Lagkrav på sidospeglar utan död vinkel

powerglide

New member
Tekniken går framåt men fortfarande verkar problemet med döda vinkeln i sidospeglar fortfarande inte vara löst.

Vilka möjligheter har SMC för att pusha för ett lagförslag där alla nya bilar och hojar måste ha bättre backspeglar?

För exempel på ny spännande teknik se följande artikel
The Blind Spot: A Requiem
 

powerglide

New member
Vari ligger svårigheten?

Tekniker som ABS och airbags har ju antagits.
De teknikerna är väldigt dyra i förhållande till en bra konstruerad sidospegel.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Vari ligger svårigheten?

Tekniker som ABS och airbags har ju antagits.
De teknikerna är väldigt dyra i förhållande till en bra konstruerad sidospegel.

1951 godkändes dom första patent på Airbags.
1929 utvecklades första ABS, med tanke på flygplan. Första ABS i en personbil som såldes globalt, kom i marknaden 1975 - Ford Granada. Även om det var några tapre försök i racebilar under 60´tio talet.
1958 håll Royal Enfield på att testa ABS på MC.
1988 kom BMW med ett hydralisk elektrisk ABS som den första med ABS på en produktions motorcykel.

2011 började EU i sitt arbeta med ett nytt ram-direktiv för MC att ställe förslag om att göra ABS tvunget på alla MC från 2017.
Dvs leadtime på nästan 30 år från det första system kom i mass produktion.

Jag tror det är enkelt att se att det har tagit sin tid. En annan viktig del i processerna, är att skapa säljargument från producenterna. Dvs skapa en sits vart vi som konsumenter kräver att xx finns på det som vi köper!

Ett bakspegel på en bil utan döda vinklar - bör ju vara ett sådant produkt som alla bara vill ha, eller hur!
I flera av bilarna som säls idag, finns moderna "radar/sensor" system som visar föraren om det finns nått i dom döda vinklar - Denna typ av utrustning är mycket populärt, vett vi från samtal med bilindustrien - och kunderna nämner själv att dom gärna vill ku´se t. ex. MC och cyklister.

Så personligen, tror jag att patenthålleren / uppfinneren, av den nya spegel teknologi kommer få stor säljframgång snabbt om priset är rimligt.

Från SMC:s sida, har Maria fullkomligt rätt - att det är den vanliga väg att gå.
United Nations (UN), har även ett organ vart man kan ta överordnade beslut och ge riktlinjer - Där är SMC representerat, via medlemskap i FEMA och FIM - det fungerar på så sätt att man har en gemensam representant som deltar i flera möten där. John Chatterton Ross, är personen i fråga och han deltog bl. a på SMC:s årsmöte på Öland för två år sedan.
Själv, hade jag under helgen en kort dialog med UN´s Ordförande i organet för fordon vart MC ingår, under helgen som gick.

SMC träffar ju även regelbundet Sveriges representanter i dom olika internationella grupperingar, som jobbar med dessa frågor - och självfallet kan vi ge dom inputs också. Eller vår egen minister.

Och ja, vi sku nog alla, villa att alla, har detta magiska nya spegel - så självfallet kommer SMC lyfta frågan - när det finns en produkt som har tillgång till marknaden..
 

Hampe

Skriver massor!
Första ABS i en personbil som såldes globalt, kom i marknaden 1975 - Ford Granada.

Nix.
Första bil ut med ABS som vi känner det var Mercedes S-klass från Okt 1978 som 1979 års modell. Då som tillval.
BMW fick vänta 2 månader ytterligare av marknadspolitiska skäl innan man fick tillgång till systemet i 7-limpan - Mercedes hade ju dragit det tunga lasset med utvecklingsarbetet tillsammans med Bosch.
http://www.bosch.com/assets/en/company/innovation/theme03.htm

Första bil med ABS som standard var däremot Ford Scorpio 1985 - som 1986 års modell.
Scorpion såldes visserligen inte globalt (tack och lov) men fortsatte faktiskt kallas "Granada" på den något konservativa UK-marknaden.

Första bilen med (analogt) låsningsfria bromsar var dock Jensen FF redan 1966
View attachment 4771
som använde sig av Dunlops redan då 15 år gamla "Maxaret"-system, framtaget för flyget.
Kuriosa: SnålFord försökte under några år på -80 talet att profilera sig som "säkerhetsmedvetna" genom att satsa på låsningsfria bromsar - Scorpio och Sierra fick Bosch ABS, men på Escort smög bönräknarna in det urmodiga 'Maxaret"-systemet och låtsades som om äpplen var päron.


Men annars har du rätt: det är lång startsträcka innan ny teknik blir allmängods.





Hampe
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Ja ja Hampe - jag har väl väl varit på danska google då :) :eek:

Sen, är det lite roligt att undersökningar i Sverige visar att absolut huvudparten vill ha ABS på nästa hoj.
Vi var på ett Instruktörs seminarium i Nordamerika sista vår. Och där var det i princip som hade ABS, eller ville ha det! Sedan visade Bosch upp broms på utstrött rullgrus på en bana - med och utan ABS. Och alla var djupt imponerade och ville ha ABS.

