kvällsuniversitet

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Detta är ett av få av mina inlägg som inte är mcrelaterat men jag känner att det är så pass viktig ämne att jag vill ta upp det på forumet.


Jag har försökt att få nedanstående text tryckt i corren som insändare och debattartikel men jag har inte fått någon respons alls ifrån corren.

Även om kanske inte alla på forumet har någon direkt nytta av kvällsuniversitet så kan jag tänka mig att det finns folk i omgivningen som finner detta intressant.



Tacksam om Ni läser igenom nedastående text:




Kvällsuniversitet!



Jag anser att det är högtid att kvällsuniversitet införs här i Sverige och vad vore inte bättre än att Linköpings universitet, ett av de mer ansedda lärosätena här i Sverige påbörjar detta arbete och kanske blir pionjär inom detta?


Många gånger vill folk gärna läsa kurser på kväller så att det inte stör ens arbete samt att inte arbetsgivare och arbetskamrater inte blir nervösa av ens studier.Många vill säkert studera och utbilda sig men vill helst inte skuldbelägga sig men kan till exempel tänka sig att läsa en ingenjörs utbildning på halvfart på kvällstid. På detta sätt kan man både jobba, utbilda sig, samt praktisera det förvärvda kunskaperna och skaffa sig arbetslivserfarenhet från sin utbildning, vilket är ett problem som många studenter brottas med när de är nyexaminerade. Företag väljer hellre personer med erfarenhet än nyexaminerade studenter. På detta sätt kan man röja ett av hinderna som man stöter på efter att man har studerat färdigt.


Det finns också folk som har en utbildning och vill antingen vidare utbilda sig eller skola om sig men har inget studielån kvar att ta ut och då kan kvällsuniversitet vara en lösning på problematiken.Att införa kvällsuniversitet lär inte var problemfritt och det finns problem längs vägen men inget som inte universitetsledningen, kommunledningen, lärarna, studenterna och resten av samhället inte kan reda ut.


Själv har jag lämnat detta som förslag till Linköpings universitet via deras förslagslåda men ju större marknad universitet har desto större benägenhet har de att starta kvällsutbildningar och kvällskurser. Därför vill jag uppmana allmänheten att gå till följande länk http://www.student.liu.se/?l=sv där Ni hittar Linköpings universitets förslagslåda och lämna ett önskemål om kvällsutbildningar och kvällskurser.

Jag tror att samhället i helhet tjänar på en mer flexibel arbetsmarknad och ökade möjligheter för studier i olika former.



Amir,
 

SuperRetard

New member
Det stora problemet ligger ju i finansieringen. Då ingenjörsutbildningar överlag är väldigt dyra, och har betydligt fler lärarledda timmar än FilFak-utbildningar så ställer det ju också krav på att det finns kompetenta lärare som vill jobba kväll i den utsträckning som krävs.

Dessutom är de flesta relevanta ingenjörsutbildningar väldigt smala, vilket gör att det krävs en stor grupp för att täcka studieplatserna till flera olika inriktningar. Och att alla kvällskursare skulle vilja, eller klara av, att läsa TF Y är högst osannolikt.

Dock kan jag hålla med om kompletteringsutbildningar för FilFak etc där ganska få lärartimmar krävs, och en stor del av poängen läses in genom egna studier.

Frågan är dock om suget verkligen är stort nog? Och om folk klarar av att hålla 150% sysselsättning iaf. De som väl börjat jobba har ofta andra delar i livet (familj) som spelar in också. Att plugga 100% + 50% jobb är en sak, men tvärtom är det nog tufft, framförallt på tyngre utbildningar.

Men för min del, absolut. Jag hade gärna läst en del på kvällstid för att komplettera. Läser även nu över 100% och har problem med schemakrockar osv rätt ofta vilket är trist.
 
Top