Lite grusutflykter i Alperna

Hampe

Skriver massor!
Underbara bilder!

Skulle gärna se lite reseberättelse också - vad var det med champinjonerna?
"Inderdit" vet jag precis, men... eh...?
Och all svallisen inne i tunneln? Körde du genom?
Åkte du själv eller ihop med veteransnubbarna?
Mycket trafik på berget?

Du ser - dina bilder reser mer frågor än du orkar besvara: lika bra att lägga upp en reseberättelse direkt... ;)



Hampe
 

OH-

Member
Underbara bilder!

Skulle gärna se lite reseberättelse också - vad var det med champinjonerna?
...............................

När du nu tjötar. Men nån riktig reseberättelse blir det ändå inte, bara lite kommentarer, på svenska (vilket några kommer att betvivla), kring bilderna.

Bild 1 - 4 är från en utflykt från första orten vi stannade "på riktigt" i under resan. Utgående från Modane skulle vi köra grus kring Lac du Mont Cenis där det går en asfaltväg över till Susa i Italien. Som tur var hade jag fått den underliga idén att använda den gamla försörjningsleden Replat des Canons för att försöka komma upp till smått klassiska Turra-fortet.
Att karaktärisera vägar som "svåra" eller "lätta" är meningslöst eftersom alla har en egen skala. Låt mig säga så att slutstigningen mot fortet är mest grovmakadam med en del större sten, brant, har trånga serpentinsvängar och underhållet är lite eftersatt. Klantade till det (körde för sakta) i en sväng på väg upp och la cykeln, plus för BMW och touratech för att allt höll.
På väg från fortet ut på passvägen (D1006) kunde vi konstatera att det fanns en förbutsskylt i motsatt riktning så hade vi följt diverse tips på nätet så hade vi aldrig kommit upp.
Nästa grusavsnitt var tänkt att bli en liten väg från Bar Cenisio på italienska sidan, tillbaka mot Lac du Mont Cenis men den var ganska klart avspärrad. I stället virrade vi omkring under dammen i sjöns sydände tills vi kom upp på grusvägen som går runt västsidan av sjön. En riktig mysväg utan tvekan lämplig även för icke-äventyrliga maskiner och förare.
Eftersom det var mycket dag kvar tog vi en asfaltvända upp på Col de l'Iseran oxå. Filosoferade en del på hur olika det kan vara - där är det 100 km/h hastighetsbegränsning på en gissningsvis 6 m bred väg med blinda kurvor, berg på ena sidan och 100-tals meter dike på andra helt utan räcke eller ens symbolisk kantsten. Och ingen känner sig tvungen att hålla 100 - man kör så fort eller långsamt man vill.
För övrigt kan jag rekommendera restaurangen i norränden av Lac du Mont Cenis. Trevlig och med riktigt bra mat.

Med bild 5 inleds en tur från Barcelonnette. Vår B&B-värd var bekymrad när vi sa att vi första dan skulle ta oss an Parpaillontunneln. Två veckor tidigare hade det varit quad-träff i stan och dom hade tvingats vända vid tunneln på grund av en meter snö därinne.
Två veckor sommarväder borde kunna göra underverk tyckte vi och drog iväg mot La Condamine-Chatelard, St Anne och sen till fjälls. Till en början är det flackt med omfattande säterbruk och högre upp är det mer grushögar (visserligen mer än 2500 m höga) än berg. Vägen var i stort sett bra med bara lite grovmaterial och små gropar och vattenpölar ibland.
Väl uppe vid tunneln krånglade jag upp hojen ovanför mynningen för den nästan obligatoriska bilden men hade jag insett hur stökigt det skulle bli att få ner den igen hade jag nog avstått :D
Vi pratade ihop oss med två fransoser på antika MC som kört om oss när vi stannat för fotografering på vägen upp. Dom hade summa summarum ett klent framlyse på två hojar så vi erbjöd oss att köra genom tunneln tillsammans med dom.
Att vara ett gäng som hjälps åt visade sig vara en riktigt bra idé. En bit in i tunneln låg det 10 - 20 cm is över hela körbanan utom en smal slingrande bäck med grusbotten. Fästet för stövlarna på isen var nära 0 och hojarna liksom nöp fast när bäcken gjorde tvära kringelkrokar. Dax att hoppa av hojen och hjälpa till att skjuta (med isvatten sprutande från spinnande bakhjul ibland). När vi väl var igenom skulle jag ju tillbaka och fotografera inne i tunneln - det var svårare än körningen, måste öva mer. Norra änden av tunneln håller på att rasa litegrann, bilister som skall igenom kan nog behöva släpa undan en del sten för att komma fram.
Väl ute ur tunneln rullade vi ner mot Embrun men krånglade oss upp på en grus-skogsväg (bild 13) så vi slapp N94:an nån mil men sen blev det asfalt längs Lac de Serre-Poncon och Ubaye-floden till vårt B&B.

