Lösgrus på vägen

Grängesdanne

New member
Nu måste jag lägga mig i debatten ang. lösgrus på vägar, asfaltsvägar med risk för att halshuggas, här eller på nån träff:)
Finns det grus på vägen är det alltid "grusets" fel vid ev. olycka, men är det inte hastigheten, körkunskaper mm som är avgörande?
Ända sen jag körde min första tvåhjuling fick jag lära mig att väglaget avgjorde min hastighet och körstil.
Nu har det vänt, nu ska väglaget anpassas efter min/våra hastigheter och körstilar.
Visst, kul om det är kanonfina vägar utan ett sandkorn, men är det inte en utopi?
Det var inte längesen det stod i vår tidning (NLT) om en mc-åkare som åkt av vägen p.g.a. grus.
Mc-föraren hade fått möte med en bil i en kurva och varit tvungen att väja, det hade varit grus där och mc-föraren lagt ner cykeln, det var rullgrus och föraren fick allvarliga skador.
Ägaren på vår enda trafikskola för MC var då med i tidningen, och berättade att det alltid var grus på vägen och att vägverket var tvungen att göra något åt detta omedelbart.
Många från hans körskola hade kört omkull bara i år på just detta vägavsnitt, och många har kört omkull tidigare.
Jag vill inte på något sätt säga att de kört för fort enl. hastighetsbegränsningen.
Om jag VET att det jämt är ex. grus på vägen ska jag då inte ta det lite lugnare?
Och om jag INTE vet om det finns grus på vägen ska jag inte då ta det lite försiktigare, så jag kan sakta in om jag ser ex. grus på vägen?
Jag/vi kör ofta, många gånger varje år, just denna vägsträcka, den är otroligt kurvig, bland de roligare man kan hitta, men vet att det ofta finns grus uppsprättat, eller rättare sagt jämt.
Vi håller inte 70 överallt, kanske ner i 50 ibland, men möter mååånga i betydligt högre hastighet, eller blir omkörda, i kurvorna...
Jag tänker lika varenda gång:Måtte det gå bra för dessa idioter, och hoppas de inte möter en annan längre fram i samma hastighet, någon bil med mina eller andras barn i...:mad:
Jag har själv råkat ut för rullgrus, i för hög hastighet (inte enl. vägmärkena) eftersom jag tappade kontrollen, men jag erkänner att det var inte grusets fel, det var helt oskyldigt.
Det låg där utan att göra en fluga förnär, skulle ligga kvar där helt oskyldigt även idag om inte jag hade flyttat på det.
Orsaken var mitt bristande omdömme, inget annat.
Nu gick det väldigt bra, hade en stor portion tur, men fick kanske upp ögonen, att ta ansvar för min körning, och inte skylla på vägverket, det var inte dom som missbedömde min hastighet.
Fast nog skulle det kännas bättre om det var deras fel, och att jag kunde stå där stolt och säga JAG har då inte gjort minsta fel, det var vägverket...
Danne
 

jan-olovj

Active member
Grejen är ju att många gånger har VV lagat vägen utan att skylta upp riktigt.
Jag är inte den dom kör särskilt fort men kommer man på i övrigt fin väg och plötslig är vägen lagad i en kurva utan förvarning det tycker åtminstone jag är otrevligt och jäkligt farligt. Såvit jag begriper så är det förbjudet att åtakomma hinder på vägbanan utan att skylta upp och lösgrus utan uppskyltnig är ett hinder även om VV åstakommit det.

Jan-Olov
 

McGregor

New member
Självklart har du rätt. Oavsett väglag eller vägförhållande är det alltid föraren som ska anpassa hastigheten till omständigheterna. Att Vägverket inte åker för att sopa vägbanan efter alla bilister som drar upp sand/grus i kurvorna har jag faktiskt förståelse för. Det borde finnas annat på deras agenda.

På våra BKK på gokartbana är den viktigaste uppgiften att förmedla budskap om vad som SKULLE KUNNA HÄNDA ute på vägen. Att förbereda sig på ett sånt sätt att, om något oväntat, typ lösgrus, lösa hundar & barn dyker upp så ska man kunna hantera det.

Då handlar det om hastighetsanpassning, blicken, gaskontroll, motstyrning och det är precis det vi tränar. Att det samtidigt är vansinnigt roligt gör inte heller ont!

Fler möjligheter till BKK på gokartbanor åt hojåkarna!

