Lås problem

bagarn44

New member
En liten undran om skivbromslås till en Yamaha 600E.
Vad fyller den svarta gummiringen i framfälgen för funktion ?
Jag har funderingar på ett ordentligt skivbromslås,men då sitter ringen ivägen.
:confused:
 

MiniSumo

New member
Om du menar den svarta gummiringen som sitter längst ut på fälgen så är det däcket.
Ta inte bort det. Du kommer förhoppningsvis att behöva det. :D
 

bagarn44

New member
Om du menar den svarta gummiringen som sitter längst ut på fälgen så är det däcket.
Ta inte bort det. Du kommer förhoppningsvis att behöva det. :D

Ha Ha !! En kille med humor.
Det beror på vart man åker,på lina behöver man inte dom svarta gummiringarna för då halkar man av.
:D :D
 

Esquire

New member
Vad fyller den svarta gummiringen i framfälgen för funktion ?
Jag tror jag vet vilken gummiring du menar. Den som sitter på insidan bromsskivan fram. Men jag vet inte vad den är till för.

Kan du inte ta ett kort på den och lägga upp så kan vi leka "snillen spekulerar" tills det dyker upp någon med rätt kunskaper? :D
 

OH-

Member
En liten undran om skivbromslås till en Yamaha 600E.
Vad fyller den svarta gummiringen i framfälgen för funktion ?
Jag har funderingar på ett ordentligt skivbromslås,men då sitter ringen ivägen.
:confused:

Jag vet precis vilken du menar, men det vete fan riktigt vad den är till för.

Möjligen om den skulle kunna hindra nån sorts broms-oljud? Du kan säkert ta bort den.

Sen kan jag inte avhålla mig från en liten kommentar om skivbromslås: Skivbromslås och ordentligt passar inte i samma mening. Hur försäkringsbolagen kan godkänna ett sånt skämt fattar jag bara inte.
 

bagarn44

New member
Jag vet precis vilken du menar, men det vete fan riktigt vad den är till för.

Möjligen om den skulle kunna hindra nån sorts broms-oljud? Du kan säkert ta bort den.

Sen kan jag inte avhålla mig från en liten kommentar om skivbromslås: Skivbromslås och ordentligt passar inte i samma mening. Hur försäkringsbolagen kan godkänna ett sånt skämt fattar jag bara inte.

Jag har dragit slutsattsen av det,att gummiringen bakom brommsskivan har något med viberationer att göra.

Vad vill du att försäkringsbolagen skall skämta om för att det skall vara godkännt.

Har man skivbrommslås och en godkänd kätting,så vore det fasen om inte cykeln får vara i fred för långfingrade.
:eek:
 

OH-

Member
.............

Har man skivbrommslås och en godkänd kätting,så vore det fasen om inte cykeln får vara i fred för långfingrade.
:eek:

Nu börjar det låta nåt. En bra kätting som trasslar ihop hjul och andra delar på MC:n och gärna en lyktstolpe eller så, det är allvar det.

Det jag ondgjorde mig över var att bara sticka ett lås genom bromsskivan. Ungefär som att sätta godkänt lås i en glasdörr, tycker jag.
 

Marie

Banned
Jag för min del tror att låset mest är till för att stoppa "tillfällighetstjuvar". De (även de med en rejäl kätting) är inte mycket att ha för att förhindra en beslutsam tjuv som planerat brottet /beställningsjobb/. Då hämtar man troligen hojen med en liten kranförsedd lastbil och knäcker låsen i godan ro på ett lugnt ställe.

Utifrån den tanken är ett skivbromslås ganska effektivt, i synnerhet kombinerat med styrlåset. Det tar någon minut och åstadkommer en del buller innan man kan köra iväg med hojen. Detta räcker för att stoppa den tänkta kategorin tjuvar, dvs de som vill ha en åktur, och som oftast kostar försäkringsbolagen betydligt mer än hojens värde genom att de orsakar stora kringkostnader på trafikförsäkringen.
En stöld där hojen stjäls och exporteras och/eller byter identitet kostar "bara" värdet av hojen......
 
Last edited:

Moje_VS1400

Member
Jag tror en kätting är lättare att "knäppa" med kylspray och slägga än ett skivbromslås. Skivbromslåset är nog lite knepigare eftersom det är svårare att få ett bra mothåll för ett slag. Det är väl bara att tacka och ta emot då bolagen accepterar skivlås, som är bra mycket lättare att ha med sig än en klass 3-kätting med tillhörande hänglås...som man ändå knäpper med kylspray, huggmejsel och minislägga
 
Last edited:

Esquire

New member
Jag tror en kätting är lättare att "knäppa" med kylspray och slägga än ett skivbromslås. Skivbromslåset är nog lite knepigare eftersom det är svårare att få ett bra mothåll för ett slag. Det är väl bara att tacka och ta emot då bolagen accepterar skivlås, som är bra mycket lättare att ha med sig än en klass 3-kätting med tillhörande hänglås...som man ändå knäpper med kylspray, huggmejsel och minislägga
En godkänd klass 3 kätting är väl testad med kylspray och slägga? :confused: Dessutom ska man inte lägga en kätting på backen när man låser fast hojen med den. Kättingen ska hänga i luften mellan hojen och den punkt man förankrar hojen i.

Fördelen med en kätting är att det blir svårare för en tjuv att flytta på hojen för att kunna arbeta mera ostört.

Men det finns inga sätt att helt försäkra sig om att få ha kvar sin hoj. Vill tjuven knycka en speciell hoj så gör den det. Oavsett hur bra kätting eller skivbromslås man har så tar det inte många minuter att forcera med en batteridriven tigersåg med ett par fräscha blad till eller något liknande. Det enda man kan göra är att så långt som möjligt försvåra tillgripandet för tjuven.
 

OH-

Member
Jag tror en kätting är lättare att "knäppa" med kylspray och slägga än ett skivbromslås. Skivbromslåset är nog lite knepigare eftersom det är svårare att få ett bra mothåll för ett slag. Det är väl bara att tacka och ta emot då bolagen accepterar skivlås, som är bra mycket lättare att ha med sig än en klass 3-kätting med tillhörande hänglås...som man ändå knäpper med kylspray, huggmejsel och minislägga

Tänk inte så traditionellt, vad sägs om ett par minuter med en insexnyckel (eller möjligen en 10:ans eller 12:ans nyckel) och kanske lite silvertejp? Vad spelar det för roll om skivan inte kan rotera, det är väl hjulet som spelar roll? Eller ingår så avancerade verktyg inte i försäkringsbolagens testutrustning?
 
Top