Kurser som arrangeras av Väst?

SGM

Moderator
Hej!

Jag suktar lite efter en SMC-kurs på Kinnekulle, inbillar mig att den banan borde vara rätt skoj på båge (kört en del med bil), men det är fullbokat på allt utom de som Väst arrangerar.

Är även de öppna för vem som helst med SMC-medlemsskap? Dum fråga kanske.. :D

/J
 

lime

Skriver inte
Ja, alla kurser är öppna för alla, om det inte är en specialkurs som exempelvis en Tjejkurs eller liknande. Du behöver alltså inte hålla dig till ditt eget distrikts kurser.
 

Smartswede

New member
Precis så är det :) Öppet för vemsom som är SMC medlem :) Ta med dig några mckompisar oxå. Det funkar finfint att köra med vilken hojj somhelst.

Kan starkt rekommendera Kinnekulle. En lite mer teknisk och väldigt rolig bana med hojj! Den är min favoritbana.
 

SGM

Moderator
Precis så är det :) Öppet för vemsom som är SMC medlem :) Ta med dig några mckompisar oxå. Det funkar finfint att köra med vilken hojj somhelst.

Kan starkt rekommendera Kinnekulle. En lite mer teknisk och väldigt rolig bana med hojj! Den är min favoritbana.

Så, kurs bokad - steg 2. :)

Steg 1 avverkades igår på Gelleråsen, ruskigt kul och lärorikt...nu lär man tänka på gaskontroll och snabbstyrning stup i ett. :D

/J
 

Smartswede

New member
Vilket datum blev det? Blev det Kinnekulle?

Var själv och körde på fredagens instruktörskurs på Gelleråsen och titta lite igår på lördagen.
Några spontana reaktioner om dagen? Vad var bäst? Vad tycker du kunde fungerat bättre?

Det finns nu en kurs den söndagen den 3:e maj på Kinnekulle som inte är fullbokad
(ändrad inriktning på kursen från steg 4+ till normal kursdag så därför platser kvar!) Platserna lär snabbt gå åt så passa på att anmäl er :)

http://http://www2.svmc.se/?do=school&typ=alla
 

SGM

Moderator
Vilket datum blev det? Blev det Kinnekulle?

Var själv och körde på fredagens instruktörskurs på Gelleråsen och titta lite igår på lördagen.
Några spontana reaktioner om dagen? Vad var bäst? Vad tycker du kunde fungerat bättre?

Det blev kullen den 4:e juli. :)

Gårdagen på åsen var rätt intensiv - ett år på båge, premiär för körning på banan, så det var rätt mycket att ta in.

Spontana reaktioner, klart oväntat att det var rätt fritt på banan (jag hade nog förväntat mig betydligt mer pekpinnar och lägre hastigheter, man har ju fördomar), men det visade bara att folk klarar av det, trots ibland rätt stora skillnader i hastighet.
Inga sura miner heller, och ruskigt trevliga instruktörer, våran grupp om 4 förare hade Peo och Denny på banan, och Josef stod för teorin.

Det enda som kändes sådär var sista övningen, broms inför kurva - det var sällan man hade en ren kurva framför sig att prova på ordentligt, samtidigt som man hade lite hjärnspöken "ligger det någon bakom mig nu när jag tar i lite mer med bromsarna?".

Gelleråsen är lite rask med, inbromsning till trösen fegade jag redan när man körde bil där ( ex-banchef i imprezaklubben :D ) och jag hade problem att få till hårnålen, vek in för tidigt och kom för långt ut i utgången för att kunna rulla på gasen rätt.
Med millen så straffade det sig fort att fippla och slå av gas mitt i böj - så det var jäkligt lärorikt att träna på att ge gas tidigt och rulla på den.

Motstyrning var inget nytt egentligen, men det var kul att träna på snabbstyrning - och att köra ett varv med en hand på styret var en ögonöppnare för hur mycket kraft det egentligen går åt att få hojen att tippa in. :)

Sjukt kul var det, och Peo är för härlig. :D


Edit - Vel...åkpolarna hade bokat in sig på den 28/6 på åsen - hade någon önskan att få åka på kullen, men tror det kan vara nyttigt att köra steg 2 på en bana man redan kört (spårval och kroppsposition), där man hittar någorlunda på båge.

...det, och att polarna är på samma kurs, så kullen avbokades idag, och det blev åsen den 28:e istället. :)

Kullen får vänta...men dit skall jag.

/J - grupp 3, steg 1 - röd mille -01
 
Last edited:
Top