PS. Vi har pratat med Kerstin på gokartuthyrningen i Gränges och hon är klart positiv.DS
 

GuzziKungen

New member
Nu måste jag lägga mig i debatten ang. lösgrus på vägar, asfaltsvägar med risk för att halshuggas, här eller på nån träff:)
Finns det grus på vägen är det alltid "grusets" fel vid ev. olycka, men är det inte hastigheten, körkunskaper mm som är avgörande?
Ända sen jag körde min första tvåhjuling fick jag lära mig att väglaget avgjorde min hastighet och körstil.
Nu har det vänt, nu ska väglaget anpassas efter min/våra hastigheter och körstilar.
Visst, kul om det är kanonfina vägar utan ett sandkorn, men är det inte en utopi?
Det var inte längesen det stod i vår tidning (NLT) om en mc-åkare som åkt av vägen p.g.a. grus.
Mc-föraren hade fått möte med en bil i en kurva och varit tvungen att väja, det hade varit grus där och mc-föraren lagt ner cykeln, det var rullgrus och föraren fick allvarliga skador.
Ägaren på vår enda trafikskola för MC var då med i tidningen, och berättade att det alltid var grus på vägen och att vägverket var tvungen att göra något åt detta omedelbart.
Många från hans körskola hade kört omkull bara i år på just detta vägavsnitt, och många har kört omkull tidigare.
Jag vill inte på något sätt säga att de kört för fort enl. hastighetsbegränsningen.
Om jag VET att det jämt är ex. grus på vägen ska jag då inte ta det lite lugnare?
Och om jag INTE vet om det finns grus på vägen ska jag inte då ta det lite försiktigare, så jag kan sakta in om jag ser ex. grus på vägen?
Jag/vi kör ofta, många gånger varje år, just denna vägsträcka, den är otroligt kurvig, bland de roligare man kan hitta, men vet att det ofta finns grus uppsprättat, eller rättare sagt jämt.
Vi håller inte 70 överallt, kanske ner i 50 ibland, men möter mååånga i betydligt högre hastighet, eller blir omkörda, i kurvorna...
Jag tänker lika varenda gång:Måtte det gå bra för dessa idioter, och hoppas de inte möter en annan längre fram i samma hastighet, någon bil med mina eller andras barn i...:mad:
Jag har själv råkat ut för rullgrus, i för hög hastighet (inte enl. vägmärkena) eftersom jag tappade kontrollen, men jag erkänner att det var inte grusets fel, det var helt oskyldigt.
Det låg där utan att göra en fluga förnär, skulle ligga kvar där helt oskyldigt även idag om inte jag hade flyttat på det.
Orsaken var mitt bristande omdömme, inget annat.
Nu gick det väldigt bra, hade en stor portion tur, men fick kanske upp ögonen, att ta ansvar för min körning, och inte skylla på vägverket, det var inte dom som missbedömde min hastighet.
Fast nog skulle det kännas bättre om det var deras fel, och att jag kunde stå där stolt och säga JAG har då inte gjort minsta fel, det var vägverket...
Danne

Tjena Danne.
Jag har stuga i Gränges och läste för drygt en vecka sedan om olyckan.
Är det den som skedde mellan Björnhyttan och Grängesberg?
Killen var 18 år och körde en Suzuki (600 gxr ,min gissning av bilden i tidningen).
När jag har passerat platsen så är den full med gravljus ,så troligen avled han av skadorna :(
Frågan är om han hade körkort för den hojen med tanke på åldern, den kan ju varit begränsad, men om inte så kan det vara en av förklaringarna till just den olyckan.
I det fallet tror jag inte att det var rullgrus som spökade till det , tror mer att farten i kombination med för sen inbromsning in i kurvan var huvudorsaken, för att sedan då han får möte med en bilist tittar på faran och hamnar i den, skulle förmodligen kunnat ha klarats upp om han istället tittat ut ur kurvan.

Bortsett från detta fall så håller jag med om ditt resonemang angående rullgrus, kör man Malingsbovägen ofta så lär man sig var farorna hotar .
Utfarter från grusvägarna och kurvor med bred grussträng före diket är ett
par exempel på var man får se upp.
Vill man köra fort så måste man kalkylera med risken som det innebär med rullgrus,älg,genande bilister och allt annat otyg som man kan träffa på.
Annors är det bara dom få/dyra banorna som gäller om man vill släppa loss ordentligt.
Ha dé
 

Petra

Super Moderator
Tjena Danne.
Jag har stuga i Gränges och läste för drygt en vecka sedan om olyckan.
Är det den som skedde mellan Björnhyttan och Grängesberg? ...."




Nej, det är inte samma olycka. Den dödsolycka du pratar om handlar om en ung kille som visst hade körkort, ett nytaget sådant och en nyköpt sporthoj. (Tidigare hade han lätt mc har jag för mig) Han kom av någon anledning över på fel sida och frontade med mötande bil. R.I.P :(

Olyckan, eller snarare olyckorna, på Malingsbovägen hade tack och lov inte samma tragiska utgång. En av dem har det stått om i Nya Ludvika Tidning. Det var en dam som körde av vägen pga lösgrus. Just på denna väg hade VV fyllt på grus på stödremsorna (vid asfaltkanten) och det var inte fråga om lite grus. På vissa ställen låg det stora drivor som svämmade över vägen. VV är kontaktade och jag tror att det ser okej ut på vägen nu.
 