Själv har jag haft hojer utan ABS och med ABS. Mitt val är ABS, specifikt efter jag köpte en sporthoj med ABS, och jag är grymt impad av så bra senaste systemet är (BMW S1000RR). Det har händ jätte mycket - nya grejor går inte att sammanlikna med min K1200RS från 1999!

Sen var vi med på en Honda träning i Spanien, vart dom hade en 600ccm med stödhjul.
Och ja, vi var alla nervösa för att bromsa i 50 km/t på halkbanan. Jag tyckte nog ag sku klara mig! Men, när jag nästan hade fått stop, gick jag omkull (på stödhjulen)..
Med ny kunskap om att jag ku sitta kvar på höjen när den klotade (dvs nerr på stödhjulen) - fuskada jag med ABS inkopplat upp i typ 90 km/t. Ta mig tusind om inte, den bara stannade utan hjälp av stödhjul. Jag fick en jätte AHA upplevelse..

Min konklusion är enkel:

- Är nya grejor bra nog - kommer vi som konsumenter att efterfråga dessa - och producenterna kommer leverera eftersom dom vill sälja!
Inga lagstiftning och dylikt behövas...
- Sen tror jag på att dagens samhälle har en snabbare och mera effektiv spridning av ny teknik, vara sig det är speglar eller elektronik..
Världen styrs primärt av vi som är konsumenter...

(jag ville inte dra en ABS diskussion igång - det var bara årets AHA upplevelse för mig - fast jag vill fortsatt ku stänga av den i enstaka lägen..)
 

Z1-R 78

New member
analoga o digitala speglar, ABS bromsar hit o dit, de är fränt, antislir, antidive är också bra,
EPS, EBD, ACC finns det nåt som heter, glömde ATC, BMW va är det? :lemon::lemon::lemon:
har fantastiskt många fina speglar på lastbilen, tom en i solskyddet så jag kan kolla om jag är
vaken när jag kör, råkade ut för en liten olycka i förrgår, en slyngel på trampcykel som jag
såg i mina fina, godkända, välputsade vidvinkelbackspeglar, trampande som en liten iller, och var tror ni han hamnade?
jajamensan, som tur var så han jag få stopp på fanstyget innan kollisionen var ett faktum,
rätt in i underkörningsskydden, va ur hytten innan monarken landat i asfalten, inte ett skrapsår
eller andra blessyrer tack och lov.....
därför så vore det fint om det blev en syntest lag för alla som inte har körkort och framför ett fordon på allmän
väg som det inte låter brumbrum om, eller kanske en åldersgräns för cyklar, rullatorer, rullstolar etc...
på 70-80 talet hade man ju speglarna på hojen vinklade uppåt för att se polishoppikoptern, om man
eventuellt råkade vrida gasrullen nåt varv för mycket.

Kör så det ryker, ryker det inte kör ändå
 

Bob Sweden

New member
:tummenupp
Fram för bra backspeglar :)

Det finns tydligen skärpta krav för speglar på lastbilar sedan ett par år, det hänger speglar i klasar både högt och lågt.

Men vad hjälper det när föraren blockerar halva synfältet med en laptop, då hjälper inga speglar i världen!
När döda vinkeln gäller även om jag befinner mig 15 meter FRAMFÖR lastbilen, då är slutet nära... :mad:
Bilden tagen den 10/4 -13

View attachment 5600


Mer på samma tema:
[video]http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/artikel.aspx?articleId=6336955[/video]

Håhåjaja...
/B
 
Last edited:

gundj

New member
Det finns tydligen skärpta krav för speglar på lastbilar sedan ett par år, det hänger speglar i klasar både högt och lågt.

Men vad hjälper det när föraren blockerar halva synfältet med en laptop, då hjälper inga speglar i världen!
När döda vinkeln gäller även om jag befinner mig 15 meter FRAMFÖR lastbilen, då är slutet nära... :mad:
Bilden tagen den 10/4 -13

View attachment 5600


Mer på samma tema:
[video]http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/artikel.aspx?articleId=6336955[/video]

Håhåjaja...
/B

När föraren dessutom har en P-rulle på skärmen och bara en hand att styra med så ligger vi alla risigt till.
Sådana är dom, yrkesförarna ;-)
 

Hampe

Skriver massor!
När föraren dessutom har en P-rulle på skärmen och bara en hand att styra med så ligger vi alla risigt till.
Sådana är dom, yrkesförarna ;-)

Precis sådana är dom! Allihopa likadana!

http://www.bt.se/nyheter/boras/chaufforens-forklaring-till-lastbilsolyckan-jag-onanerade(1538803).gm
http://www.bt.se/nyheter/boras/last...br-var-naken-vid-olyckstillfallet(1561508).gm


View attachment 5613
Foto: www.bt.se



...men innan vi retat upp en hel inhemsk yrkeskår skall vi kanske säga att just detta var en tysk chaufför som jobbade via ett bemanningsbolag åt den illa sedda holländska dragningsleverantören Heisterkamp som i sin tur drog en trailer åt den statliga tyska speditören Schenker - som i slutändan ägs av Deutsche Bahn = tyska staten... 'nuff said.


