RetroRogge
New member
En solig dag på väg till jobbet stannade min i övrigt väl fungerade XZ 550.
Konstaterar att batteriet är helt urladdat. Hur kan det komma sig, den funkade ju igår och hela förra sommaren.
Någon laddningslampa har jag aldrig sett lysa, vare sig före start eller under körning. Det finns laddström, dock mycket svag sådan. På tomgång, utan lyse, laddar den ca: +0,1 volt/minut mätt på batteriet. På ca: 2500 varv och med parkeringsljuset på ligger batterispänningen still. Så fort halvljuset tänds börjar batterispänningen att sjunka, utom på dom riktigt höga varven. På tomgångskörning tar det bara några få minuter innan batteriet är tomt. Haft isär handtaget med lysknappen och rengjort så att det inte var kortslutning där. De kablar som är möljiga att kontrollera har jag kollat och dom är ok. Enligt Haynes skall motståndet vara ett specifikt värde mellan två kablar. Det kan jag inte mäta utan att klippa sönder dem, så det gör jag inte.
Vad mer kan jag felsöka?
Konstaterar att batteriet är helt urladdat. Hur kan det komma sig, den funkade ju igår och hela förra sommaren.
Någon laddningslampa har jag aldrig sett lysa, vare sig före start eller under körning. Det finns laddström, dock mycket svag sådan. På tomgång, utan lyse, laddar den ca: +0,1 volt/minut mätt på batteriet. På ca: 2500 varv och med parkeringsljuset på ligger batterispänningen still. Så fort halvljuset tänds börjar batterispänningen att sjunka, utom på dom riktigt höga varven. På tomgångskörning tar det bara några få minuter innan batteriet är tomt. Haft isär handtaget med lysknappen och rengjort så att det inte var kortslutning där. De kablar som är möljiga att kontrollera har jag kollat och dom är ok. Enligt Haynes skall motståndet vara ett specifikt värde mellan två kablar. Det kan jag inte mäta utan att klippa sönder dem, så det gör jag inte.
Vad mer kan jag felsöka?