Läs och häpna!

rover75

New member
Thomas Lekander, olycksanalytiker på Vägverket är orolig. Statistik från 2006 visar att antalet trafikoffer totalt minskade kraftigt. Samtidigt har mc-offren ökat med 21 procent.

"Det är inte lätt att göra något. De som kör mc är en högriskgrupp och vi är oroade av det ökade intresset", säger Thomas Lekander.

Svårigheten är att hitta åtgärder.

"Lite raljerande kan man säga att det bästa vore om man förbjöd motorcyklarna. Samhället borde köpa upp dem, jag tror inte det skulle innebära någon ekonomisk förlust", säger Thomas Lekander.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Mer än hälften av alla dödade motorcyklister har blivit påkörda av en annan trafikant, främst bilister men även tunga fordon.
 

VFunRider

New member
Om jag tolkar statistiken rätt ca 65% av alla olyckor har en bil/annat fordon varit inblandat.
Undrar hur statistiken över mc olyckor ser ut internationellt. Den svenska nollvisionen är en önskvärd utopi och följaktligen svårt att uppnå
 
Last edited:

Svampe

New member
"Lite raljerande kan man säga att det bästa vore om man förbjöd motorcyklarna. Samhället borde köpa upp dem, jag tror inte det skulle innebära någon ekonomisk förlust", säger Thomas Lekander.
Vad skulle man då göra som ger samma livskvalitet? Titta på TV-sporten? Inte utan min kräkpåse.
 

Larsl

New member
Detta svenska vägverket man häpnar

Lekander får raljera hur mycket han vill, men bara tanken som skapat denna text om statligt uppköp borde rendera i att han inte ska jobba med dessa frågor. Jag är rätt säker på att vi betalar hans lön och det är skrämmande.
Nu måste vi på nåt sätt få med varenda motorcyklist som finns i Sverige i SMC
så vi orkar sitta i skift utanför vägverkets lokaler och protester tills vi får bort sådana tankegångar ur storebrors huvud.
Thomas Lekander, olycksanalytiker på Vägverket är orolig. Statistik från 2006 visar att antalet trafikoffer totalt minskade kraftigt. Samtidigt har mc-offren ökat med 21 procent.

"Det är inte lätt att göra något. De som kör mc är en högriskgrupp och vi är oroade av det ökade intresset", säger Thomas Lekander.

Svårigheten är att hitta åtgärder.

"Lite raljerande kan man säga att det bästa vore om man förbjöd motorcyklarna. Samhället borde köpa upp dem, jag tror inte det skulle innebära någon ekonomisk förlust", säger Thomas Lekander.
 

Hampe

Skriver massor!
...men, ähum - ur ett strikt "nollperspektiv" har han ju rätt!

Jämnstora bilar som åker åt samma håll, i samma hastighet, mötesseparerade och med planskilda korsningar är ju faktiskt det optimala ur en rent trafiksäkerhetsmässig synpunkt.
Gärna understödd av elektroniska gizmos som håller föraren, om inte alert så åtminstone vaken...

Det finns inget utrymme för motorcyklar om man menar allvar med en "nollvision".

Räknar man samhällsekonomiskt så skulle en expropiering av alla reggade hojar troligen betala sig efter ett antal år - var glada åt att Hr Lekander inte satt sig ner och gjort en kalkyl på h u r snabbt samhället skulle hamna på plus...



Hampe
 

Roma55

New member
...men, ähum - ur ett strikt "nollperspektiv" har han ju rätt!

Jämnstora bilar som åker åt samma håll, i samma hastighet, mötesseparerade och med planskilda korsningar är ju faktiskt det optimala ur en rent trafiksäkerhetsmässig synpunkt.
Gärna understödd av elektroniska gizmos som håller föraren, om inte alert så åtminstone vaken...

Det finns inget utrymme för motorcyklar om man menar allvar med en "nollvision".

Räknar man samhällsekonomiskt så skulle en expropiering av alla reggade hojar troligen betala sig efter ett antal år - var glada åt att Hr Lekander inte satt sig ner och gjort en kalkyl på h u r snabbt samhället skulle hamna på plus...



Hampe


Om vi skall ha en nollvision med bilister så får vi ju också ta bort mopedister, cyklister och fotgängare.
Nä det är lättare att bara ta bort en grupp alltså bilisterna:) .

