Lite åkkänsla via skärmen kanske?

Skribenten

New member
En kompis till mig har tittat på några av de testfilmer jag tagit när jag provat kameror för MC-bruk. Han är trött på snö och kyla och tyckte att jag skulle tipsa om att filmerna finns kvar på Youtube, lite körglädje via bildskärmen alltså.

Så har du lust kan du i väntan på åkbart väder kolla på till exempel den här videon:

http://www.youtube.com/watch?v=HjCDPAHEWbQ
Filmad längs en slingrig grusväg en härlig majdag förra året.

Jag har flera MC-kameratester på Youtube, t ex:

Motorcycle Video,Test of an Olympus 1030SW Waterproof Camera
http://www.youtube.com/watch?v=8ewDmOzcWDU

eller

Motorcycle Video, Test of a Pentax W60
http://www.youtube.com/watch?v=XSLQ-SRopbQ

Resten finns på www.revver.com under kontonamnet GF998873

Vi ses på vägarna i vår!

cessan

New member
Underbart

Helt underbart om bara för en liten stund,men bättre en liten stund än inget.

Bra du gav en möjlighet att se ,hade nästan förlorat hoppet när jag tittade ut.
Men som sagt efter regn kommer sol.
Tackför hoppet.:)

/Cessan

wildstaren

New member
bra hojväg

Innstämmer med föregående talare,de var sommar och sol och fina hojvägar
man kanske klarar sej till sommarn med de bilderna

Chopperbyggarn

New member
Intressant det här! Provade i sydamerika 98-99 att montera en vanlig video8 kamera på styret men bilden flaxade så mycket att det blev pankaka av alltihop.

Hur många minuter film får plats på minnes korten till dessa kameror?

Finns det rena video kameror som får plats med några timmars film och som fungerar bra att montera på hojen och som tål väder/vind o vibrationer...vilka är att rekomendera isåfall?

Anders.J

Niklasinorr

New member
Intressant det här! Provade i sydamerika 98-99 att montera en vanlig video8 kamera på styret men bilden flaxade så mycket att det blev pankaka av alltihop.

Hur många minuter film får plats på minnes korten till dessa kameror?

Finns det rena video kameror som får plats med några timmars film och som fungerar bra att montera på hojen och som tål väder/vind o vibrationer...vilka är att rekomendera isåfall?

Anders.J

För att få riktigt fet kvalitet så skall ni kolla på de nya HD-kamerorna som landat på sistone (HD=High Definition, inte Harley Davidsson:))
Kolla på Go Pro HD och Contour HD. Kan köpas på eBay för 3-4000 spänn med olika monteringskit, till exempel: (Ursäkta den långa länken...)

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/5MPX...orcyclesQ5fPartsQ5fAccessories#ht_7383wt_1167

För att få se kvaliten så kolla på Youtube på Go Pro HD, glöm inte att välja 720p eller 1080p när det finns. Contour HD har motsvarande kvalitet men kostar lite mer. Ingen av dem är ju speciellt dyr och det får de tidigare nämda kamerorna att likna ankskit...:)

http://www.youtube.com/watch?v=iNBz61ltRY0&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=mRzhBkZNQFI

Chopperbyggarn

New member
För att få riktigt fet kvalitet så skall ni kolla på de nya HD-kamerorna som landat på sistone (HD=High Definition, inte Harley Davidsson:))
Kolla på Go Pro HD och Contour HD. Kan köpas på eBay för 3-4000 spänn med olika monteringskit, till exempel: (Ursäkta den långa länken...)

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/5MPX...orcyclesQ5fPartsQ5fAccessories#ht_7383wt_1167

För att få se kvaliten så kolla på Youtube på Go Pro HD, glöm inte att välja 720p eller 1080p när det finns. Contour HD har motsvarande kvalitet men kostar lite mer. Ingen av dem är ju speciellt dyr och det får de tidigare nämda kamerorna att likna ankskit...:)

http://www.youtube.com/watch?v=iNBz61ltRY0&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=mRzhBkZNQFI

Ja, den kvalitén räcker mer än väl för mig! Om jag fattade rätt så finns det plats för4-8 timmar speltid...jag är inte så bevandrad i all modern elektronik.

Anders.J

Niklasinorr

New member
Ja, den kvalitén räcker mer än väl för mig! Om jag fattade rätt så finns det plats för4-8 timmar speltid...jag är inte så bevandrad i all modern elektronik.

Anders.J

Beror på hur stort minneskort du vill ha, mycket minne=många timmar:)

Go Pro HD är förresten inbyggd i ett plastskal som skall klara 60 meters djup, ifall du tippar skrotet i havet någon gång så får du det på film:)

Chopperbyggarn

New member
Beror på hur stort minneskort du vill ha, mycket minne=många timmar:)

Go Pro HD är förresten inbyggd i ett plastskal som skall klara 60 meters djup, ifall du tippar skrotet i havet någon gång så får du det på film:)

Hur många år kan jag räkna med att denna kamera håller/finns minnes kort o batterier o reservdelar att köpa till?
Det är viktigt för mig att kunna läsa av minneskorten 20-30 år fram i tiden...jag filmar för att kunna titta på gamla minnen från resor o annat när jag blir riktigt gammal..om jag nu blir det.:)