Grängesdanne

New member
Precis, det är olyckorna på Malingsbovägen jag tänker på.
Nu vill jag absolut inte säga att VV är helt utan skuld, det var väldigt mycket grus och det är bättre nu.
Men det är inte första gången det är mycket grus, och att det enbart är p.g.a. kantfyllning, som tydligen VV sagt till NLT, tror inte jag på. Om det nu inte är så att de kantfyller flera gånger per år...(?)
OBS jag vill inte ge någon specifik person hela skulden till olyckan/olyckorna, vi trafikanter har alla ett ansvar, vi ska ringa VV och anmäla, men hur många gör det? Jag har då aldrig gjort det, tyvärr, fast jag borde vid ett flertal tillfällen:eek:
Men den som för fram fordonet vid olyckstillfället har, enl. vad jag anser, det yttersta ansvaret.
Och det är precis som du säger "Gussikungen":
"Vill man köra fort så måste man kalkylera med risken som det innebär med rullgrus,älg,genande bilister och allt annat otyg som man kan träffa på."
Kunde inte sagt det bättre själv:)

Danne
 

Petra

Super Moderator
Det finns en direktlänk, här på SMC:s startsida, till VV:s sida för anmälningar om fel och brister på vägar. VV brukar vara snabba på att både läsa, svara anmälaren och åtgärda det anmälda felet om de kan.

För övrigt håller även jag med om att alla trafikanter måste anpassa hastigheten efter väglaget och alla eventuella risker och faror som kan dyka upp. Men tyvärr är det ju ibland svårt att se lösgrus som är exakt samma färg som asfalten. Jag körde Malingsbovägen då det var som värst, men jag såg inte gruset förrän jag var mitt i det.
 

Goffen

New member
Min åsikt i detta ärende är att om sverige och VV och övriga det berör har accepterat att motorcyklar får framföras på sveriges vägar är det statens och vv:ets skyldighet att se till av vägarna är säkra även för oss. Det kan tyckas vara lite enkelspårigt sagt men jag anser att man ska kunna köra i en kurva i vägens tillåtna hastighet utan att man ska klota pga grus eller annan lagning på vägen...
 

mcmannen

New member
Min åsikt i detta ärende är att om sverige och VV och övriga det berör har accepterat att motorcyklar får framföras på sveriges vägar är det statens och vv:ets skyldighet att se till av vägarna är säkra även för oss. Det kan tyckas vara lite enkelspårigt sagt men jag anser att man ska kunna köra i en kurva i vägens tillåtna hastighet utan att man ska klota pga grus eller annan lagning på vägen...

Att kunna köra i vägens tilllåtna fart säger du. Innebär det då att står
det 70 på skylten så måste man hålla 70 ? Jag trodde det var högsta
tillåtna fart och att man anpassar farten efter omständigheterna.
 
Last edited:

Bänkad o Klar

New member
Tack

Tack för alldeles utmärkta åsikter (har själv mycket stor respekt för rullgrus/sand).
Naturligtvis måste det handla om att anpassa sin körning efter omständigheterna samt räkna med att plötsliga situationer kan dyka upp "snabbare än snabbt" (som min lille son brukar uttrycka det) ;)
 

Goffen

New member
Att kunna köra i vägens tilllåtna fart säger du. Innebär det då att står
det 70 på skylten så måste man hålla 70 ? Jag trodde det var högsta
tillåtna fart och att man anpassar farten efter omständigheterna.

Nä jag menar inte att man måste hålla 70 för att det står 70 men på en 70sträcka förutsätter jag att man ska kunna hålla 70 oavsett om jag kör bil eller mc. Likväl som att vägverket aldrig skulle sätta en 70skylt där man omöjligt skulle klara svängen i den farten. Jag har kört 50mil nu på 2 dagar och hur skulle det se ut om jag sänkte farten till säg 50kmh i vartenda böj jag kört på dom här 50milen. Jag ska inte krångla till det för mycket men på nått sätt borde man kunna ordna så att risken för lösgrus minimeras.
 

Mirre

New member
... Jag ska inte krångla till det för mycket men på nått sätt borde man kunna ordna så att risken för lösgrus minimeras.

