Liten eftertanke, gör säk-kontroll i vinter

P-O Noren

New member
Jag bytte däck på min gamla suzuki gsx550ef -85 i höstas. Har hela tiden tyckt att hojen varit "nervös" på motorvägen, men eftersom jag bytte från en r1100rt BMW så tillskrev jag detta hojtypen.

Men det var något som inte kändes rätt vid fastsättningen av framdäcket och jag tyckte underskon rörde sig vid åtdragningen. Så jag lossar bultarna på underskon och ser till min fasa att det är utmattningsbrott på ena bulten. dvs den satt i bara 3 bultar mot 4 om vi räknar hela axeln. Bulten som gett upp var en dålig bult som inte var orginal. Någon smurf hade vid hojens livslängd bytt denna bult och tagit "farfars äldsta bult".

Många har tankarna varit om vad som kunnat hända om jag missat detta vid däcksbytet. Det var ju trots allt bara en känsla som gjorde att jag började undersöka.

Min tanke och mitt råd till er andra:
Gå ut i garaget nu i vinter och passa på att göra en ordentlig översyn av hojens vitala delar såsom svinglager, lager och viktiga bultar. Visst detta skall göras före varje färd, men handen på hjärtat, det blir ju sällan gjort.