LED/Diod ljus?

Olof

New member
Hej!

Har en gammal motorcykel som laddar lagom bra och gärna äter upp batteriet om den står med ljus på en lite längre period eller kör i låga hastigheter med mycket stop/stannande och mycket användande av startmotor, typ inne i städer.
Är det nån som vet hur pass komplicerat det går att byta ut själva glödlampan fram samt parkeringsljus fram mot diod/led belysning?
Det borde dra betydligt mindre än de gamla glödlamporna, men finns det "plug and play" dioder som bara är att koppla in istället för glödlampan eller inefattar byte till diod ett stort projekt? El har aldrig varit en stark sida, så förklara gärna på ett "forumsvar för dummies" sätt.
 

Zopilote

New member
Till bak-/bromsljus och parkeringsljus finns det garanterat "plug-and-play" glödlampor med lysdiodteknik att köpa. Antagligen till blinkers också, men då åker du troligtvis på att byta blinkreläet till ett lastoberoende sådant.

Hel och halvljus däremot tror jag inte du kan ersätta direkt med lysdioder. Det är oftast alldeles för dåligt ljusutbyte från sådana lampor. Ett sätt att sänka strömförbrukningen men fortfarande ha ett bra ljus, är att byta halvljuset till xenon. En normal xenonlampa ligger på 35W jämfört med 55W i en halogenlampa, men ger betydligt mera ljus. Tänk bara på att en xenonlampa kan dra rätt ordentligt med ström vid tändning. (Kan svetsa ihop ljusomkopplare i värsta fall...)
 

ezzo

New member
Om det är så illa så verkar det ju som om hojen laddar lite för lite.
Starta motorcykeln slå på alla ljus och mät över batteripolerna hur många volt den laddar med.
 

hamre

Member
Jag har iofs. extraljus på min hoj med diodlampa 10w motsvarar ca 100w halogen.
Om det går att få tag i lösa lampor vet jag ej.
 

Olof

New member
Behöver använda lysen mycket, men vill inte stå med motorn igång. Det ligger och drar hela tiden.
Så utöver blinkers soch huvudlyktan bör det gå att köpa kompatibla led-lampor som passar direkt? Det blir inga problem med motstånd och sådant?

Nån som vet var man kan skaffa sådana lampor?
 

Olof

New member
Aha, bra sida!

Kan nog dra ner ett antal watt när alla dem lamporna är bytta.
Men det behövs inte bytas typ resistor eller så?
 

Spiff

New member
Men det behövs inte bytas typ resistor eller så?
Nej det behövs inte. Det är bara om du skulle byta blinkerslamporna som det skulle kunna behövas, men blinkers använder du väl inte så ofta att de drar något nämnvärt med ström?

Diodelampor har resistorer inbyggt för att spänningen skall bli lagom över själva lysdioden.
 

Chopperbyggarn

New member
Om du behöver framljuset i första hand för att synas dagtid så kan du montera en 15-20W halogen glödlampa i parkeringsljusuttaget och stänga av halvljuset helt. Provade själv för många år sedan och det fungerade mycket bra. Om du har kick på hojen så använd den istället för startmotorn, startmotorer kräver mycket ström. Om din hoj råkar vara en HD med generator så finns det modernare generatorer som fungerar bra ,gäller det HD med Alternator så kan du montera eftermarnads Alternator/regulator som ger avsevärt mycket mer effekt än gamla orginal. Jag tror att det finns en hel del eftermarknadsmöjligheter även till gamla brittiska hojar. Gäller det andra fabrikat så finns det en del kluriga personer som kan bygga om laddsystem för att ge mer effekt (tyvärr kan det vara svårt att hitta dessa kluriga gubbar då dom ofta jobbar helt utan annonsering).

Anders.J
 
Top