Lag på vinterdäck i Tyskland

powerglide

New member
Jag läste precis i dagens Sydsvenskan, 11/12 "Tysk däcklag påverkar oss".

Där är det nu lag på vinterdäck året runt om väglaget kräver det, inklusive motorcyklar.

Nu är böterna bara på 400:- så det lär bli billigare att ta boten än att byta däck varje gång (om man är galen nog att ge sig ut när det är sånt väglag med fel däck).

Det som var lite oklart dock, är att artikeln även tar upp Sveriges syn på frågan nu kan omprövas. Artikeln nämner i huvudsak bara diskussion kring hårdare krav för lastbilar och bussar i Sverige.
Men formuleringen "damma av Vägverkets krav på vinterdäck för alla".

Är det någon som vet om detta faktiskt omfattar hojar också i Sverige eller om det bara avser den gamla linjen med krav på tung trafik?

Nu under nästa vecka ska tydligen en grupp experter träffas och titta på saken. Är det någon här som har koll på läget?

Tysk däcklag påverkar oss
Text: Lasse Holmström

Publicerad 11 december 2010 6.30 Uppdaterad 11 december 2010 6.30

En ny tysk lag kan göra vintertrafiken säkrare.
– En viss förbättring bör det ju bli. De som kommer från Tyskland eller har passerat genom landet måste ju nu först passera den tyska polisens vakande öga, säger Bertil Dahlin på Sveriges Åkerier.

För sedan i söndags måste alla personbilar, motorcyklar, bussar och lastbilar ha vinterdäck i Tyskland när det är vinterväglag, det vill säga snö, is, modd eller frost på vägen. För lastbilar gäller kravet på drivaxeln.

Annars blir det böter. 40 euro, knappt 400 kronor, om de blir stoppade av polisen, dubbelt så mycket om de fastnat och hindrar trafik.

Den nya lagen gäller inte bara en viss tid som i Sverige, utan oavsett datum.

Visserligen är kravet på mönsterdjup bara 1,6 millimeter, minimikravet på våra sommardäck, men vinterdäcken måste vara M+S-märkta, även om tyskarna även godkänner så kallade allvädersdäck.

I Sverige finns idag inga krav på vinterdäck på bussar och lastbilar, men mönsterdjupet på de däck de kör på ska vara minst fem millimeter.

Krav på vinterdäck på bussar och tunga fordon, liksom en lag utan start- och slutdatum, fanns med i Vägverkets förslag till regeringen för två år sedan, men hamnade på hyllan. Det enda som togs upp var femmillimeterskravet.

Nästa vecka träffas experter från Trafikverket och Transportstyrelsen.
– Vi ska prata framkomlighet, säkerhet och vinterväghållning i ljuset av det som hänt i vinter och det som hände förra vintern, säger Per Wenner, mobilitets direktör på Trafikverket.

För det har fungerat dåligt på vägarna, liksom på järnvägen.

Det var varit kaos på sina håll, inte minst när långtradare fastnat i backar och blockerat vägar på grund av dåliga däck och bristfällig vinterväghållning.

Trafikexperterna kommer givetvis att ta upp den nya tyska lagen och kanske damma av Vägverkets krav på vinterdäck för alla, liksom att vinterdäckslagen inte bara ska gälla 1 december–31 mars som idag. I år kom ju snökaoset innan vår lag trädde i kraft.

De svenska åkarna vill inte ha någon vinterdäckslag för tunga fordon och anför bland annat att sextio procent av de svenska lastbilarna redan kör på någon form av vinterdäck. Hittills har de haft regeringen med sig.

Vi får se hur tungt orden från experterna som träffas nästa vecka väger den här gången om de kommer fram till att vi borde göra som tyskarna.

I veckan har jag försökt att få en kommentar från nya infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) om den tyska lagen och om vi också ska ha lag på vinterdäck för bussar och lastbilar.

Förgäves.
 

