Kustomer, va e de ?

OH-

Member
Lite språkfunderingar bara.

Alltså, i begynnelsen var engelskan. Om kunden (oavsett om det gällde en möbel, en MC eller en långtradare) villa ha nåt på sitt speciella sätt så var det frågan om en "customised" produkt. En custom. Givetvis kan samma sak ordnas genom att en redan köpt standardpryl lämnas till en hantverkare eller att ägaren fixar det själv.

Om t ex nån skulle få för sig att måla en R6:a rosa, monera endurolyse, Öhlinsgaffel, ensitssadel och crosstyre så blir det en custom.

En original. fabriksgjord, Wild Star 1100 däremot är ingen custom. Huruvida ett par påskruvade tillbehör förvandlar den till en, det är en bedömningsfråga men själv är jag tveksam. Motivlacka den däremot är solklart ett fall av "customising".

Alla hojar (samt traktorer, båtar med mera) kan alltså vara customs. Vad kallar vi då en tillbakalutad hoj med mer fokus på utseende än prestanda. Mitt förslag är glidare, det stämmer oxå bra med engelskans "cruiser".

Vi skall inte låta oss luras av vilseledande reklam. Dom kan kalla hojar "custom" och "limited" så mycket dom vill. Kan dom inte visa vad som är kundspecifikt eller vilken "limit" som satts så är det bara trams.
 

Katarina

Helt okej
Kan passa på att fråga varför BMW's GS-modeller m fl andra märken klassas in i benämningen ”offroad” när de i själva verket är helt vanliga landsvägshojar med något högre höjd? Så värst grova däck är det inte heller och man pratar inte ens om hur många timmar den körts utan man anger antalet mil. Liten fundering bara… ;)

En custom-hoj (även jag har kallat min hoj för custom av farten) borde helt rätt benämnas glidare och inte custom för något ombygge är det inte, jag har inte ens en motivlack på den… :)
 

Kent@

New member
Hej OH
Tjaaa....för min del så vet jag vad som menas med custom, off-road, sporthoj eller touring, osv. Det är helt enkelt benämningar på olika typer av hoj. Som så mycket annat förändras vårt språk och custom är en del av språkförändringen. Jag har inga problem med att anamma ordet custom.

Jag antar att de flesta hojar förändras, nytt avgassystem, annan lack, andra lampor osv. En lite ombyggd sporthoj blir då i din mening en custom...njaa, det känns nog magstarkt att kalla en R1:a för custom. Då vill jag hellre behålla nuvarande benämning som det flesta förstår utan att krångla till det. :confused:

//Kenta
 

OH-

Member
..........Då vill jag hellre behålla nuvarande benämning som det flesta förstår utan att krångla till det. :confused: //Kenta

Jo, alltså, "glidare" är en nuvarande benämning som dom flesta förstår :D

Jag har inget emot att språket ändras, att det som många säger blir "rätt". Men det hindrar ju inte att man kan ha egna åsikter och försöka påverka utvecklingen.
Nu när engelskan är de facto världsspråk så känns det onödigt att skapa svårigheter genom att låna in engelska ord men ge dom en speciell "svensk" betydelse. Uppenbar risk för missförstånd.

På allmän begäran startar jag strax en åffrååd-tråd :)
 

Bruksen

New member
Vad Custom är i stor mening är väl vad individen ser det som.

Personligen har jag alltid förknippat ordet Custom med ordet Chopper, (Custom Chopper).
Antar att jag blivit Discovery hjärntvättad av alla Chopper byggar program.

Men egentligen ser jag en egen stylad/moddad Sporthoj också som ett Custom "bygge".

Men skulle inte kalla att byta till vita blinkers och nytt kåpglas för "custom" snarare Styling.

Om man däremot ändrade kåpan, lackade om hela hojjen med motivlack etc. bytte fjädrar och mer sånna ingrepp skulle den nog hamna i Min kategori av Custom.

Hoppas ni förstår vad jag menar :p
 

Tyrannosaurus

New member
Tack OH, du har alldeles rätt!

Custom är troligen hojvärldens (eller iaf hojSveriges) mest missbrukade ord. Jag har själv gjort det felet även med engelsktalande personer vilket har resulterat i frågetecken: "Custom? That's not a custom, it's an OEM cruiser" :eek:

Men jag lovar härmed bot och bättring :D och samtidigt kan jag ge igen för polarnas elaka kommentarer om att min hoj skulle vara en "Sustom" eftersom den heter 1100S (till skillnad från 1100C där "C" står för, ja just det, "custom" ;) I Staterna heter den Magna vilket är ett betydligt bättre namn på en "custom") och för en sporttourer har förhållandevis lång gaffel.

Svaret blir "nej det är ingen "Sustom" utan en "Custom" eftersom den är modifierad (customised) och det ganska kraftigt. HAH! :D
 
Top