Nog för idag, nu är det snart imorgon. Fortsättning följer.
 
Last edited:

OH-

Member
Kapitel 2

1 - efter påpekande om otydlighet lämnas nu upplysningen att vi var två vänner på respektive BMW800GS och 650GS som genomförde resan.

2 - ursäkta att bilderna kom i mystisk ordning på flickr, det berodde på att jag ordnade dom efter namn men glömde att då kommer t ex 2 efter 19. Nu är det nollutfyllt och ser bättre ut.

Var var vi, jo bild 14 till 18 som togs samma dag. Inledningen var stillsam med alper bara på avstånd när vi körde in till den lilla sjön Lac des Sagnes (SO från Jausiers) genom skogen. En lyckad navigeringsmiss gjorde att vi fick olika vägar fram och tillbaka till huvudvägen. På bild 15 ser man mitt kännetecken "1 WD" som suttit på många av mina MC.
Eftre denna uppvärmning skulle vi klättra berg, nästa mål var Fort de Roche-la-Croix ovanför vägen till Italien via Col de Larche. Första försöket misslyckades när vägen upp från Ubayye-dalen var spärrad. Allt var dock inte förlorat eftersom vissa källor sa att det gick nån slags väg upp direkt från Meyronnes på D900 (vägen till Italien). Och visst fanns vägen som förvånansvärt enkelt tog oss upp för det tokbranta berget på välkrattat, fast, grus. Väl uppe har man som synes en fin utsikt.

Tanken var att därefter göra ett försök med vägen till barackerna vid batteri Viraysse, den går in i dalen jag tittar på i bild 18. Detta sket sig kapitalt då vi körde in i en folksamling som envist hävdade att det var förbjudet. Vi kom till en punkt ovanför byn St Ours (och några förbudsskyltar hittade vi inte). I samma veva började resedeltagaren klaga på falsk varudeklaration och hävda att sten inte är det samma som grus. Och vägen upp ovanför St Ours bestod av bottenlöst, rullande material av det grövre slaget.
Resten av dagen användes istället åt att ta igen ett par rejäla asfaltpass som vi missat tidigare på resan. Col de Vars som ger plats för mycket körglädje och Col d'Izoard där framför allt lanskapet tar andan ur en.

Nästa dag körde vi mest asfalt, upp över Cime de la Bonette men fick till en grussnutt från Col de la Moutiere till nordsidan av Col de la Bonette. På hemvägen gjorde jag ensam en liten avstickare upp till mellannivån på Fort de Tournoux från byn med samma namn, bilderna 19 och 20. Inte värt tiden.
Därmed var det slut på grusligheterna i Frankrike.

Några dagar senare när vi installerat oss i närheten av Borgo San Dalmazzo snokade vi oss fram till det tyskarna kallar Maira-Stura Kammstrasse, en gammal militärväg i bergen mellan två floddalar. Det är inte nån lång bit som är både o-asfalterad och tillåten att köra på men landskapet gör det värt besväret att köra den.
Bild 20 är en tillbakablick på den asfalterade delen av vägen. OBS getstigen till vänster är en getstig - inte militärvägen (den går bakom fotografen). Bild 26 är tagen när det bara är några km grus kvar. Precis där gruset slutar ligger en agroturismo (bondgårdssemester) som förtjänar hedersomnämnande för att dom serverade kaffe där långt bortanför ingenstans.

Fortsättning och den rafflande upplösningen vid Tendepasset i nästa kapitel.
 

OH-

Member
3:e och sista kapitlet

Hej igen!

När vi varit ute på några mer eller mindre stor-steniga vägar som resedeltagaren vägrade kalla grus samt en avskräckande bild från nätet blev det revolt och strejk. Reseledaren fick tackla Liguriska gränsvägen (LGKS säger tyskarna, en del säger saltvägen / Via del Sale) ensam.

Först gällde det att hitta vägen upp på Tendepasset från Italien. Den är bara skyltad med Hotel 3 Ami (stavning? Fanns det inte en film som hette Tres Amigos?) Tyvärr är hela vägen omdragen och asfalterad :( men den har åtminstone ett par svängar :) (bild 27). Väl uppe fick det bli en kopp kaffe och lite besiktning av Fort Central med tillhörande baracker.