Ja det är väl där skon klämmer/en del av ansvaret kan läggas. Att gasglada bilister, företrädesvis kanske unga män med racingambitioner, kör utanför vägkanten och sprätter upp grus på vägen kan inte Vägverket lastas direkt för - däremot indirekt eftersom de väljer att fylla upp utanför asfaltskant med just grus. Jag är absolut ingen expert på fyllnadsmassor så jag överlåter åt andra att fundera ut ett bättre material att tipsa Vägverket om.

Men det slutliga ansvaret måste ändå ligga hos den enskilda trafikanten, oavsett hjulantal, att anpassa hastigheten och köra planerat och med framförhållning. Det är ju mitt eget liv det handlar om och det vill i alla fall inte jag lägga ansvaret för helt hos någon annan...!
 

roke

New member
Nä jag menar inte att man måste hålla 70 för att det står 70 men på en 70sträcka förutsätter jag att man ska kunna hålla 70 oavsett om jag kör bil eller mc. Likväl som att vägverket aldrig skulle sätta en 70skylt där man omöjligt skulle klara svängen i den farten. Jag har kört 50mil nu på 2 dagar och hur skulle det se ut om jag sänkte farten till säg 50kmh i vartenda böj jag kört på dom här 50milen. Jag ska inte krångla till det för mycket men på nått sätt borde man kunna ordna så att risken för lösgrus minimeras.
Nja. Jag känner till ett flertal kurvor/vägar där det är mycket svårt eller omöjligt att hålla 70 fastän vägen är skyltad 70.

Skyltningen är ju väldigt grovkalibrig och ofta träffar den fel tycker jag.
Speciellt om man jämför vissa raka fina landsvägar med de kostigar jag beskrev i början.
Båda vägarna kan vara skyltade 70 men den ena är omöjlig att åka så fort på och den andra kan ha en komfortfart på typ 120.

Förresten har jag för första gången rapporterat in till vv att det finns grus i vissa kurvor där jag brukar åka.
De ringde upp dagen efter och frågade runt lite och sa att de ska skicka ut någon som sopar.
Jävla snabba ryck måste jag säga. Få se nu bara om det faktiskt kommer ut någon och sopar också.
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Grus i korsnig är ett elände. Många två ett vägar har tokiga avfarter som tex väg 25 där är det 110 km/tim och så en avfart utan avkörnings fil då ligger bakomvarande och stressar så att den som skall av skär kurvan så att massor av grus kastas upp på vägen sedan kommer en MC och då gäller det att ta det lungt annars ligger hojen där. Jag saktar alltid in tidigt och ger tecken samt bromsar så att det syns bakom, jag ligger långt till vänster i filen annars har det hänt vid flera tillfällen att bilar vill köra om i enkelfil, det har till och med hänt att bilar tutar och blinkar för att jag skall flytta mig. Detta är en förklaring varför det är grus på vägen och det är vägverkets fel på grund av klantig planering.

Jan-Olov
 

Grängesdanne

New member
"...det är vägverkets fel på grund av klantig planering."

Jan-Olov[/QUOTE]
:confused:
Kan det inte vara bilisternas dåliga respekt för andra trafikanter...:confused:
//Danne
 

jan-olovj

Active member
:confused:
Kan det inte vara bilisternas dåliga respekt för andra trafikanter...:confused:
//Danne[/QUOTE]


Nä det är inte vettigt att behöva bromsa in för att svänga från trafiken som kör minst 110km/tim. Jag anser att det bör vara en avfart så att andra i trafiken inte störs.

Jan-Olov
 

Smartswede

New member
Skälet till grus i kurvorna som bilisterna river upp är väl så enkelt att det är dyrare om de ska lägga lite asfalt där.

En åtgärd för just när grusvägar kommer direkt in på större landsvägar (70 & 90) borde väl vara att asfaltera en liten bit in på "grusvägen". Behövs nog inte mer än 10-40 meter. Då hamnar överblivet grus på en raka med asfalt och inte in på stora vägen. Framförallt grusvägar som är i direkt anslutning till en kurva på stora vägen brukar vara vanskliga. På en raka gör det inte så mkt fast ska man svänga in på grusvägen får man sakta in väldigt mycket och riskera bli påkörd bakifrån.

Tyvärr är det väl så att VV inte kan / vill ansvara även för asfaltera de bitarna om de är enskild väg etc. Där kanske de snarare borde vara att ansvaret ligger på ägaren av den enskilda vägen att se till att inte grus hamnar ute på stora vägen.

Hade det varit olja istället för grus så är VV betydligt noggrannare för då finns det risk att en bilist drabbas. Det är skillnad på oss trafikanter :rolleyes:
 

Benny

New member
sen finns det väldigt många bilister som måste skära kurvan så mycket att man är utanför vägbeläggningen med följd att man drar upp grus mitt i apex och en halv meter ut.
 
Top