Laga ruta Yamaha XT1200Z Supertenere -13

Kom över en högre ruta till min Supertenere på blocket häromveckan. Har funderat på en annan ruta ett tag eftersom jag fått en del störande turbulens över hjälmen av originalrutan. Har i det velat fram och tillbaka kring om jag ska ha en högre ruta och hoppas att luftströmmen styrs över mig eller om jag istället ska satsa på en lägre och på så viss förvissa mig om att vara i luftströmmen men att det blir en ren och ostörd sådan. Mitt val avgjordes då den begagnade högre originaltillbehörsrutan dök upp på blocket till bra pris och försäljaren dessutom kunde tänka sig att posta den till mig till ett rimligt pris. Skulle det inte vara till belåtenhet skulle jag på det här viset ha möjlighet att köpa en lägre ruta vid senare tillfälle.

Rutan monterades och har varit på under vår avrosttningshelg i Skåne där jag kört som fadder och fått möjlighet att prova både hög och låg fart. Stor belåtenhet med funktionen kan rapporteras och någon lägre ruta kommer inte vara aktuell just nu i alla fall. Vad försäljaren underlät att berätta var emellertid att det borrats hål i rutan för att fästa någon typ av vindavvisande spoiler, av den tidigare ägaren uppgav han i mejl vid senare förfrågan. Hålen påverkar inte funktionen och hade han sagt det hade jag nog slagit till ändå så jag avstår från att bråka om det. Vad jag funderar på är om det går att fylla igen dem på något vis och med något material. Antingen något flytande eller någon sorts gummipluttar. Syftet är helt och hållet kosmetiskt, jag tycker det ser trist ut med hålen och det piper dessutom i vissa farter. Jag kan emellertid inte tänka mig att de har någon inverkan på funktionen. Jag vet inte riktigt hur man ska gå till väga med det.

Någon som har en ide'?
Magnus
 
Är det bara att fylla ut hålen och sen skära till när det torkat tänker du Tommi? Fäster det på plasten utan några särskilda förberedelser?
 

Tommi

New member
Min tanke var att lägga i transparent silikon i hålen och torka av överflödet med en fuktig trasa innan det torkat.
Blir man inte nöjd petar man ur silikon propparna när de stelnat.
På det viset kan man prova sig fram utan att förstöra rutan.
Det viktiga är att ta bort överflöd innan det torkat för annars kan det bli svårt.

/ Tommi
 
Ok Tommi, ska fundera på det. Det är en intressant ide'. Kanske kan man förena sen med klistermärken också. Behöver ett långt i så fall
Magnus
 
Top