Lösgrus gillar motorcyklister inte!

Maria Nordqvist

Super Moderator
Därför får jag får massor av samtal från medlemmar angående grus på vägarna. Det kan handla om grus efter vinterväghållning, grus efter snabellagning eller grus som dras in på vägen då bilar genar ut i stödremsor. Detta gäller:
Grus efter vinterväghållning ska vara bortsopat vid ett visst datum i varje region vilket Vägverket avtalar med entreprenör om.
Grus efter snabellagning ska avlägsnas snarast, dock senast 2 dygn efter åtgärd. Skyltning ska ske tills gruset är bortsopat.
Enligt Vägverkets Funtions- och StandardBeskrivning, FSB, ska vägbana vara fri från lösa stenar, lös sand eller annat material som kan förorsaka halka.

En uppmaning till alla som kör på vägarna är att kontakta Vägverket och påpeka fel. Det har jag gjort ett antal gånger de senaste veckorna och man åtgärdar detta eftersom man är medvetna om problemet.

Här är en länk till webplats där du lämnar synpunkter: http://www20.vv.se/arenden/SkapaNyArendeMeny.aspx?VVseId=IGID005056930747oZteRw5yoVOgQgAA
Man kan också ringa: 0771-119 119.

Skoghallskille

New member
"Grus efter vinterväghållning ska vara bortsopat vid ett visst datum i varje region vilket Vägverket avtalar med entreprenör om. Grus efter snabellagning ska avlägsnas snarast, dock senast 2 dygn efter åtgärd. Skyltning ska ske tills gruset är bortsopat."

- - -
Här i Värmland har jag aldrig varit med om att VV sopat bort grus på ex. E18 efter vintern, än mindre efter allt tjärgrus dom hävt ut under under våren.
Det sprätter fullt med grus flera månader efteråt på E18 utanför Karlstad, så både fulla hojjen och bilen ser ut att vara sandblästrad. Det ligger massor kvar efter kanterna på E18, så när lastbilarna går ut i kanten så sprätter det massor av grus :mad:. För att inte tala om risken att köra omkull med hojjen, p.g.a. all överflödig tjära som efterblöder...

britt-mari

New member
Samma här. :) Fast grus som ligger å lurar på asfalt är mindre skoj.

Nej, det är inte skoj! Där jag bor är vägarna kantade av grus - trots att det är mitt i sommaren! Fast det kanske är därför; torkan gör nog sitt. Men det tråkiga är, tycker jag, att jag kan inte använda mig av den kurvteknik jag har lärt (t.ex. Knutstorp!!!) när jag tar mig igenom våra nya, fina rondeller! Jag vet nämligen att nästan halva körbanan är full av grus, så det vore livsfarlig att ens försöka. Trist, för det är en härlig känsla när även jag med en customhoj kan ligga (åtminstone lite!) i svängarna!
Se´n ska vi inte tala om lantbrukarna som släpper en massa sk.. från arbetsfordonen! Men det gäller att ta det lugnt; jag vill fortsätta att köra mc i många år till!