Kul framdäck

OH-

Member
Dunlop 663 är kanske ett bra endurodäck fram (men jag är långt ifrån övertygad). Det har ett glest mönster av väldigt små, väldigt höga nabbar.

På asfalt är det fullständigt absurdt, flera gånger idag skrattade jag rätt ut. Antingen hände saker med lite tidsfördröjning eller så stod styret plötsligt i vinklar som troligen hade lett till marksyning med normala däck. Jag gav upp och försökte styra mest med hjälp av att luta hojen genom att "hänga av" åt fel håll, lugnast så.

Det där med aktiv motstyrning dom snackar om på BKK verkade inte aktuellt :rolleyes:. T63 och MT21 är rena racingdäcken jämfört med det här. Till och med Pirelli MT18 är trygga och godmodiga även om jag inte trodde det när dom satt på förra hojen. Att sånt här är tillåtet är ett lysande exempel på "frihet under ansvar".

Undrar om Michelin M12 är en lite rimligare kompromiss? Andra förslag?
 

Jåke

New member
Muahaha... ledsen, men skrattar bara efter ditt inlägg. Har tyvärr ingen hjälp att komma med men tyckte bara det där med styret i underliga vinklar var för roligt.. :)

Jag hoppas du inte monterat dem på TDM:en? Den är ju egentligen lite för tung och effektstark för nånting annat än alltiallodäck typ Anakee...
 

OH-

Member
På TDM:en :eek: , icke, där har jag ett par Michelin Pilot Road.

Det perfekta däcket för militärvägar i alperna med sand, rull-macadam, sten på högkant och översvämmade tunnlar :D
 

Hoke

New member
Testa MT480, bra mellanting mellan offroaddäck (så som MT21) och rena endurodäck.
Annars beter endurodäck ofta sådär på asfalt, bara att vänja sig -man får utvecklas som förare istället...
Testa att trycka lite mer luft och se om det blir bättre, jag kör nu S12 fram på min wr400 med 1.3kg i och det funkar helt ok på asfalt med tanke på däckstypen.
 

OH-

Member
Tack för tipset, ska kolla upp den sorten. Hmm... S12 .... har du sånt bak oxå? Slits inte dom ganska bra på väg (om det skulle sluta regna nån gång)?
Och i söndags hade jag hela 1,5 bar i däcken, med 1,0 som jag har hem från skogen är dom lite tetiga ;)
 

Hoke

New member
Jag har kört S12 fram på många hojar nu då älskar det däcket i skogen.
Bak blev det Crossengo för att jag hade en uppsättning liggandes, det fungerade bra det med.
Jag har kört 73 mil på 4-dagars med den uppsättningen nu och där var det massor med asfalt på transporterna pga dålig RB, S12:an fram höll klart över förväntan. Nubbarna på sidan ha väll slitits ner ca 1/5 eller något. Bakdäcket är dock markant slitet redan.
Jag misstänker nog att det var grusvägskörningen som tärde mest på däcken då jag i princip aldrig höll över 80 pga låg drevning på asfalten(i och över 100km/h tar endurodäck väldigt fort slut på asfalt).
 
Top