Kurs att köra MP3 yourban

RobotScooter

New member
Hej

Jag skulle vilja gå en kurs hos er eller någon annan och lära mig köra MP3 yourban. Jag har för längesen kört vanlig tvåhjulig EU klass 1 scooter, så jag har lite erfarenhet samt att jag har B-kort, men vill nu prova på yourban istället. Vad kostar en kurs att köra yourban hos er och hur många gånger eller veckor behövs?

PS: jag har googlat på integralhjälmar och hittade denna https://www.sledstore.se/hjalm-ixs-hx-207-mattsvart?gclid=EAIaIQobChMI_eHek5DW2QIVE4uyCh0p1gVdEAYYBCABEgJ_uPD_BwE#?articleIds=306075&dfw_tracker=26615-306075 och denna https://www.sledstore.se/hjalm-ixs-hx-145-mattsvart?nosto=productpage-personal-brand-1#?p, eller denna "LordVader hjälmen" http://www.scorpionhelmets.se/exo-combat-solidmatt-black-m-57-58-cm?gclid=EAIaIQobChMI_eHek5DW2QIVE4uyCh0p1gVdEAYYAyABEgL9QfD_BwE


är Scorpion och IXS bra hjälmar?
 
Last edited:

Alexander76

Member
Jag, alltså JAG, skulle inte:

1) Köpa en hjälm under 1500kr (eller JAG skulle inte köpa en hjälm under 4000 men om jag var någon annan så skulle jag inte köpa för under 1500kr även om jag (den) hade ont om pengar)

2) Aldrig köpa en "skojig" hjälm som Vaderhjälmen eftersom dom kan hålla tveksam kvalitet och suboptimal utformning för att faktist skydda huvudet.

3) Inte köpa en crosshjälm om jag inte ska åka cross :) Finns dock många andra som gör.

4) Inte köpa en hjälm utan "hakflärp" eller vad man ska säga. Kolla hjälmarna du länkade till, det är helt öppet underifrån vid hakan och det gör att den släpper in vansinniga mängder buller och luft. Kolla bilden på denna hjälm som visar rakt underifrån så ser du att det finns täckande material: https://www.xlmoto.se/hjalm-hjc-r-pha-st-mattsvart-1#?p Du måste ju inte köpa just den hjälmen men det är nånting att tänka på iaf.

5) Köpa en hjälm med Double-D spänne, alltså sån med två ringar som du ska trä remmen igenom. Det anses vara den säkraste typen MEN snabbspännen är så otroligt mycket lättare att använda. Livet är för kort för att stå och svära över det där när man bara vill iväg.
 

Wolfman

New member
Att köra en 3-hjulig motorcykel/scooter typ Piaggio MP3/Yourban skiljer sig väldigt lite jämfört med en vanlig 2-hjulig scooter. Jag är SMC-instruktör vilket kan anses som ett kvitto på att jag har anständiga kunskaper i motorcykelkörning, men har ändå köpt en MP3 och kört ett par år. Underbart fordon som faktiskt ger lite extra trygghet med sina dubbla framhjul när det ligger grus på asfalten och liknande, det kan kana men det är sällan det släpper så man tappar kontrollen. Men det har ju förstås samma inbyggda egenskap att den trillar omkull om man lämnar den åt sig själv (annat än vid typ parkering) och den tar kurvor precis lika bra eller dåligt som motsvarande tvåhjuling.
Med det vill jag säga att det är ungefär lika lätt/svårt att lära sig köra en 3-hjuling bra som en vanlig scooter. Det borde inte ta så lång tid att bemästra tillräckligt för att kunna hantera trafiken. Beroende på fallenhet så borde det bara ta några lektioner för att få koll på läget. Växling utgår ju, trafik kan du redan om du har B-kort, återstår lågfartsmanövrering och bromsning.
Ett förslag är att köpa en och komma med den till en SMC-avrostning (dock inte på släp, då har man lite för dåliga grundkunskaper). Den får ju framföras på B-kort...


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

RobotScooter

New member
Att köra en 3-hjulig motorcykel/scooter typ Piaggio MP3/Yourban skiljer sig väldigt lite jämfört med en vanlig 2-hjulig scooter. Jag är SMC-instruktör vilket kan anses som ett kvitto på att jag har anständiga kunskaper i motorcykelkörning, men har ändå köpt en MP3 och kört ett par år. Underbart fordon som faktiskt ger lite extra trygghet med sina dubbla framhjul när det ligger grus på asfalten och liknande, det kan kana men det är sällan det släpper så man tappar kontrollen. Men det har ju förstås samma inbyggda egenskap att den trillar omkull om man lämnar den åt sig själv (annat än vid typ parkering) och den tar kurvor precis lika bra eller dåligt som motsvarande tvåhjuling.
Med det vill jag säga att det är ungefär lika lätt/svårt att lära sig köra en 3-hjuling bra som en vanlig scooter. Det borde inte ta så lång tid att bemästra tillräckligt för att kunna hantera trafiken. Beroende på fallenhet så borde det bara ta några lektioner för att få koll på läget. Växling utgår ju, trafik kan du redan om du har B-kort, återstår lågfartsmanövrering och bromsning.
Ett förslag är att köpa en och komma med den till en SMC-avrostning (dock inte på släp, då har man lite för dåliga grundkunskaper). Den får ju framföras på B-kort...