//Ronnie
 

VFunRider

New member
År 2005 dog 43 (mot 46 hojåkare) och skadades allvarlig 1041 cyklister i trafikolyckor. Skall dem också förbjudas? :rolleyes:
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Lugn, jag förstår hur ni tänker - ni tänker som hojåkare som vill ha hojen kvar.

Inget fel i det, problemet är att man behöver tänka som sin opponent då och då, om man skall kunna komma åt honom;

Fotgängare och cyklister går att separarera från övrig trafik mycket bättre än vad som görs idag, till rimlig kostnad och med gott utfall för trafiksäkerheten och miljön.

Motorcyklar skall samsas med bilar och lastbilar no matter what - alltså exit motorcykeln, i ett strikt trafiksäkerhetsperspektiv...

Lägg gärna följande exponenter i ekvationen:
Motorcykeln bullrar så in i helvete så den väcker folk om nätterna, motorcykeln är grymt energiineffektiv och somliga har en diffus bild av vad media kallar för "kriminella MC-gäng".
Man kanske tror att det är motorcykeln som är förutsättningen för det kriminella, vad vet jag...?

Våra motargument, "frihetskänsla", "naturens dofter" och "rekreation" är rätt bleka i sammanhanget, IMHO...


Hampe
 

TKBroman

New member
Lägg gärna följande exponenter i ekvationen:
Motorcykeln bullrar så in i helvete så den väcker folk om nätterna, motorcykeln är grymt energiineffektiv och ...
Hampe

Beträffande ljudet så känner jag mig aningen skyldig... Dock kör jag inte särskilt ofta på nätterna eller för den delen särskilt hårt i tättbebygda områden.

Hur som helst... Detta med energiineffektivitet. Som jag ser det är det alltid bättre med en person på en mc som drar halvlitern milen än en person i en stor bil som drar litern milen. Hojåkaren tar mindre plats och släpper rimligen ut halva mängden koldioxid etc... Det är väl alltid bättre även om hojen rent tekniskt har sämre verkningsgrad?

I praktiken så är ju verkan = ta mig till jobbet på halva mängden soppa.

För övrigt så håller jag med föregående om att vi borde lägga fokus på att motorcyklister ofta kommer i kläm utan att det nödvändigtvis är motorcyklisterna eget fel. Är ju ingen som vill förbjuda gångtrafikanter eller cyklister bara för att dom blir påkörda så varför ska nåt annat gälla för oss?

Framgår det i statistiken hur många som dött i skador orsakade av kollision med räcken och barriärer?

Själv tycker jag att nollvisionen är puckad. Grundanledningen till att vi färdas i fordon är att vi på ett för människor "onaturligt" snabbt sätt vill transportera oss från punkt A till punkt B. Denna onaturlighet medför per automatik risker. En människa som snubblar över en sten klarar normalt fallet utan akuta skador medan en motorcyklist som sladdar omkull på en oljefläck i 110 km/h och far in i ett räcke kanske inte mår jättebra efteråt. Vi får helt enkelt acceptera att det är farligt att färdas i fordon och bestämma oss huruvida det är mer rimligt att promenera eller ej.

Däremot är jag helt med på att det är rimligt att i möjligaste mån undvika helt onödiga olyckor genom att t.ex. bygga bort felkonstruerade trafikplatser och livsfarliga räcken etc.
 

sTf_paPs

New member
Jag håller på med lite sammanställning av statistik från VV och så här långt har jag kommit.

View attachment 262

Jag behöver bara hitta reggade MC per år 70-02 så kan jag göra färdigt diagrammet. Är det någon som har siffrorna ?
 

Lucky Luke

Moderator
Jag håller på med lite sammanställning av statistik från VV och så här långt har jag kommit.

View attachment 262

Jag behöver bara hitta reggade MC per år 70-02 så kan jag göra färdigt diagrammet. Är det någon som har siffrorna ?

Här har du lite staplar, http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/Mc%2063%20-%2005.pdf
Inga exakta siffror, men jag letar vidare...

Här har du fler staplar men inga siffrorhttp://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/Dödade%20mc%20och%20bil%201980-2006.pdf

Jag är lite trött, men här finns ju det du är ute efter. http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1311
 
Last edited:

sTf_paPs

New member
Top