Kunniga handläggare....

BritBiker

New member
Om någon, mot förmodan???:mad: , har stött på nån person hos något av försäkringsbolagens kundtjänst som vet vad h*n talar om. Lägg ut namn och direktnr här.

Jag har f.n en veteran/entusiastförsäkring hos if. Tyvärr har det visat sig att den är avsedd för personer som inte kör med sina fordon. (förutom enstaka "uppvisningstillfällen").
Jag försöker nu teckna en vanlig försäkring och ställer den otroligt svåra frågan; Gäller försäkringen vid SMC BKK-kurser?
Första motfrågan brukar vara; Hur fort kör ni där? Sen blir det ett hummande och bläddrande i försäkringsvillkoren och svaren brukar sväva ut i ett kanske.

Hos folksam kände personen inte till SMC-försäkringen, men visste att den INTE gäller vid BKK :confused:

Hos If har jag pratat med 4 handläggare. 1. Ja, den gäller! nog. 2. NEJ. 3. Javisst gäller den. 4. Nej tyvärr vi försäkrar inte sånt.

Så! Alla tips om kompetenta handläggare motages tacksamt.
 

BritBiker

New member
Länsförsäkringar hävdade just att deras vagnskada gäller vid BKK, men inte trafikförsäkringen.
Däremot hävdade hon bestämt att man kan teckna en endagsförsäkring via SMC vid kurstillfället :eek: :confused:
 

Josef

New member
Samtliga stora bolag har tidigare gett ok på att både trafikförsäkring och vagnskada gäller på SMCs fortbildningar. Jag har dock personligen inte hört något om 2007 än.

Att hitta en säljare som har koll på det finstilta kan man nog glömma.
 

BritBiker

New member
Att hitta en säljare som har koll på det finstilta kan man nog glömma.

Frågan är då kanske; var finns detta finstilta?
Vem är det som godkänt? Skulle olyckan vara framme behöver man som försäkringstagare antagligen själv kunna bevisa sina rättigheter.

En "höjdare" var när min fru blev bestulen på sin mindre än ett år gamla, ordentligt låsta 15växlade cykel.

Nej, vi kan inte ersätta en så dyr cykel (Det handlade om 4-5000). Vi måste tänka på våra försäkringstagare!!
 

ezzo

New member
Bilsport och mc
Största marknadsföringsbluffarna man kan hitta..
Varför använda sm-vinnarhoj från superbike (Jimmy Lindströms) i sin marknadsföring när man inte vill försäkra sporthojar????

Fast jag håller med om att de är bra att ha att göra med när det gäller andra försäkringsklasser....
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
...

1. Jag försöker nu teckna en vanlig försäkring och ställer den otroligt svåra frågan; Gäller försäkringen vid SMC BKK-kurser?

2. Hos folksam kände personen inte till SMC-försäkringen, men visste att den INTE gäller vid BKK :confused:

1. Alla dom store bolag (+98% av marknaden) uppger till SMC att dom täckar som vid vanlig körning på landsväg - om du är på en SMC anordnad kurs, även om denne är inhägnad tävlingsområde, typ Gelleråsen, mf.

2. Bara att beklaga. Folksam har 100´tals lokala sälj och service kontorer runt om i Sverige. SMC så detta som en fördel. Verkligheten visar att det tar sin tid för ett stort bolag att gå in i ett principielt nytt marknad och träna 1.000 kundmottagare.
När jag själv sku försäkra hos Folksam - fick jag pang på 110% kompetent service av en mycket revlig och kunnig handläggare. Han tog själv upp att jag sku ha extra rabatt, när han på eget initiativ så i datorn att jag har gått en SMC försäkrings kurs.
Jag var faktisk ganska imponerad - eftersom att jag vett om att Folksam har varnad oss för att det kan ta lite att få hela organisationen med.

(och jupp - vi jagar på Folksam för att få webb service med prisuppgifter, etc..)
 

Moje_VS1400

Member
Bilsport och mc
.........Varför använda sm-vinnarhoj från superbike (Jimmy Lindströms) i sin marknadsföring när man inte vill försäkra sporthojar????
........
....

Jag kollade lite i deras "premieberäkningssnurra" och enligt den kan jag försäkra en Kawa ZZR 1100 för ca 2300:-, jag trodde det var en sporthoj (jag är inte så hemma på modellbeteckningarna -har inte kollat vidare).
Eller menar du ännu mer avancerade cyklar???
 

ezzo

New member
Jag kollade lite i deras "premieberäkningssnurra" och enligt den kan jag försäkra en Kawa ZZR 1100 för ca 2300:-, jag trodde det var en sporthoj (jag är inte så hemma på modellbeteckningarna -har inte kollat vidare).
Eller menar du ännu mer avancerade cyklar???

ZZR Ses idag mer som en sporttouring. Vet inte exakt hur bilsports inklassning ser ut.. Men ring och fråga på en gsxr 600-1000 Eller en R6/R1
Dvs de moderna sporthojarna.

Men för att inte komma ifrån ämnet i tråden så kan jag berätta om när jag tecknade min försäkring hos Folksam.
Då produkten med försäkring till oss som har en sporthojskurs bakom oss inte var släpp (datumet var inte satt) ännu och handläggarna inte viste riktigt vad det handlade. Handläggaren sa då det... Jag ska ta reda på hur detta ligger till.. Jag ringer dig. Vilket han gjorde 2 dagar senare och berättade att jag kunde teckna den nya försäkringen.... Kallar det kundservice
 
Last edited:

bikerwoman

New member
Jag hade också turen att hitta en påläst handläggare när jag tecknade SMC/Folksam-försäkringen.
Bilsport & MC var jag och snackade med på mässan och de vägrade att ge mig nåt annat än trafikförsäkring för 24000:- på min Gixxer. Det konstiga är att jag tidigare hade min Aprilia Mille-R -04 försäkrad hos dem, borde inte den vara lika mkt. sporthoj??
Hon på mässan sa att de måste ha tecknat den försäkringen av misstag.... låter ju seriöst?
 
Top