powerglide
New member
Jag läste precis i dagens Sydsvenskan, 11/12 "Tysk däcklag påverkar oss".
Där är det nu lag på vinterdäck året runt om väglaget kräver det, inklusive motorcyklar.
Nu är böterna bara på 400:- så det lär bli billigare att ta boten än att byta däck varje gång (om man är galen nog att ge sig ut när det är sånt väglag med fel däck).
Det som var lite oklart dock, är att artikeln även tar upp Sveriges syn på frågan nu kan omprövas. Artikeln nämner i huvudsak bara diskussion kring hårdare krav för lastbilar och bussar i Sverige.
Men formuleringen "damma av Vägverkets krav på vinterdäck för alla".
Är det någon som vet om detta faktiskt omfattar hojar också i Sverige eller om det bara avser den gamla linjen med krav på tung trafik?
Nu under nästa vecka ska tydligen en grupp experter träffas och titta på saken. Är det någon här som har koll på läget?
Där är det nu lag på vinterdäck året runt om väglaget kräver det, inklusive motorcyklar.
Nu är böterna bara på 400:- så det lär bli billigare att ta boten än att byta däck varje gång (om man är galen nog att ge sig ut när det är sånt väglag med fel däck).
Det som var lite oklart dock, är att artikeln även tar upp Sveriges syn på frågan nu kan omprövas. Artikeln nämner i huvudsak bara diskussion kring hårdare krav för lastbilar och bussar i Sverige.
Men formuleringen "damma av Vägverkets krav på vinterdäck för alla".
Är det någon som vet om detta faktiskt omfattar hojar också i Sverige eller om det bara avser den gamla linjen med krav på tung trafik?
Nu under nästa vecka ska tydligen en grupp experter träffas och titta på saken. Är det någon här som har koll på läget?
Tysk däcklag påverkar oss
Text: Lasse Holmström
Publicerad 11 december 2010 6.30 Uppdaterad 11 december 2010 6.30
En ny tysk lag kan göra vintertrafiken säkrare.
– En viss förbättring bör det ju bli. De som kommer från Tyskland eller har passerat genom landet måste ju nu först passera den tyska polisens vakande öga, säger Bertil Dahlin på Sveriges Åkerier.
För sedan i söndags måste alla personbilar, motorcyklar, bussar och lastbilar ha vinterdäck i Tyskland när det är vinterväglag, det vill säga snö, is, modd eller frost på vägen. För lastbilar gäller kravet på drivaxeln.
Annars blir det böter. 40 euro, knappt 400 kronor, om de blir stoppade av polisen, dubbelt så mycket om de fastnat och hindrar trafik.
Den nya lagen gäller inte bara en viss tid som i Sverige, utan oavsett datum.
Visserligen är kravet på mönsterdjup bara 1,6 millimeter, minimikravet på våra sommardäck, men vinterdäcken måste vara M+S-märkta, även om tyskarna även godkänner så kallade allvädersdäck.
I Sverige finns idag inga krav på vinterdäck på bussar och lastbilar, men mönsterdjupet på de däck de kör på ska vara minst fem millimeter.
Krav på vinterdäck på bussar och tunga fordon, liksom en lag utan start- och slutdatum, fanns med i Vägverkets förslag till regeringen för två år sedan, men hamnade på hyllan. Det enda som togs upp var femmillimeterskravet.
Nästa vecka träffas experter från Trafikverket och Transportstyrelsen.
– Vi ska prata framkomlighet, säkerhet och vinterväghållning i ljuset av det som hänt i vinter och det som hände förra vintern, säger Per Wenner, mobilitets direktör på Trafikverket.
För det har fungerat dåligt på vägarna, liksom på järnvägen.
Det var varit kaos på sina håll, inte minst när långtradare fastnat i backar och blockerat vägar på grund av dåliga däck och bristfällig vinterväghållning.
Trafikexperterna kommer givetvis att ta upp den nya tyska lagen och kanske damma av Vägverkets krav på vinterdäck för alla, liksom att vinterdäckslagen inte bara ska gälla 1 december–31 mars som idag. I år kom ju snökaoset innan vår lag trädde i kraft.
De svenska åkarna vill inte ha någon vinterdäckslag för tunga fordon och anför bland annat att sextio procent av de svenska lastbilarna redan kör på någon form av vinterdäck. Hittills har de haft regeringen med sig.
Vi får se hur tungt orden från experterna som träffas nästa vecka väger den här gången om de kommer fram till att vi borde göra som tyskarna.
I veckan har jag försökt att få en kommentar från nya infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) om den tyska lagen och om vi också ska ha lag på vinterdäck för bussar och lastbilar.
Förgäves.