OH-
Member
Lite språkfunderingar bara.
Alltså, i begynnelsen var engelskan. Om kunden (oavsett om det gällde en möbel, en MC eller en långtradare) villa ha nåt på sitt speciella sätt så var det frågan om en "customised" produkt. En custom. Givetvis kan samma sak ordnas genom att en redan köpt standardpryl lämnas till en hantverkare eller att ägaren fixar det själv.
Om t ex nån skulle få för sig att måla en R6:a rosa, monera endurolyse, Öhlinsgaffel, ensitssadel och crosstyre så blir det en custom.
En original. fabriksgjord, Wild Star 1100 däremot är ingen custom. Huruvida ett par påskruvade tillbehör förvandlar den till en, det är en bedömningsfråga men själv är jag tveksam. Motivlacka den däremot är solklart ett fall av "customising".
Alla hojar (samt traktorer, båtar med mera) kan alltså vara customs. Vad kallar vi då en tillbakalutad hoj med mer fokus på utseende än prestanda. Mitt förslag är glidare, det stämmer oxå bra med engelskans "cruiser".
Vi skall inte låta oss luras av vilseledande reklam. Dom kan kalla hojar "custom" och "limited" så mycket dom vill. Kan dom inte visa vad som är kundspecifikt eller vilken "limit" som satts så är det bara trams.
Alltså, i begynnelsen var engelskan. Om kunden (oavsett om det gällde en möbel, en MC eller en långtradare) villa ha nåt på sitt speciella sätt så var det frågan om en "customised" produkt. En custom. Givetvis kan samma sak ordnas genom att en redan köpt standardpryl lämnas till en hantverkare eller att ägaren fixar det själv.
Om t ex nån skulle få för sig att måla en R6:a rosa, monera endurolyse, Öhlinsgaffel, ensitssadel och crosstyre så blir det en custom.
En original. fabriksgjord, Wild Star 1100 däremot är ingen custom. Huruvida ett par påskruvade tillbehör förvandlar den till en, det är en bedömningsfråga men själv är jag tveksam. Motivlacka den däremot är solklart ett fall av "customising".
Alla hojar (samt traktorer, båtar med mera) kan alltså vara customs. Vad kallar vi då en tillbakalutad hoj med mer fokus på utseende än prestanda. Mitt förslag är glidare, det stämmer oxå bra med engelskans "cruiser".
Vi skall inte låta oss luras av vilseledande reklam. Dom kan kalla hojar "custom" och "limited" så mycket dom vill. Kan dom inte visa vad som är kundspecifikt eller vilken "limit" som satts så är det bara trams.