Låg laddström, XZ 550

RetroRogge

New member
En solig dag på väg till jobbet stannade min i övrigt väl fungerade XZ 550.
Konstaterar att batteriet är helt urladdat. Hur kan det komma sig, den funkade ju igår och hela förra sommaren.
Någon laddningslampa har jag aldrig sett lysa, vare sig före start eller under körning. Det finns laddström, dock mycket svag sådan. På tomgång, utan lyse, laddar den ca: +0,1 volt/minut mätt på batteriet. På ca: 2500 varv och med parkeringsljuset på ligger batterispänningen still. Så fort halvljuset tänds börjar batterispänningen att sjunka, utom på dom riktigt höga varven. På tomgångskörning tar det bara några få minuter innan batteriet är tomt. Haft isär handtaget med lysknappen och rengjort så att det inte var kortslutning där. De kablar som är möljiga att kontrollera har jag kollat och dom är ok. Enligt Haynes skall motståndet vara ett specifikt värde mellan två kablar. Det kan jag inte mäta utan att klippa sönder dem, så det gör jag inte.
Vad mer kan jag felsöka?
 

mats757

New member
Förstår inte riktigt vad du menar med 0,1 volt/minut.

Du ska mäta spänningen över batteriet. Börja med att mäta med allting avslaget. 12-12,5 volt bör du rimligtvis ha då.
Med startad hoj på tomgång, kan det skilja lite beroende på hoj. Men när varvtalet är 3000rpm eller mer ska spänningen vara 13,5 till 14,2 volt
Då fungerar laddningen som den ska.
Vanligaste felet är att batteriet är kass. Vet man att det är OK, så blir det till traditionell felsökning. Börja med att kolla att alla kablar sitter fast ordentligt och har bra kontakt där dom är fästa.

Mats
 

Hasse-VTX

New member
Jag har fått lära mig att ett batteri har en så kallad sump i botten där samlas avfall från bly plattorna som batteriet är uppbyggt av när den är full så kortsluts sellerna. då töms batteriet omgående likväl som det kan fungera igen om det skakas om så att avfallet inte når upp till sellerna. Det kan ske från en dag till en annan eller från en timme till en annan,
Min rek är att byta batteri !
 

RetroRogge

New member
Tack för svaren. Batteriet verkar vara OK, har bytt till ett nytt och det beter sig likadant. Det här med statorn verkar intressant. Tittade in och det fanns två spolar vars skydd var skadat. Lindingen under var rostig/ärgad. Går vidare på det spåret. Mottar gärna tips på produkt och säljare.
 

Hampe

Skriver massor!
Bästa sammanställningen på XZ 550s laddproblem (och generellt andra -80tals hojar som spökar) hittar man här:

http://www.jetav8r.com/Vision/Stator/Stator.html


www.electrosport.com som det refereras till i länken ovan verkar numera bara ha likriktaren/regulatorn på sitt program:
http://www.electrosport.com/technic...h-issue?model=XZ550 Vision (82-83)&cat=STREET

men ta ett snack med dom - det dom inte vet om elsystem på MC är inte värt att veta.


Lycka till och berätta gärna hur det går för dig.


Hampe
 

RetroRogge

New member
Tack för hjälpen Hampe

Med felsökningsschema som finns under länkar jag kunnat konstatera att statorn inte är helt OK(en kombination visar 0,4 volt och gränsvärdet är 0,5 eller högre). När det gäller laddningsregulartorn är jag inte helt säker på att den är trasig. Men för säkerhetsskull har jag beställt den oxå. Nu återstår det att se hur det funkar att beställa delar från andra sidan atlanten.
/Roger
 

RetroRogge

New member
Då var det dags för slutrapporten.
Det var lindningarna i statorn som hade gett sig. Kunde dessutom konstatera att den gamla multimetern inte angav korrekta värden.
Tack för Er medverkan
/RetroRogge
 
Top