Eko på Bob där.
Som du beskriver det så handlar det om "separation" och det är inte helt ovanligt.
Varken som resultat av en yttre skada, eller vid fel i tillverkningsprocessen.
Yttre skada kan vara ett litet, nästan osynligt jack i slitytan som tillåter vatten och minimala sandpartiklar att ta sig ner emellan lagren och äta sönder strukturen. Separation på grund av fel i tillverkningsprocessen brukar avslöja sig tidigt, ofta redan när man blåser upp däcket första gången, eller under några av de första turerna.
Något som alla motorcyklister skall vara mycket uppmärksamma på är plötslig orundhet hos däcken, vibrationer, obalans eller "shimmy" - det som du känt på din cykel. Då är något galet!
Det kan vara så enkelt som en hystad balanseringsvikt - men se till att ta reda på vilket!
Men, allt detta är sådant som din kontakt med Pirelli skulle upplyst dig om!
Dom skulle tagit tiden att förklara för dig, för att bygga en bra kundrelation. Dom kunde sagt att dom ville ha in ditt gamla däck för utvärdering, dom kunde sagt precis vad som helst - det hade varit bättre än att ha en missnöjd kund som postar hard luck stories på forum under rubriken "Livsfarliga Pirelli Scorpion"
Det märkliga är att det är av just Pirelli du fått denna brush-off.
Själv slutade jag att köpa Pirellidäck 1983, efter ett brutalt däckhaveri på en sprillans ny Laverda.
Den var originalutrustad med Pirelli Phantom
och jag hystade hela jävla slitbanan på bakdäcket i motorvägsfart. Typ.
Jag fick stopp under ordnade former, linkade hem på resterna av däcket och korden och reklamerade så klart.
Pirelli Sverige bar sig åt som svin, slingrade sig värre än däcket själv och menade att jag kört med för lågt däckstryck(fel), för mycket last(fel), för högt däckstryck(lika fel), för fort(inte fortare än vad cykeln gick...) och så vidare.
Det hela löste sig givetvis med att säljaren - Rustan på Lelles, lade på ett nytt däck -
ett Metzeler ME 99 på Lelles bekostnad och jag borde vara nöjd. (Eftersom detta var innan Pirelli köpte Metzeler och dom fortfarande var representerade av den mycket korrekte Kurt Schüler på Eurodäck i Göteborg...)
Inte fan! Jag har som sagt var inte köpt ett enda Pirelli på mer än 30 år och har jag klarat mig så länge finns ingen anledning att börja handla nu - speciellt inte efter din erfarenhet från importören.
I våras ville jag ha på Mich PR 4 fram på en hoj som stod hos Kenneths MC-service, men dom promotade Pirelli Angel som snäppet bättre enligt alla tester. Angel fanns hemma, och jag sade okay.
Det första jag gjorde på morgonen var att svänga förbi och kolla om dom hunnit kränga på Pirellidäcket. "Inte? Ta Michelin då, det får ta några dagar, men jag skall fan inte köra på Pirelli"
Så bygger man kundrelationer. Min misstro mot Pirelli sitter kvar sedan mer än 30 år.
Den bleknar - jag ställer mig inte längre och börnar ner ett fungerande Pirelli på en hoj jag köpt, men jag skulle aldrig handla ett Pirelli landsvägsdäck.
Undantaget är Pirellis MT21 - det är ett one-of-a-kind däck som inte har någon egentlig konkurrent i ett mycket smalt segment.
Det köper jag och kör på. Men det bär mig emot...
Hampe