Från Tendepasset bär det iväg österut och uppåt, förbi en liftstation, på mestadels prima grus. När jag väl vunnit några hundra meter höjd flackade det ut (bild 31), serpentinerna tog slut men underlaget blev lite grövre.
Väl framme vid den mycket fotograferade kurvan vid Col de la Boaire var det slut på daltandet (bild 33). Massor av halvstora lösa stenar och berg i dagen rätt ner i böjen och djupt rullande grovmaterial ut ur böjen.

För andra som är lite halvkass förare kan jag starkt rekommendera att INTE köra den vägen i blött väder. Nu var det bara jobbigt - inte farligt.

Mitt i kurvan blev det en improviserad internationell konferens för knäppskallar. Vägen vidare österut längs bergkammen har lite drag av ett enklare stenparti på en endurobana. Både förare och hoj blev ordentligt omskakade och det var lätt att blicken hamnade för nära framhjulet.
På bild 39 kan man ana hur vägen är bygd - den är faktiskt stenlagd med natursten (eller möjligen grovkross). Där denna "beläggning" ligger kvar är det en skakande upplevelse. Där stensättningen har släppt från underlaget är det en kaotisk blandning av storsten, berghällar, sand, grovgrus och smågrus.
Återigen en pluspoäng för BMW då alla delar inklusive varioväskorna klarade misshandeln utan några märkbara men.

Efterhand blev undelaget mer normal grusväg och sen kom en lång stigning med ytterligare ett populärt fotomotiv (bild 42). Här måste jag erkänna att jag är långt ifrån säker på den exakta geografin, jag var liksom i överlevnads-läge och kartunderlaget jag hade var skissartat och skyltningen ganska obefintlig. Troligen är detta strax söder om Col des Seigneurs.
Väl över nästa krön mötte jag nytt väder vilket innebar att körningen delvis var uppe i molnen. Normalt kör jag inte där det är förbudsskyltar men hit kommer man ju inte varje helg. Så skylten på bild 45 kunde ju vara problematisk men jag pratade med några italienare som förklarade att polisen inte brydde sig och att dom som satte upp skylten bara gjorde det för att slippa ansvar. Och inte kunde jag, en utlänning, betvivla detta?

Längre söderut i trakten av Mont Saccarel trasslade det till sig ordentligt, själva berget verkade man kunna besöka via en rejält brant backe (och ingen karta visade nån väg vidare därifrån). Jag hamnade uppe på själva gränskammen vid ett gammalt kanonbatteri på en återvändsväg. Då tog jag faktiskt fram min GPS (som jag inte har nåt fäste för), mina tre kartor och tänkarhatten. En tänkbar väg såg jag, nere på frankrike-sidan men den skulle vara förbjuden enligt en karta, gick på andra sidan Mt Saccarel enligt en och om det var den rätta - hur skulle jag hitta ner på den?
Lösningen var skitenkel bara man ställde rätt frågor, jag hade kört förbi avtaget och det fanns till och med en skylt nånstans.

Nu är vi framme vid "champinjonerna"! OK, vilken skylt sätter man upp i en skarp sväng utan räcke med rejält alpdike på ena sidan och rasfarligt stenskravel på andra sidan? Jo, självklart: Svampplockning förbjuden! Folk i sydeuropa, speciellt italienarna, är svamptokiga. Torkad eller inlagd svamp är guld värt och har man Karljohanssvamp i sin skog är man beredd att försvara den med hagelbössa.
Nu var jag så långt söderut att det snart var dax att leta reda på vägen ner mot La Brigue och sen "hem" till italien via Royadalen och Tendetunneln.
Sammanfattningsvis kan jag inte nog rekommendera Liguriska gränsvägen om du är lite knäpp, har en MC som tål lite skakningar och har lite markfrigång och nån sorts motorskydd. Däck är inte kritiskt, Anakee var helt OK när det var torrt, blött före hade varit intressant oavsett däck :eek:

Sista grusräden denna semestern var hela gruppen, alla två, samlade igen och vi kastade oss över franska sidan på Tende-passet och Baisse de Peyrefique sydväst om passet.
Stigningen börjar med ett antal hysteriska asfaltserpentiner (bild 54), fullständigt sanslöst och framkallar fåniga skrattatacker i hjälmen. Övre delen av stigningen går i större svängar men är äkta grus - ännu mer roligt. Det här var den sorts väg som mitt ressällskap sa såg rolig ut på GPS:en. När jag frågade hur då rolig kom förklaringen att det såg ut som skrivarkurvan från en lögndetektor!
Den här grusvägen är inte särskilt lång men trevlig och underlaget godkändes som "äkta" grus.

Slut i rutan!
 
Last edited:
Top