Kurs på Monzta 13-14 aug??

Lassis

New member
Läste om det i tidningen, är det klart eller nåt ni jobbar på, på SMC?

Det är ju min närmsta bana så jag vill inte gärna missa den här chansen.. :)

Och för er som inte vet, så ligger Monzta-banan precis utanför Älvdalen//Dalarna
 
Last edited:

lime

Skriver inte
Som det är nu så ska ett antal inbjudna och instruktörer upp dit och köra en testrunda där det primära att göra ljudmätningar för att eventuellt starta upp verksamhet under 2012.

Egentligen Patrik som borde svarat, men har har semester. :D
 

morsan

New member
Så är karusellen i full gång igen

Mc-träning på Monztabanan överklagas
ÄLVDALEN

Miljönämndens godkännande av tillfällig verksamhet på Monztabanan har fått några personer att överklaga beslutet med hänvisning till Miljödomstolens dom om att förbjuda mc-verksamhet på Monztabanan.

Det är helgen den 13-14 augusti som Sveriges Motorcyklister, SMC, ska anordna övningskörning på motorcykel. En aktivitet som antagligen bara kommer att ske en av de två dagarna.

– Det här handlar om en tillfällig verksamhet med en ny arrangör som lovat att hålla sig inom de bullervärden som tidigare arrangör inte kunde uppfylla, förklarar miljöchef Edita Platbardis på Älvdalens kommun.

När det gäller domen från miljödomstolen från 2008, så förbjuder den varje form av motorcykelverksamhet på Monztabanan, samt att Älvdalens ekonomiska förening överlåter eller upplåter banan för sådan verksamhet.

– Det var den ekonomiska föreningen som då ville få motorcyklar förbjudna för att på så sätt rädda övrig verksamhet. Nu handlar det om ett begränsat tillfälligt tillstånd med ny arrangör, som ska hålla sig inom de regler som finns, förklarar Edita Platbardis.

Miljönämndens godkännande har nu fått tre personer, varav en agerar som ombud för som personen skriver 50 stycken av de berörda.

Även synpunkten att området är av riksintresse för både naturvård och friluftsliv omnämns i överklagan.

I miljönämndens beslut konstateras dock att det handlar om att älven inte får regleras med vattenkraftverk samt att området har ett riksintresse som odlingslandskap, något som inte bör påverka det tillfälliga tillståndet för övningskörning med motorcyklar.

Ett par, boende i Älvdalen, skriver att om ytterligare tillstånd tillåts, kommer en överklagan omgående att inlämnas till Länsstyrelsen i Dalarna.

Den nu aktuella övningskörningen ska kontrolleras av både arrangören och personal från miljökontoret, för att följa upp ljudnivån

Mora tidningen
 

janric

New member
Diskriminering?

:confused:Detta är märkligt. Har noterat att det verkar vara generellt med högre krav på mc jämfört med andra fordonsslag på motorbanor i landet. Eller har jag missuppfattat detta?

I detta fallet måste väl Monzta vara tillåtlig för andra fordon men inte mc, eller?

På Kinnekulle Ring tillåts 95 dB men 92 dB för mc - "Ljudnivå max 95 dcb (obs! 92 dcs för MC) vid förbikörning." enligt banägarens egen info.
(De menar nog dB, inte dcb eller dcs).

Samma problem gäller väl för Arlanda TT, någon som begriper detta och kan ge en bra förklaring?

Vi bör kunna reda ut detta så att vi får fortsätta använda banor för utbildning.
 

Niklasinorr

New member
:confused:Detta är märkligt. Har noterat att det verkar vara generellt med högre krav på mc jämfört med andra fordonsslag på motorbanor i landet. Eller har jag missuppfattat detta?

I detta fallet måste väl Monzta vara tillåtlig för andra fordon men inte mc, eller?

På Kinnekulle Ring tillåts 95 dB men 92 dB för mc - "Ljudnivå max 95 dcb (obs! 92 dcs för MC) vid förbikörning." enligt banägarens egen info.
(De menar nog dB, inte dcb eller dcs).

Samma problem gäller väl för Arlanda TT, någon som begriper detta och kan ge en bra förklaring?

Vi bör kunna reda ut detta så att vi får fortsätta använda banor för utbildning.

Nu spekulerar jag, men det är en ganska kvalitativ spekulation:) men en motorcykel låter mer än en bil. Det är fler frekvenser som kommer farande pga att man hör motorljud, avgasljud, insugsljud, vägljud, kedja och eventuella luftrörelser. En bil låter i princip bara från däcken och avgasysstemet. Eftersom avgasystemet kan byggas med rejäl volym så är det ganska enkelt att få den riktigt tyst. Alla övriga ljud dämpas av karossen om man inte har 4 st 15" basar som dunkar på med discomusik, det kan ju höras rätt långt...;)

Eftersom ljud är både uppmätt men även upplevt så sätter man ljudkraven högre för en hoj. En bil kan tillåtas ha högre ljud eftersom det är ett konstant, förväntat ljud, motorcykeln varierar så förbaskat att det är rent hopplöst att mäta.

Vi testerna på Kinnekulle så klarade inte en helt original GSXR1000 ljudkraven, det lät för mycket från motor, kedja och insug, inte avgassljud som är väldigt tyst...
 

BennyC

New member
Vi testerna på Kinnekulle så klarade inte en helt original GSXR1000 ljudkraven, det lät för mycket från motor, kedja och insug, inte avgassljud som är väldigt tyst...