Chopperbyggarn

New member
Då kommer följdfrågan, vad klassas som vinterdäck för mc enligt lagens mening? Kommer dubbar att tillåtas på mc?

Anders.J
 

Bob Sweden

New member

Finns en hel del att välja på faktiskt.
Grundkravet är detsamma som för bil: M+S märkning.
Tyska tillverkaren Heidenau definierar det på sin hemsida som:
"Winterreifen werden an der Seitenflanke durch eine "M+S" - Markierung gekennzeichnet und verfügen laut Definition über eine aufgelockerte Profilgestaltung die durch größere Profilrillen zwischen den Stollen erreicht wird. "
Slarvigt översatt:
Ja, slarvigt, så klaga inte... :)
Du känner igen ett vinterdäck på M+S märkningen på däcksidan.
Vinterdäck är per definition däck med "öppen" (egentligen "gles") profil.


Däck som finns är huvudsakligen bygga på befintliga offroadmodeller men med en vinteranpassad gummiblandning.
Med tanke på att det finns ett skapligt urval av dimensioner lär det dock passa ganska många hojar.
Här hittar du ett urval till MC.

Annars köper man de klassiska "Army special" från den här svenska importören.
Numera heter ju inte dom däcken Trelleborg utan Mitas, men däcken är ju fortfarande framtagna för att funka även vintertid. Om dom är M+S märkta enligt tysk definition vet jag dock inte.

För den som kör tvåhjuligt med skottkärrehjul finns dessa alternativ.

Andra alternativ från Continental och andra finns självklart också.

Så det är bara att lätta på plånboken och glatt hojja vidare!

/B
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Kommer dubbar att tillåtas på mc?

Anders.J

Det har jag svårt att tänka mig att de rigida tyskarna kommer att tillåta!
Som kuriosa kan nämnas att jag såg en tyskreggad MC med dubbdäck parkerad vid flygplatsen i Stuttgart förra vintern, så det fanns minst en tysk dubbdäcksåkare den vintern...

/B
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Finns en hel del att välja på faktiskt.
Grundkravet är detsamma som för bil: M+S märkning.
Tyska tillverkaren Heidenau definierar det på sin hemsida som:
"Winterreifen werden an der Seitenflanke durch eine "M+S" - Markierung gekennzeichnet und verfügen laut Definition über eine aufgelockerte Profilgestaltung die durch größere Profilrillen zwischen den Stollen erreicht wird. "
Slarvigt översatt:
Ja, slarvigt, så klaga inte... :)
Du känner igen ett vinterdäck på M+S märkningen på däcksidan.
Vinterdäck är per definition däck med "öppen" (egentligen "gles") profil.


Däck som finns är huvudsakligen bygga på befintliga offroadmodeller men med en vinteranpassad gummiblandning.

Hmmm...
Bob scannar marknaden för vinterdäck...?
Betyder att något är i görningen!

Det är en helt underbar vykortsvinter, och eftersom Trafikverket bestämt sig för att skapa salthalka av det sista saltet dom förfogar över genom att vräka ut det i minus 6 med fallande temperatur så finns chansen att man kan leta sig fram på lite mindre vägar där det tillåtits bli riktig vinterväg.
Underbar prognos för oss här nere i söder!

Det går att ta sig fram på vanliga skitdäck som en kompis i England gjorde nu i veckan:
Snow21Swp10033.jpg

men det är inte att rekommendera.

Inte att acceptera M+S eller M&S-märkning rakt av heller - tillverkaren sätter det efter eget huvud och till intet förpliktigande.

Samma sak på bilsidan - den enda egentliga normen som säger något om ett däck är den amerikanska standarden "Severe snow rating".
Severe_snow_rating.png

Detta märket får bara sättas på däck som godkänts enligt dessa (rätt låga kraven) men det brukar i vart fall krävas mikrosajpningar och "kontaktgummi" för att nå ribban.

