Vari ligger svårigheten?
Tekniker som ABS och airbags har ju antagits.
De teknikerna är väldigt dyra i förhållande till en bra konstruerad sidospegel.
1951 godkändes dom första patent på Airbags.
1929 utvecklades första ABS, med tanke på flygplan. Första ABS i en personbil som såldes globalt, kom i marknaden 1975 - Ford Granada. Även om det var några tapre försök i racebilar under 60´tio talet.
1958 håll Royal Enfield på att testa ABS på MC.
1988 kom BMW med ett hydralisk elektrisk ABS som den första med ABS på en produktions motorcykel.
2011 började EU i sitt arbeta med ett nytt ram-direktiv för MC att ställe förslag om att göra ABS tvunget på alla MC från 2017.
Dvs leadtime på nästan 30 år från det första system kom i mass produktion.
Jag tror det är enkelt att se att det har tagit sin tid. En annan viktig del i processerna, är att skapa säljargument från producenterna. Dvs skapa en sits vart vi som konsumenter kräver att xx finns på det som vi köper!
Ett bakspegel på en bil utan döda vinklar - bör ju vara ett sådant produkt som alla bara vill ha, eller hur!
I flera av bilarna som säls idag, finns moderna "radar/sensor" system som visar föraren om det finns nått i dom döda vinklar - Denna typ av utrustning är mycket populärt, vett vi från samtal med bilindustrien - och kunderna nämner själv att dom gärna vill ku´se t. ex. MC och cyklister.
Så personligen, tror jag att patenthålleren / uppfinneren, av den nya spegel teknologi kommer få stor säljframgång snabbt om priset är rimligt.
Från SMC:s sida, har Maria fullkomligt rätt - att det är den vanliga väg att gå.
United Nations (UN), har även ett organ vart man kan ta överordnade beslut och ge riktlinjer - Där är SMC representerat, via medlemskap i FEMA och FIM - det fungerar på så sätt att man har en gemensam representant som deltar i flera möten där. John Chatterton Ross, är personen i fråga och han deltog bl. a på SMC:s årsmöte på Öland för två år sedan.
Själv, hade jag under helgen en kort dialog med UN´s Ordförande i organet för fordon vart MC ingår, under helgen som gick.
SMC träffar ju även regelbundet Sveriges representanter i dom olika internationella grupperingar, som jobbar med dessa frågor - och självfallet kan vi ge dom inputs också. Eller vår egen minister.
Och ja, vi sku nog alla, villa att alla, har detta magiska nya spegel - så självfallet kommer SMC lyfta frågan - när det finns en produkt som har tillgång till marknaden..