Skickat från min iPad med Tapatalk

Har ni ingen MP3 som övningsscooter?
Tyvärr har ja ganska dålig ekonomi och jag är inte pojken med guldbyxorna ännu. Jag tänkte fråga bara: jag har ju haft en EU moped klass 1 när jag var i tonåren, nu är jag 48 år och har jag inte kört moped på många år. Finns kunskaperna i att köra moped kvar efter så många års uppehåll?
 

Wolfman

New member
Har ni ingen MP3 som övningsscooter?
Tyvärr har ja ganska dålig ekonomi och jag är inte pojken med guldbyxorna ännu. Jag tänkte fråga bara: jag har ju haft en EU moped klass 1 när jag var i tonåren, nu är jag 48 år och har jag inte kört moped på många år. Finns kunskaperna i att köra moped kvar efter så många års uppehåll?

Jag förstår. Jag uttalar mig som privatperson och kan därför bara spekulera i ämnet, men som jag sa så är det väldigt liten skillnad från en vanlig scooter beträffande hur man kör. Alltså är det osannolikt att trafikskolor skulle köpa in dem eftersom de inte går att köra upp för någon 2-hjulsbehörighet på. SMC har inga fordon alls eftersom vi bara håller på med fortbildning (vidareutbildning).

Men för att veta om dina gamla kunskaper sitter kvar behöver du ju egentligen bara en gammal moped som går 25/30 km/h. Det kan du säkert låna/hyra/köpa för en billig penning. Om det känns bra att köra den så kommer det att gå att köra en Yourban. Visst behöver du träna lite för att kunna utnyttja fordonets större prestanda och vikt, men principerna är desamma.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

RobotScooter

New member
Jag förstår. Jag uttalar mig som privatperson och kan därför bara spekulera i ämnet, men som jag sa så är det väldigt liten skillnad från en vanlig scooter beträffande hur man kör. Alltså är det osannolikt att trafikskolor skulle köpa in dem eftersom de inte går att köra upp för någon 2-hjulsbehörighet på. SMC har inga fordon alls eftersom vi bara håller på med fortbildning (vidareutbildning).

Men för att veta om dina gamla kunskaper sitter kvar behöver du ju egentligen bara en gammal moped som går 25/30 km/h. Det kan du säkert låna/hyra/köpa för en billig penning. Om det känns bra att köra den så kommer det att gå att köra en Yourban. Visst behöver du träna lite för att kunna utnyttja fordonets större prestanda och vikt, men principerna är desamma.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Vet du nåt om vilka märken som är bra resp dåliga. Jag har funderat lite på en Baotian Retro klass 2, eller Viarelli, sen finns det ju Kymso mfl märken. Egentligen gillar jag inte tvåhjulingar just för att dom är tvåhjulingar. Jag antar att man behöver likadan balans som en bergsget för att kunna hålla en tvåhjuling upprätt och jag har ju något försämrad balans pga en medfödd neurologisk funktionsnedsättning. Det går kanske att träna upp balansen men jag är osäker på om jag någonsin kommer få tillbaka min tidigare bättre balans.

Jag kommer dock ihåg från när jag kunde cykla att om man cyklade i nästan krypfart blev det mycket svårt att balansera cykeln, ändå väger ju en vanlig cykel med trampor bara kanske 50 kg, men när man cyklade mycket fortare blev det betydligt lättare att balansera cykeln, antar att detta gäller även tunga motorcyklar och MC-scooters.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag föreslår att du tar kontakt till den general importör som importerar den 3-hjuling som du helst kanske vill köpa. fråga där om man kan rekommendera hur du kan testa en av deras 3-hjulingar..

Lycka till..
 

Wolfman

New member
Vet du nåt om vilka märken som är bra resp dåliga. Jag har funderat lite på en Baotian Retro klass 2, eller Viarelli, sen finns det ju Kymso mfl märken. Egentligen gillar jag inte tvåhjulingar just för att dom är tvåhjulingar. Jag antar att man behöver likadan balans som en bergsget för att kunna hålla en tvåhjuling upprätt och jag har ju något försämrad balans pga en medfödd neurologisk funktionsnedsättning. Det går kanske att träna upp balansen men jag är osäker på om jag någonsin kommer få tillbaka min tidigare bättre balans.

Jag kommer dock ihåg från när jag kunde cykla att om man cyklade i nästan krypfart blev det mycket svårt att balansera cykeln, ändå väger ju en vanlig cykel med trampor bara kanske 50 kg, men när man cyklade mycket fortare blev det betydligt lättare att balansera cykeln, antar att detta gäller även tunga motorcyklar och MC-scooters.

Hmm, jag avhåller mig från att uttala mig om kvalitet på mopeder då jag har mycket liten erfarenhet av dessa. Vi har haft en Baotian Retro i familjen en period som förvisso fungerade som tänkt men aldrig gav samma kvalitetsintryck som någon mc jag ägt. Men ett bra tips är att leta upp din lokala mopedverkstad och höra efter vilket märke de helst mekar med. Om de är lättmekade och det går att få tag på reservdelar är det ett bra tecken.

Beträffande balans så har alla tvåhjulingar (och trehjulingar typ MP3) samma egenskap att de vill välta ju långsammare man kör. Om du har svårighet att cykla på en trampcykel (som brukar väga 10-20 kg) kommer det förr eller senare att komma ett tillfälle då du välter med din scooter. Det händer ju även folk med fullgod balans av olika skäl, med sämre balans än normalt är det knappast bättre förutsättningar.

Jag beundrar din motivation och ditt driv att utforska detta spår, du kan förmodligen lära dig köra en två/trehjuling tillfredsställande men det är osannolikt att det kommer att gå helt smärtfritt. Valet är ditt.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Top