Lösgrus på Orust!

TMax500

Member
Var försiktig om du tänker köra småvägarna på Orust! Var ute en tur i går och stötte på ett antal innerkurvor med fula grussträngar. Troligen p g a att bilar har genat och dragit ut vägrensgrus på vägen.

Vi körde den krokiga och vackra vägen från Henån, mot Torps kyrka, in på väg 766 vid kyrkan och mot Myckleby och så småningom Svanesund. I kurva efter kurva låg strängar av löst grus ovanpå asfalten. Lurigt och farligt!

(Troligen har någon entreprenör varit där med snabelbil ganska nyligen. Vägen har gott om lagningar som ser helt nya ut, de fullkomligt gnistrar i solen. Entreprenören har kanske fyllt på grus i vägrenen också? Utan att addera bitumen som bindemedel?)

PS. Jo, jag har anmält detta till Tragikverket. Ds.

View attachment 7547
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag och vägspanaren som bor på Orust har anmält detta ett antal gånger till Trafikverket. Och till beställarombudet på Trafikverket. Hon heter Lena Mattsson - ring och be att få tala med henne och berätta om dina iakttagelser.
 

TMax500

Member
Det är "gammalt" grus alltså? Skandalöst i så fall. Jag har inte kört den vägen på flera månader så för mig var gruset "nytt". De upphör aldrig att förvåna...
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag vet inte om det är nytt eller gammalt. Vad jag vet är att vägspanaren påtalat grus på Orust en mängd gånger.
 

jrutgers

New member
Det är "gammalt" grus alltså? Skandalöst i så fall. Jag har inte kört den vägen på flera månader så för mig var gruset "nytt". De upphör aldrig att förvåna...

Det är nog grus som de lade ut i våras.
Jag bor på Orust och tror på din teori.
Bilister och epatraktorister genar så hårt i kurvorna så de drar ut gruset i gatan..
Även om detta förefaller vara påtagligt av flera till trafikverket så görs ingenting.
Och vi som är bosatta på ön (a.k.a Mordor) orkar inte längre..
Här råder total anarki och grus på vägarna är bara en liten detalj av allt (fyllekörning, a-traktorer och mopeder som kör om på 70 &90 vägar, okynneskörning, fortkörning och drifting i bostadsområden...
Jag har slutat köra på våra annars väldigt vackra vägar pga allt grus mm.

Så, tack för att andra tar vid och också anmält detta ytterst irriterade problem
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Från och med 1 september har Trafikverket tecknat ett nytt kontrakt avseende underhåll med Svevia. Jag har beställt det idag. Det kontraktet innehåller förbättring avseende när grus ska sopas bort efter snabellagning(24 timmar istället för 48 timmar). Det bör också innehålla krav på förstärkta stödremsor. Jag beställer kontrakt idag från Trafikverket.
 

TMax500

Member
Tummen upp på det, Maria! :)

Ja, stödremsorna är en stor bov. Snabelproblemet är ju välkänt av oss alla och besvärligt redan det. Men stödremsorna är nästan värre i och med att ingen verkar ha koll på deras skick. (Utom vi på hoj då som halvsladdar oss fram i kurvorna...)
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har nu fått kontraktet som gäller från och med 1 september 2015 på Orust. Värt att notera är dessa två förändringar, markerade med gult. Detta kan du använda OM OCH OM IGEN på Orust.

82.52 Grus efter snabellagning ska vara borta från vägen inom 24 timmar.
82.563 Stödremsan ska förstärkas genom att bitumenemulsion (minst 3 procent blandas in i gruset).

View attachment 7550
 

TMax500

Member
En "grushög" till! Den här gången i Sävedalen/Partille. I en tvär kurva.

Självklart har jag anmält det. Men händer det något? Min förra anmälan i söndags har inte ens fått något svar. De har snart haft en hel arbetsvecka på sig och har inte ens lyckats besvara mitt klagomål, trots att jag bett om återkoppling. Vilka är dessa inkompetenta människor som vi försörjer via skattsedeln? Skäms de inte?

View attachment 7551
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Kontakta Lena Mattsson, Trafikverkets beställarombud. Hon finns på Trafikverket i Uddevalla. Hennes telefon får du i ett PM från mig.
 

TMax500

Member
Skall maila henne och fråga hur de resonerar. Det får bli lite "fredagsmys" framför datorn ikväll... :)
Och svarar hon inte omedelbart på måndag förmiddag så ringer jag. Vi får inte släppa pressen på Trafikverket!
 

jrutgers

New member
Jag har nu fått kontraktet som gäller från och med 1 september 2015 på Orust. Värt att notera är dessa två förändringar, markerade med gult. Detta kan du använda OM OCH OM IGEN på Orust.

82.52 Grus efter snabellagning ska vara borta från vägen inom 24 timmar.
82.563 Stödremsan ska förstärkas genom att bitumenemulsion (minst 3 procent blandas in i gruset).

View attachment 7550

Verkar som länken är brusten..
Har du möjlighet att lägga upp dokumentet igen eller kanske skicka till mig.
Är ju intressant då jag är bosatt på Orust och kan följa upp, men också sen egenintresse..

Tack
 

TMax500

Member
Länken funkar. Men den leder dig inte till någon webbsida, utan laddar ned en pdf. I vart fall blir det så i Chrome.
 

jrutgers

New member
Aha.. Funkar inte i tapatalk..
Får tanka ner den via datorn då.
Tack

Ps.. Tips för andra som kör tapatalk är att välja Web vy
 
Last edited:

TMax500

Member
Däremot fick jag svar idag om gruset i Partille. Trafikverket svarar att det inte är deras bord... Se nedan!

Från: NN [mailto:nn@xxxx.se]
Skickat: den 22 september 2015 16:28
Till: 'kund@trafikverket.se' <kund@trafikverket.se>
Ämne: SV: Angående ärende #218186

Tack för svaret, men…
Hade det inte varit en bättre rutin att ni vidarebefordrat detta på direkten till Partille kommun? I fredags? Hellre än att det skall bli liggande i 4-5 dagar hos er innan ni skickar tillbaks det till mig – med en uppmaning att vända mig någon annanstans? Hur många har – teoretisk sett – hunnit sladda omkull i gruset under dessa dagar?

Om jag nu skall anmäla detta till Partille kommun så är det risk att det går nära en vecka innan något sker. Vilket givetvis inte är acceptabelt.

Nu har jag inte varit på Industrivägen sedan jag halvsladdade där i torsdags kväll, så det kanske är sopat? Det vet jag inte. Vad jag reagerar mot är att tiden bara går och Trafikverket knuffar tillbaka bollen till mig som privatperson och anmälare. Det är heller inte ok i mina ögon. Trafikverket borde ta ett större ansvar här.

Det finns ju gränser för hur ”duktig” man orkar vara som trafikant – innan man kommer till en gräns där man struntar i saker och hoppas att någon annan skall fixa det.

Hälsningar
NN


Från: kund@trafikverket.se [mailto:kund@trafikverket.se]
Skickat: den 22 september 2015 13:17
Till: nn@xxx.se
Ämne: Angående ärende #218186

Hej!

Tack för ditt mail.
Dessvärre tillhör inte Industrivägen Trafikverkets underhållsområde den enda vägen Trafikverket har i området är E20.
Vägen tillhör det kommunala vägnätet, det är då hos kommunen du ska göra en felanmälan om grus på vägen.
Så att dem får åka ut och sopa.

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

NN
 
Top