Kurs för B-kortshojåkare

Jonas62

New member
Hej, jag är helt ny medlem på SMC och i forumet. Jag är 46 år och har kört bil sedan jag var 18. Sedan tre år även vespa, EU-moped. När jag skulle till att ta mc-kort fick jag samtidigt tillfälle att provköra en Piaggio Mp3 400 och föll för den. Så nu är mc-kortet tillfälligt lagt på is och jag har beställt en Mp3:a som jag hämtar ut om några dagar. Den får alltså köras på B-körkort, då den har två hjul fram. Dock inget man som förare ens tänker på. Den känns som vilken maxiscooter som helst.

Men som ansvarsfull trafikant vill jag bli en god hojförare och utbilda mig, så att jag blir ännu säkrare på vägen. Men finns några kurser inom SMC för oss B-kortsinnehavare som nu "fuskar" oss in i hojkollektivet? Det måste väl ligga i SMC´s intresse att också vi går kurser precis som återfallarna och de som innehar A-kort sen urminnes tider men aldrig kört hoj.

När jag kollade grundkurserna stod det att man måste ha A-kort för att få delta. Är det så? Piaggio Mp3 säljer ganska bra och flera tillverkare kommer att haka på trenden med tre hjul för att nå marknaden med B-kortsinnehavare. Jag hoppas att även vi har möjlighet att delta i SMC´s kurser, då jag annars ser en risk med att det kommer finnas en massa förare där ute som saknar grundläggande kunskaper i att köra hoj.

Jag vill i alla fall anmäla mig till en grundkurs snarast och inte vänta tills jag tagit A-kort om ett eller två år. Vill gärna ha ett positivt svar från ansvariga.

UPPDATERAT 090604: Jag har fått positivt svar från SMC Stockholm och är inbjuden till en kurs. Tack för det! Mer finns att läsa på SMC Stockholms forum.

För er som inte sett en Piaggio Mp3.
 
Last edited:
Top