Läckande framgaffel

Knutteigen_24

New member
Hej !

Är det någon som vet vilka "skador" på gaffelbenen som krävs för att det ska bli oljeläckage och vad som "krävs" för att bilprovningen ska utfärda underkännande ?

Jag köpte en begagnad Yamaha i höstas och visste att framgaffel läckte olja. Vi bytte gaffeltätningar ganska omgående (från ett känt företag med rätt artikelnummer, men med annat japanskt märke på etiketten), men den fortsätter att läcka olja (en hel del). Det finns mindre märken i kromet, typ stenskott, men gaffeln löper smidigt utan hack eller ryck.

Misstanken finns att det är fel på benen, men innan de byts bör man ju vara någorlunda säker och frågan finns ju också om vi gjorde något fel när vi bytte tätningar. Bägge benen läcker och hojen hatr gått drygt 6000 mil.

Jag bokade besiktningstid i mitten av maj och frågan är om det finns risk för underkännande och om besiktningstiden behöver ändras ?

Tack på förhand

Återfallare :confused:
 

OH-

Member
Hej !

Är det någon som vet vilka "skador" på gaffelbenen som krävs för att det ska bli oljeläckage och vad som "krävs" för att bilprovningen ska utfärda underkännande ?

..............

Inkontinens kan ha flera orsaker och toleransen för symptomen är låg ;)

Med andra ord kan det mycket väl vara repor och märken i gaffelbenen som orsakar läckorna. Själv skulle jag försöka med först rensning av monterade tätningar (dock mindre troligt med skit på både vänster och höger sida) och ytterligare ett tätningsbyte. Du bytte väl olja och sköljde ur all skit?
Själv har jag haft oljeläckage strax efter tätningsbyte på grund av lite klantig montering, så jobba noga och med vettigas verktyg.

Om inget hjälper, och du har otrolig tur, kan det bli bättre om du väldigt försiktigt slipar bort alla "utstående" skador.

Även om du tycker det blir OK och du kan acceptera lite "svettningar" så lär SBP inte tycka så. Torka helt enkelt av gaffelbenen innan du kör in på deras parkering.
OBS! Kör inte omkring med dämpolja på däck och bromsar samt kass dämpning. Det är skadligt för hälsan!
 

Knutteigen_24

New member
Tack Ole

Jodå, vi bytte olja och sköljde rent gaffelbenen med fotogen (tror jag). Den gamla oljan luktade vedervärdigt minns jag, men det hör ju inte hit. Med närmare eftertanke så känns det som om det läcker mer nu, vilket skulle tyda på att montaget blev fel, men det kändes verkligen inte så. Eftersom det var ganska lite olja i gaffeln när vi bytte packningar så kan mängden läckande olja bero på att det är mer olja i nu.

Återfallare
 

SvenneC

New member
Det kan mycket väl vara så trist att de packboxar du har monterat inte stämmer exakt med diametern på gaffelbenen.

Jag har fått lära mig den dyra vägen att det är original som gäller. På min TT600R lät jag snålheten bedra visheten tre gånger innan jag fattade att det var läge att köpa originalprylar. med originalbox blev gaffelbenet tätt direkt.

Min slutsats: Det är originalprylar som gäller när man byter packboxar.
 
Top