Knutteigen_24
New member
Hej !
Är det någon som vet vilka "skador" på gaffelbenen som krävs för att det ska bli oljeläckage och vad som "krävs" för att bilprovningen ska utfärda underkännande ?
Jag köpte en begagnad Yamaha i höstas och visste att framgaffel läckte olja. Vi bytte gaffeltätningar ganska omgående (från ett känt företag med rätt artikelnummer, men med annat japanskt märke på etiketten), men den fortsätter att läcka olja (en hel del). Det finns mindre märken i kromet, typ stenskott, men gaffeln löper smidigt utan hack eller ryck.
Misstanken finns att det är fel på benen, men innan de byts bör man ju vara någorlunda säker och frågan finns ju också om vi gjorde något fel när vi bytte tätningar. Bägge benen läcker och hojen hatr gått drygt 6000 mil.
Jag bokade besiktningstid i mitten av maj och frågan är om det finns risk för underkännande och om besiktningstiden behöver ändras ?
Tack på förhand
Återfallare
Är det någon som vet vilka "skador" på gaffelbenen som krävs för att det ska bli oljeläckage och vad som "krävs" för att bilprovningen ska utfärda underkännande ?
Jag köpte en begagnad Yamaha i höstas och visste att framgaffel läckte olja. Vi bytte gaffeltätningar ganska omgående (från ett känt företag med rätt artikelnummer, men med annat japanskt märke på etiketten), men den fortsätter att läcka olja (en hel del). Det finns mindre märken i kromet, typ stenskott, men gaffeln löper smidigt utan hack eller ryck.
Misstanken finns att det är fel på benen, men innan de byts bör man ju vara någorlunda säker och frågan finns ju också om vi gjorde något fel när vi bytte tätningar. Bägge benen läcker och hojen hatr gått drygt 6000 mil.
Jag bokade besiktningstid i mitten av maj och frågan är om det finns risk för underkännande och om besiktningstiden behöver ändras ?
Tack på förhand
Återfallare