KTM SMC 690 -2013 strypa (hjälp)

Mack_n

New member
Jag har köpt mig en KTM 690 från 2013 som endast rullat 1000 mil o ser ut o låter o går som ett j*vla monster hihi.. den är just nu avstrypt och jag skall nu uppgradera till A2 behörighet.

Jag behöver alltså strypa hojen och registreringsbesikta den, problemet är att jag ringde Bike Trollhättan idag o tänkte boka tid för strypning men enligt snubben jag pratade så var inte det något alternativ då den inte kommer gå igenom besiktningen pga miljökrav som ändrades 2016-2017 där nånstans.. det låter ju j*vligt konstigt tycker jag med tanke på att hojen varit aktiv sedan 2013 o är euro3 klassad och att euro4 kom 2016/2017 inte har något med något att göra men tackade för svar och lade på.

Sedan kontaktade jag Mc-kompaniet och de sa att de sålt många strypningar till denna maskin och aldrig hört något liknande..

Kontaktade oxå en bessingenjör på dekra och han sa bara att jag behövde ha den strypt enligt effektkraven samt ha intyg på det bara..

Jag undrar nu om någon vet mer om detta och kan komma med lite mer info.
Själv tänker jag att Bike antagligen bara stryper hojen genom mappning men man kan oxå strypa den med Throttle-stop så om man stryper den med just mappning så kanske den inte går igenom miljökraven?

Jätte tacksam för svar! ??
 

elp

New member
Jag har köpt mig en KTM 690 från 2013 som endast rullat 1000 mil o ser ut o låter o går som ett j*vla monster hihi.. den är just nu avstrypt och jag skall nu uppgradera till A2 behörighet.

Jag behöver alltså strypa hojen och registreringsbesikta den, problemet är att jag ringde Bike Trollhättan idag o tänkte boka tid för strypning men enligt snubben jag pratade så var inte det något alternativ då den inte kommer gå igenom besiktningen pga miljökrav som ändrades 2016-2017 där nånstans.. det låter ju j*vligt konstigt tycker jag med tanke på att hojen varit aktiv sedan 2013 o är euro3 klassad och att euro4 kom 2016/2017 inte har något med något att göra men tackade för svar och lade på.

Sedan kontaktade jag Mc-kompaniet och de sa att de sålt många strypningar till denna maskin och aldrig hört något liknande..

Kontaktade oxå en bessingenjör på dekra och han sa bara att jag behövde ha den strypt enligt effektkraven samt ha intyg på det bara..

Jag undrar nu om någon vet mer om detta och kan komma med lite mer info.
Själv tänker jag att Bike antagligen bara stryper hojen genom mappning men man kan oxå strypa den med Throttle-stop så om man stryper den med just mappning så kanske den inte går igenom miljökraven?

Jätte tacksam för svar!

Detta forumet är stendött!
Råder dig till att posta på sporthoj.com så får du åtminstone svar...
:tummenupp
 

HkanB

New member
Jag har köpt mig en KTM 690 från 2013 som endast rullat 1000 mil o ser ut o låter o går som ett j*vla monster hihi.. den är just nu avstrypt och jag skall nu uppgradera till A2 behörighet.

Jag behöver alltså strypa hojen och registreringsbesikta den, problemet är att jag ringde Bike Trollhättan idag o tänkte boka tid för strypning men enligt snubben jag pratade så var inte det något alternativ då den inte kommer gå igenom besiktningen pga miljökrav som ändrades 2016-2017 där nånstans.. det låter ju j*vligt konstigt tycker jag med tanke på att hojen varit aktiv sedan 2013 o är euro3 klassad och att euro4 kom 2016/2017 inte har något med något att göra men tackade för svar och lade på.

Sedan kontaktade jag Mc-kompaniet och de sa att de sålt många strypningar till denna maskin och aldrig hört något liknande..

Kontaktade oxå en bessingenjör på dekra och han sa bara att jag behövde ha den strypt enligt effektkraven samt ha intyg på det bara..

Jag undrar nu om någon vet mer om detta och kan komma med lite mer info.
Själv tänker jag att Bike antagligen bara stryper hojen genom mappning men man kan oxå strypa den med Throttle-stop så om man stryper den med just mappning så kanske den inte går igenom miljökraven?

Jätte tacksam för svar! 

Bästa svaret är: Forsätt som du börjat.

Alla besiktningsföretag har tekniskt kundstöd som ska kunna sånt här.
Ring inte bara DEKRA utan även SBP och Opus och se vad de svarar.
Oddsen är att om de är "överens" att det nog faktiskt är så.
Alternativt korrespondera meddelst e-post så att du får "skriftligt" på det.

Säger de Ok så är det bara att strypa, boka tid och besiktiga.

Det som skall göras innebär ju egentligen "ingen ändring" av hojen, bara en begränsning av det möjliga effektuttaget.
Så rent emissionsmässigt är den exakt likadan efteråt som innan.

Rent generellt är det så att regeländringar och lagar inte appliceras retroaktivt.
 
Top