Laddnings problem, hur ska man felsöka?

CBX 600 E

New member
Hej Allihop!:)
Jag har en Honda CBX 600 E från 1983. Har problem med att mitt batteri laddas ur ganska fort, använde en multimeter och mätte batteriet. Vid tomgång avgav batteriet 12,4 volt och när jag varvar upp motorn ligger den på 12,8 volt.

Det jag undrar är följande:

1) Hur många volt skall det normalt ligga på när man varvar upp motorn och mäter batteriet?

2) Om man skall felsöka problemet, vilken ände skall jag börja i då?

Är inte jätte van att mecka med mc nämligen :p är väldigt tacksam för svar! :)

Mvh: Andréas
 

mc4ever

New member
Hej
Börja med att försöka ladda upp batteriet ordentligt då CBX en inte laddar om batteriet är för dåligt.
Sen börjar inte cbx600an att ladda förrän vid 1500rpm och laddar för fullt först vid 5000rpm då ger den 14V och ca 17A. Du ska ha ett fulladdat batteri för att kunna mäta spänningen vid vissa varvtal. Alltså detta är ingen hoj som du bara ska glida omkring på tomgång med.
Laddar den inte alls så är nog vanligaste felet laddningsregulatorn som felar. Finns nog att få tag på som både pirat och originaldel fortfarande. Ett tips är om du inte hittar på annat sätt så i USA så heter CBX600e Night Hawk 650. Lite kuriosa så är det bara i Sverige som den heter 600 och är på 600cc i övriga världen så är den på 650cc
Jag har mättips och mätvärden till CBX en om du behöver. Både stator och laddningsregulator går att mäta där de sitter bara genom att koppla isär kontakterna.

Eje
 
Last edited:

CBX 600 E

New member
Hej
Börja med att försöka ladda upp batteriet ordentligt då CBX en inte laddar om batteriet är för dåligt.
Sen börjar inte cbx600an att ladda förrän vid 1500rpm och laddar för fullt först vid 5000rpm då ger den 14V och ca 17A. Du ska ha ett fulladdat batteri för att kunna mäta spänningen vid vissa varvtal. Alltså detta är ingen hoj som du bara ska glida omkring på tomgång med.
Laddar den inte alls så är nog vanligaste felet laddningsregulatorn som felar. Finns nog att få tag på som både pirat och originaldel fortfarande. Ett tips är om du inte hittar på annat sätt så i USA så heter CBX600e Night Hawk 650. Lite kuriosa så är det bara i Sverige som den heter 600 och är på 600cc i övriga världen så är den på 650cc
Jag har mättips och mätvärden till CBX en om du behöver. Både stator och laddningsregulator går att mäta där de sitter bara genom att koppla isär kontakterna.

Eje

Hej mc4ever!
Tackar för tipsen och skall gå ut och kolla både stator och laddningsregulator i morgon :) så återkommer jag om jag behöver mättips :)

Tack igen! :)

Mvh: Andréas
 

Bansaie

New member
Hade själv problem med laddningen på min Trajja nu i slutet på juli och konstaterade att det troligen var laddregulatorn.
Mätte 11.99V vid 4000rpm på ett alldeles nyladdat batteri och kollade även statorlindningen mot jord så att den skulle vara ok.

Köpte en heavy duty MOSFET regulator från RegulatorRectifier.com. Det tog 5 arbetsdagar så låg den i brevlådan och till en kostnad på lite dryga 3:e-delen av original här i svedala.

Nu har jag drygt 14V vid 4000rpm.
 

CBX 600 E

New member
Hade själv problem med laddningen på min Trajja nu i slutet på juli och konstaterade att det troligen var laddregulatorn.
Mätte 11.99V vid 4000rpm på ett alldeles nyladdat batteri och kollade även statorlindningen mot jord så att den skulle vara ok.

Köpte en heavy duty MOSFET regulator från RegulatorRectifier.com. Det tog 5 arbetsdagar så låg den i brevlådan och till en kostnad på lite dryga 3:e-delen av original här i svedala.

Nu har jag drygt 14V vid 4000rpm.

Hej Bensaie!
Tackar för svaret! :) Jag och min svärfar pillade med hojen idag, så förhoppningsvis skall det vara löst nu :) Vi kopplade bort alla sladdar från regulatorn och hällde på ett slacks "elektronik fett" i stiftkontakterna och laddade upp batteriet fullt. När vi sedan kopplade ihop allt och startade laddade batteriet ca 15 volt vid 5000 rpm :)

Så skall hålla lite koll på den här nu framöver och se om det håller i sig, hoppas verkligen det för det var i såna fall billigt och enkelt att fixa! :)

Tack än en gång för svaret och förslaget på hemsidan! :)

Mvh: Andréas
 

CBX 600 E

New member
Hej Bansaie!
Tackar för länken och tipset! :) Verkar som om jag och svärfar har fått ordning på det nu, vi laddade upp batteriet. Kopplade ur alla kablar ur regulatorn, så använde vi ett slackas "elektronik fet" på stickkontakterna, vi pluggade ihop allt startade hojen och mätte batteriet, på tomgång laddade den runt 13 volt och när vi varvade motorn laddade den nästan 15 volt vid 5000 rpm :) så får hålla lite koll på den framöver men förhoppningsvis skall det vara löst nu! :)

Mvh: Andréas
 

Hampe

Skriver massor!
...och vi tackar för feedbacken!
Mycket roligare att läsa om lösningar, än folk som postar om problem och sedan aldrig hörs av igen.
Lycka till med hojen.


H
 
Top