Ktm 990 smt eller Triumph Tiger 1050?

rholmberg

New member
Är i bytar tagen o har lite svårt o bestämma mig för vad jag ska uppgradera till. Åker Suzuki V-strom Dl 1000 -05 nu o har lite svårt o hitta nåt som passar. Då budgeten är begränsad till max 100 000 tusen så är ju gs modellerna ur leken. Har provat 990 smt o det är ju en galen hoj men är dyr i drift. O Tiger 800 känns lite för liten när man ska lasta den för en månad i alperna.Rådvill!!!
 

990 Adventure

New member
Helnöjd

Hej !
Har bara provat SMT några gånger i kortare pass, men tycker den påminner en del om 990 Adv:n och tycker inte motorkaraktären skiljer sig mycket åt, Nackdelen med den är att det är mycket av o på, svår att köra mjukt med om du skjutsar, detta är förstås det som gör den så fruktansvärt rolig på grus.
Sedan tycker jag det är trist när en hoj rostar både här o där vilket KTM gör tyvärr, lite för dyra i service och vissa problem med bakre cylindern gör att mitt val trots att jag gillar 990
blir Triumphen, äger en 2010 och det är den jag använder till det mesta, även grusåkat då den duger gått till det även om det börjar gå fort,dock inte offroad, då är det 990 eller 250 CRFX.

Men trajan är riktigt kul o går fruktansvärt mjukt, billig försäkring samt låga servicekostnader, sedan är det inte ett monster av effekt men med en bra körställning och härligt ljud så tycker jag man får mycket mc åkning för pengarna, min är en SE med hantagsvärmare o effektdämpare vilket bara är skoj inte nödvändigt .

Ang effekten så orkar den lätt 2 pers o packning och dessutom sitter passageraren bra enl min fru.
Allt ovan är ju min personliga reflektion och som jag skrev SMT har jag bara provkört.

Ett annat mycket prisvärt om än lite tråkigare alt är ju en Varradero, driftsäkra och du får en för en låg penning i kanonskick.
 

jskanerva

New member
Triumph, säger du, är "inte ett monster av effekt" är KTM det, jag tycker att det räcker gott, med den typens MC dom tillhör.
Det finns ju Multistrada om du vill ha effekt.
 

990 Adventure

New member
Triumph, säger du, är "inte ett monster av effekt" är KTM det, jag tycker att det räcker gott, med den typens MC dom tillhör.
Det finns ju Multistrada om du vill ha effekt.

Det vet jag KTM inte heller är , men det jag menade är att man får mycket mc för pengarna men inte en sporthoj, eller för den delen en nyare Multistrada,men att det går att åka på med den.
 

jskanerva

New member
Är i bytar tagen o har lite svårt o bestämma mig för vad jag ska uppgradera till. Åker Suzuki V-strom Dl 1000 -05 nu o har lite svårt o hitta nåt som passar. Då budgeten är begränsad till max 100 000 tusen så är ju gs modellerna ur leken. Har provat 990 smt o det är ju en galen hoj men är dyr i drift. O Tiger 800 känns lite för liten när man ska lasta den för en månad i alperna.Rådvill!!!

Du får ju en nästan ny hoj för 100 000, viket du än väljer, (om du inte vill ha en ny)
Enligt testerna är "komforten" bättre i Tiger 1050 än KTM.

KTM, har jag inte ens provat..,
 

Bansaie

New member
Har du inte redan gjort det, så provkör. Enda sättet att veta någorlunda säkert.
Själv gillar jag Tigern och vad gäller pulver så räcker 114 kusar ganska gott. Var inne på att skaffa en så härom året men så testade jag Street'en och föll pladask. Street'en passar mig perfekt som inte tourar speciellt, mest arbetspendlar och nöjeskör, men skulle jag toura mer så skulle nog valet hamna på Tiger 1050.
 
Top