Anders.J

Niklasinorr

New member
Hur många år kan jag räkna med att denna kamera håller/finns minnes kort o batterier o reservdelar att köpa till?
Det är viktigt för mig att kunna läsa av minneskorten 20-30 år fram i tiden...jag filmar för att kunna titta på gamla minnen från resor o annat när jag blir riktigt gammal..om jag nu blir det.:)

Anders.J

Det är det som är problemet med alla digitala medier. Ta optiska skivor till exempel, CD- och DVD. Jag märker redan nu att de skivor jag brände när CD-brännarna kom i mitten på 90-talet börjar vara lite svåra att läsa och det är många som säger att "brända" skivor inte skall hålla mer än 15-20 år. Jag tror personligen att problemet med t ex minneskort är att även om datan ligger kvar (vilket jag tvivlar på att det gör speciellt länge) så kommer det inte att finnas någonting som kan läsa minneskorten om 20 år. Vi ser ju redan nu att de flesta kortläsarna inte tar Compact Flash-kort, bara SD-kort.

Om 20 år så måste du alltså leta fram dina kort, en kortläsare som kan ta korten, samt en enhet (dator) som kan hantera det interface som sitter på kortläsaren...lycka till:)

Men du skall ju inte spara datan på korten, det är alldeles för osäkert. Du måste tanka in korten i en dator och sedan bränna filmerna på en DVD eller liknade. SD-korten är för dyra per megabyte och för osäkra för att du skall ha dem till lagring.

Chopperbyggarn

New member
Det är det som är problemet med alla digitala medier. Ta optiska skivor till exempel, CD- och DVD. Jag märker redan nu att de skivor jag brände när CD-brännarna kom i mitten på 90-talet börjar vara lite svåra att läsa och det är många som säger att "brända" skivor inte skall hålla mer än 15-20 år. Jag tror personligen att problemet med t ex minneskort är att även om datan ligger kvar (vilket jag tvivlar på att det gör speciellt länge) så kommer det inte att finnas någonting som kan läsa minneskorten om 20 år. Vi ser ju redan nu att de flesta kortläsarna inte tar Compact Flash-kort, bara SD-kort.

Om 20 år så måste du alltså leta fram dina kort, en kortläsare som kan ta korten, samt en enhet (dator) som kan hantera det interface som sitter på kortläsaren...lycka till:)

Men du skall ju inte spara datan på korten, det är alldeles för osäkert. Du måste tanka in korten i en dator och sedan bränna filmerna på en DVD eller liknade. SD-korten är för dyra per megabyte och för osäkra för att du skall ha dem till lagring.

Jaha, jag blir nog tvungen att lära mig en del om den nya tekniken förstår jag trots att jag är helt ointresserad bortsett från att ha kort och film att titta på i framtiden....

Anders.J

Chopperbyggarn

New member

Hmm. Jag ser framför mig ett entrepenörsskap för media kunniga..ställen där man kan lämna allt från VHS o alla typer av videoband och alla typer av minneskort och få dessa överförda till DVD (eller något annat nytt som står sig över tid) samt alla fotografier utprintade på papper. Efterfrågan på denna typ av tjänster måste bli enorm från 40+ personer som inte vill/kan/har tid/lust att ägna sig åt sådant här pyssel. Finns det ställen där man kan lämna i rubbet och få detta fixat för rimliga priser?
Det blir ju ganska mycket man samlar på sig under åren...:cool:

Anders.J

Niklasinorr

New member
Hmm. Jag ser framför mig ett entrepenörsskap för media kunniga..ställen där man kan lämna allt från VHS o alla typer av videoband och alla typer av minneskort och få dessa överförda till DVD (eller något annat nytt som står sig över tid) samt alla fotografier utprintade på papper. Efterfrågan på denna typ av tjänster måste bli enorm från 40+ personer som inte vill/kan/har tid/lust att ägna sig åt sådant här pyssel. Finns det ställen där man kan lämna i rubbet och få detta fixat för rimliga priser?
Det blir ju ganska mycket man samlar på sig under åren...:cool:

Anders.J

Det finns redan, flera stycken. I dödsboet efter min svärfar hittade vi 3,2 kilometer 8mm smalfilm:eek:
Vi skickade alltihop till en firma i Piteå som scannade av rubbet och lade det på DVD-skivor. Dessutom fixade de färger och sånt så det blev bättre än original. Det enda kruxet var att man saknade rasslandet av projektorn när man tittar på de här gamla stumfilmerna:D

Nästa steg i kedjan är ju att lägga alla dessa DVD-filmer på mitt mediacenters hårrddisk, sen kan man lägga DVD-skivorna i ett bankfack. Fördelen med detta är att nu kan man, och kommer att, titta på alla dessa gamla minnen. Digital teknik är bra teknik :)

Niklasinorr

New member
Hur länge håller DVD skivorna ,det sägs at de förstör sig själva efter några år?

Nja, det var en myt om att trycket på skivorna skulle förstöra skivorna efter ett tag. Myten frodades av ett företag som i samma veva lanserade en ny typ av DVD-skivor vars tryck inte skulle förstöra skivorna:)

Jag har många skivor, cd-skivor från -95 och DVD-skivor som är några år nyare som funkar alldeles utmärkt och ser ut som vanligt. Jag har en och annan skiva som börjar gå lite sämre men de är få och det beror nog mer på handhavandet, skitiga och repiga skivor funkar inte oavsett hur nya de är...:)