Det finns ingen liknande norm för MC, och mikrosajpningar på MC-däck kommer nog att få svårt att slå igenom hur som helst...:rolleyes:

Alltså måste man pröva sig fram. Det finns ungefär lika många sanningar vad gäller däck till MC som det finns hojåkare.
Ifallet vinterkörning och dubbdäck är det enklast att lägga en tiopotens på det antalet sanningar...

Klart är dock att endast 4 fabrikat erbjuder MC-däck i gummi som är avsett för körning med något slags fäste i snö:

Mitas först och främst, som äger trademarket "Winter Friction" efter köpet av Trelleborgs.

Heidenau, vissa modeller.

Continental, TKC 80 (funkar överraskande bra på snö och försiktig allroundkörning i vinterväglag enligt egen erfarenhet)

Metzeler, (T)-märkta Karoo (har en omgång hemma som skall skruvdubbas. Nyfiken på om det funkar till min typ av körning)


That's it!
Men, vill man köra i skog och mark så kan det vara idé att satsa på ett stumt crossdäck och skjuta det full med dubb. ...eller någon annan lösning; det finns som sagt många uppfattningar här. Var och en blir salig på sin tro...

Vad jag vill ha sagt är att vinter är ingen anledning att sluta åka.
Slask, saltmodd kan man vara utan - men långtouring i riktigt vintermiljö är fantastisk!

neuqj.jpg


Skulle jag bege mig ner till Elefantentreff i Bayern under Januari så skulle jag åka så långt det gick med någon av däcken listade ovan, och med skruvdubb och dragare i packningen. Drabbas man av snö och is så skulle jag helt enkelt lägga en halvtimme på att dubba upp däcken där och då.
Tycker Die Bullen att jag hellre skall lägga på snökedjor så kan jag nog ta den diskussionen... :D


Slutligen hatten av för di svenske och Trelleborg som 1972 (vill jag minnas) satte normen för hur ett fungerande (bil)vinterdäck skall vara beskaffat.
Bakellitdäck blev aldrig speciellt intressanta efter det...


Hampe
 

adrian_vg

New member
Då kommer följdfrågan, vad klassas som vinterdäck för mc enligt lagens mening? Kommer dubbar att tillåtas på mc?

Anders.J

Än så länge finns inga lagar i Sverige om dubbade mc-däck, eller vinterdäck för delen heller.

>>> I princip får du alltså köra med dina Dunlop Sportmax, eller vad du nu har på bågen i vanliga fall, i snö och is, men borde låta undersöka huvudet om du gör det. ;-)

Jag kollade iaf upp det där med lagar om mc-däck för vinterbruk i samband med att jag skulle skruvdubba mina Pirelli Scorpion första vintern med XL:en. Första vintern gick bra, då det inte var speciellt hårt vinterföre vid pendlingen till och från jobbet. Nästa vinter la jag mig platt i första korsningen när första snön kom...

Sen skaffade jag grovnabbade landsvägsdubbade MT21:eek:r från ddp.nu och körde glatt hela den vargavintern. De däcken sitter forfarande på, för andra vintern nu. Alla dubbarna sitter kvar trots mestadels asfaltkörning och lite uppsluppet sladdande på parkeringen hemma. Möjligen har det att göra med att dubbarna är limmade också.

HTH.

Edit: Med landvägsdubbat menar jag ca 2mm utstick. Mer än så är farligt på barmark.
 

Marie

Banned
Ja det var ju vinterdäckslagen som starkt bidrog till att jag började köra hoj. Jag insåg att jag genom att slippa köpa vinterdäck till bilen så fick jag en grundplåt till hojen. Var det vinterväglag så körde jag hoj, för till den behöver man ju inte köpa några vinterdäck.


Skall de nu fördärva detta, så kanske jag slutar köra hoj.:mad:
 

Marie

Banned
Så pass? Betyder inte motorcyklingen mer än så för dig?

