haft problem med Pirelli förut.
Däcket har varit halvdant. Varken bra eller dåligt.
Så det är nog en enstaka händelse.
Men jag har inte fått något som helst intresse från Pirelli och har aldrig sett nåt sådant hända med ett däck förut. Men jag hade väl heller inte räknat med att få nån respons heller.
Jag har massor med vänner som kör hoj o kommer givetvis att råda dom att köpa nåt annat.
Och allvarligt talat så skiter jag i statistiken för hade däcket smällt hade jag blivit en i statistiken.
Och det är fakta.
 
Last edited:
Top