Bob Sweden ser samma underliga beteenden utveckla sig i trafiken som jag gör, och vi båda funderar över att inget görs och att ingen verkar bry sig.
Corren berättar att polisen i Östergötland nu vill hyra en buss och titta in i lastbilshytterna för att se vad som händer.
Bra idé! Men senkommen...

Tyska Autobahnpolizei har sedan länge speciella videoSprinters i trafik som filmar vinkelrätt in i lastbilshytterna, dokumenterar felbeteenden och försöker folkbilda chaufförer från en annan trafikkultur med lämpor och bötesblock vare sig de bara korsar landet eller kör inrikes på heltid med Moldaviskt körkort köpt för dyra pengar.


Man får se en hel del...

Ingripanden mot för korta avstånd, förare utan bilbälten, fötterna uppe på instrumentpanelen, samt:

3:34 Förare läser tidning. I mittenfilen. Under omkörning...
3:45 Att kunna vara förälder, jobba heltid och ändå slippa passa dagistider funkar! ...sådär.
3:56 Telefon i handen - inte så vanligt som man tror. Det finns annat man istället inte alls tror skulle kunna hända...


Som vanligt är Tyskland ljusår före Sverige vad gäller bevarandet av flytet i trafiken och den ömsidiga respekten mellan trafikanter och trafikantgrupper, men det är kul att någon i Sverige börjat intresserar sig för de förare som varken kan eller ens verkar vilja se ut på trafikspelet dom borde vara en del av.


Hampe

Edit: ..och: Ja! Det är en jeansväst den ena polisen har på sig. :D
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Det finns tydligen skärpta krav för speglar på lastbilar sedan ett par år, det hänger speglar i klasar både högt och lågt.

Men vad hjälper det när föraren blockerar halva synfältet med en laptop, då hjälper inga speglar i världen!
När döda vinkeln gäller även om jag befinner mig 15 meter FRAMFÖR lastbilen, då är slutet nära... :mad:
Bilden tagen den 10/4 -13

View attachment 5600


Mer på samma tema:
[video]http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/artikel.aspx?articleId=6336955[/video]

Håhåjaja...
/B

Marginellt problem?
Söksträngen "laptop mount for trucks" ger följande antal träffar:

About 861,000 results (0.32 seconds)

Så dom är värst då...?
Njae... Byt ut "trucks" mot "cars" och

About 7,430,000 results (0.27 seconds


Vad fan är det för fel med att köra bil?


H

Edit;

Okay okay, här på ett MC-forum kan vi gemensamt gräva fram tusen grejer som är "fel" med att köra bil, men fattar, eller hur...?
 

Hampe

Skriver massor!
Hampe i annan tråd skrev:
Jag ser så förbannat mycket underligt, hänsynslöst och ogenomtänkt i trafiken. Ytterst lite av det genereras av motorcyklister.

När man tar fram en ny bilmodell så plöjs det ner 100,000-tals mantimmar framför avancerade program för att formge detta fordon så den skall vara tilltalande, säker, resurseffektiv, produktionssnål - det är ingen hejd på alla variabler som skall bakas in i en ny bil.

En inte obetydlig del av all denna datorkraft och arbetade timmar plöjs ner i bilens takstolpar, där A-stolpen kan sägas vara den viktigaste. A-stolpen skall kunna bära kraft uppifrån när bilen slår runt, även med last. Den skall kunna ta upp och fördela den mycket dynamiska kraft en hipphoppandes älg kan få för sig att leverera en sen kväll i Augusti, och den skall klara av att ge åtminstone lite skydd när någon ouppmärksam jävel bromsar in sig under rumpan på en krokbil utan vettigt underkörningsskydd.

Men inte till vilket pris som helst! Relativ säkerhet för de åkande får inte skapas på andra trafikanters bekostnad!
Det karvas, snidas och hyvlas på just A-stolparna i ett ohyggligt antal timmar för att dom skall kunna klara all of the above utan att inskränka förarens sikt mer än aabbssoolluutt möjligt.

Såatte...

View attachment 5637

Vad fan säger man?
Det tog denna mentala fjortonåring en timme max att fullständigt torpedera alla goda intentioner som åtskilliga inblandade försökt förverkliga.
...och det blev inte ens riktigt rakt!

Hur i helvete är man funtad om man frivilligt skämmer ut sig och sin arbetsgivare på detta viset?
"Det är inte så noga om jag ser ut i korsningar, bara jag ser bra ut." Typ?

Varför är inte detta "extremt beteende?" Det är extremt korkat! Det är extremt hänsynslöst mot alla som någon gång kommer att trafikera samma vägsträcka som denna arbetshäst med frivilliga skygglappar.
Polisen jagar motorcyklar med miniskyltar baktill, men släpper förbi bilar med maxiskyltar. I VINDRUTAN!!!

Kameler vs. myggor, någon...?



Hampe
 
Last edited:
Top