Vaddå? Det är ett transportsätt bland andra. Smidigt och billigt jämfört med bilen, åtminstone så länge man slipper klydda med vinterdäck. Jag har aldrig förstått varför en del tycker att vinterdäck är så fantastiska. Jag körde taxi på småländska landsbygden i många år. Jag hade aldrig annat än Michelin ZX på droskbilen - sommar som vinter.
 
Last edited:

adrian_vg

New member
Vaddå? Det är ett transportsätt bland andra. Smidigt och billigt jämfört med bilen, åtminstone så länge man slipper klydda med vinterdäck. Jag har aldrig förstått varför en del tycker att vinterdäck är så fantastiska. Jag körde taxi på småländska landsbygden i många år. Jag hade aldrig annat än Michelin ZX på droskbilen - sommar som vinter.

Vi har en bil hemma också. Den tycker jag är smidigare att använda, eftersom man bara hoppar in i den och kör iväg, man är skyddad öfr väder och vind osv. Ska man ta motorcykeln, vinter som sommar, måste alla skydden på och det tar längre tid att komma iväg.

Allt talar ytligt sett för bilen, men ändå tar jag motorcykeln i 99 fall av 100. Av det kan man sluta sig till att det inte bara är ett transportsätt. ;)

Nån sa en gång att "four wheels move your body, two wheel moves your soul". Tycker det är ganska bra uttryckt, i sann anglosaxiskt tvetydig anda. :)

Vad är Michelin ZX. Bildäck är inte min starka grej... :confused:
 

Marie

Banned
Ska man ta motorcykeln, vinter som sommar, måste alla skydden på och det tar längre tid att komma iväg.

Det tar inte många sekunder att sätta hjälmen på skallen, och det gör jag eftersom "farbror Blå " annars gör onödiga attacker mot min plånbok. Resten struntar jag i utom de där svampgummibitarna som är insydda i jackan. Och några extra sekunder i påklädning kör man snabbt in genom motorcykelns större smidighet i trafiken. Det finns alltid en lucka att smita förbi genom. Och "trafiksäkerhetskamerorna" kan man skratta åt....

Michelin ZX var bildäck som var vanliga på 1970-talet. Berömda för en fantastisk slitstyrka. Att de hade ett våtgrepp i klassen att en del elakt påstod att det räckte med en spottloska på asfalten för att man skulle få släpp var jämfört med slitstyrkan en egenskap som man lätt kunde överse med. De fanns åtminstone hela nittiotalet fortfarande att få ur Michelins klassikersortiment, och deras eminenta miltal gjorde att de var de absolut billigaste däcken per km räknat som jag kunde ha på min taxi.
Jag hart alltid valt däck efter lägsta kilometerkostnad.
 
Last edited:

Olle Å

New member
Jag har ju kört 8 vintrar till och från jobbet med bildubbade crossdäck. Det har gått förvånandsvärt bra. Hojen jag körde var en Honda Dominator. Har även kört Transalp med dubb. OBS, man får inte ha dubb i alla klackar för då halkar man omkull på asfalten. Man måste tänka på att bromssträckan blir längre på asfalten med dubb än utan.
 

nordicbiker

New member
Lite tillägg från min tyska sida: lagen i Tyskland är ganska mjuk, det stå ja i texten i början att vinterdäck måste ha fordonet vinterdäck på "när det är vinterväglag, det vill säga snö, is, modd eller frost på vägen". Betyder: när det ÄR vinterväglag. Är det blank asphalt är det helt ok med sommardäck!
 

Olle Å

New member
Crossdäck eller mycket öppna mönster skall man ha på vitnern. Har man sedan en omgång skruvdubb och en skruvdragare och har tur att hojen har centralstöd
så fixar man ju dubbningen på en halvtimme. Att köra i snömos och nyfallen snö med sommardäck kan absolut inte rekommenderas.
 
Top