Det gäller generellt för 90% av hojarna på Kinnekulle. Mäter man vid utgången på start och mål där folk drar på fullt på 2an i stort sett oavsett hoj, klarar ingen 92 db......

(har stått och mätt där på våra kurser flera gånger
 

Niklasinorr

New member
Det gäller generellt för 90% av hojarna på Kinnekulle. Mäter man vid utgången på start och mål där folk drar på fullt på 2an i stort sett oavsett hoj, klarar ingen 92 db......

(har stått och mätt där på våra kurser flera gånger

Jag tvivlar på att ens en elhoj skulle klara det ljudkravet faktiskt, det låter för mycket från en påfrestad kedja...
 

Ricken

Member
Nu skiter jag i ljuddiskussionen för där har jag inte o tillföra. Men hur agerar kommunen i den här frågan. Kommer dom att backa på sitt beslut och upphäva det tillstånd dom har utfärdat eller bedömer dom att dom har agerat rätt och vidarebefordrar överklagan till lst?

Det är väl egentligen en fråga till Patrik, men jag gissar att det kommer köras ändå nästa helg då lst knappast kommer hantera det här innan helgen.
 

Kret

New member
Det handlar mer om att det låter sommartid när stugägare vill ha det tyst när man kör sina röjsågar och gräsklippare. Resten av året består aktiviteten av poliser, ambulanser som har halkkörning på banan. Det övningskörs även lastbil där under veckorna för gymnasieutbildningen i Älvdalen. Men då är det ju bara de fast boende hemma.
 

morsan

New member
Beslutet om verksamheten gäller även om det överklagas enl en tidigare artikel
DT

Läs gärna kommentarerna :D

Ska se om jag hittar svaren på enkäten från 2008 ochså där en majoritet vill ha MC kvar.
Dessutom är det rätt roligt att flera av de klagande har sålt sina hus eller har dem till salu
 

Ricken

Member
Beslutet om verksamheten gäller även om det överklagas enl en tidigare artikel
DT

Läs gärna kommentarerna :D

Ska se om jag hittar svaren på enkäten från 2008 ochså där en majoritet vill ha MC kvar.
Dessutom är det rätt roligt att flera av de klagande har sålt sina hus eller har dem till salu
Absolut så gäller beslutet även om det överklagas. Om inte den som överklagar begär inhibitation, ska man kanske inte prata högt om. :)

Men om miljönämnden backar på sitt beslut för att en överklagan anses vara välgrundad, då faller beslutet.
 

Patrik Ericsson

New member
Vi har för avsikt att med några få inbjudna köra en dag på banan, söndagen den 14 kommer vi att köra från kl 10.00-17.00 med ca 15 hojar för att dels kunna titta på hur en ev kurs ska kunna genomföras utan att störa omgivningen samt att kolla om det går att få ihop kurser på Monzta.
Vi har ett tillstånd där vi har möjlighet att köra.
 

Lassis

New member
Det sjukaste är ju att Älvdalen är fullt av jänkarbilar, och speciellt den här helgen som kommer, så är det motorfestival med bl.a dragrace och hur mkt buller som helst. (Läs raggarbilar i stora lass)

Jag förstår inte ens ens hur dom där j/¤R¤#¤%¤#%la sommarstugegästerna lyckades få igenom ett förbud förra gången.

Om det blir fortsatt förbud så funderar jag på att skaffa Vance&Hines.
Sen har man ju att göra hela semestern sen...
 

lime

Skriver inte
Jag förstår inte ens ens hur dom där j/¤R¤#¤%¤#%la sommarstugegästerna lyckades få igenom ett förbud förra gången.

Hur? Jätteenkelt. De var helt enkelt mycket bättre på att utnyttja det regelverk som finns och lämna in de ansökningar som behövdes. Svårare än så är det inte.

Patrik på kansliet börjar nu bli på gränsen till överjävlig på att skaffa fram tillstånd och utnyttja samma regelverk. Det är bl.a. vi i Stockholmstrakten honom djupt tacksamma för.

Om det blir fortsatt förbud så funderar jag på att skaffa Vance&Hines.
Sen har man ju att göra hela semestern sen...

Jo... och det lär ju göra att de som protesterar blir mer vänligt inställda. ;)
 

morsan

New member
Lime
Jag tror att man måste bo här i bynn för att förstå mentaliteten här. Det dräller av jänkare och andra veteraner, Mercor och BMW som A-traktorer, MC av alla sorter, företrädesvis offroddare och motarder, snöskotrar, 4-hjulingar och åkgräsklippare. Ungarna kör med minivarianter :D
Och ja, några klagar på allt som drivs med motorer :mad:
 

mikekop

New member
Ett jäkla tramsande är vad det är!

Nåja, för att trösta oss som vill köra på Monzta, så kan ni väl komma till Älvdalen ikväll och åka MC-Cruising med oss!

Kl. 17.00 kör vi byarundan runtom i Älvdalens nejder, för att sedan köra cruising kl. 18.30.
Samling före varje tur sker vid Östängs kompani, gatuköket i södra ändan av Älvdalen!

VÄLKOMNA!!!
 

lime

Skriver inte
Lime
Jag tror att man måste bo här i bynn för att förstå mentaliteten här. Det dräller av jänkare och andra veteraner, Mercor och BMW som A-traktorer, MC av alla sorter, företrädesvis offroddare och motarder, snöskotrar, 4-hjulingar och åkgräsklippare. Ungarna kör med minivarianter :D
Och ja, några klagar på allt som drivs med motorer :mad:

Nä, jag är från Åland från början. Jag har full förståelse för den mentaliteten... ;)
 
Top