KTM 690 gasar själv!

mudder

Member
Vi är några stycken som har upplevt problem med motorstyrningen på KTM 690 Enduro. För att få en klarare bild av omfattningen på problemet så har en av de olycksdrabbade startat en enkät i ämnet.

141296206096299400_resized.jpg

Läs först om problemet på Hojresor.

• Svara oavsett vilken årsmodell du har och oavsett om du har upplevt problem eller inte.
  • Svara bara för MC som du för närvarande är registrerad ägare på (för att inte samma fordon skall bli registrerat flera gånger om det är flera ägare) och svara bara en gång per MC som du äger.

Resultatet kommer att redovisas på Hojresor.

Några länkar:

Länk till Hojresor

Länk till inlägget på SOE där diskussionen börjar den här gången.

Länk till BMW klubben

KTM Club Scandinavia

Länk till enkäten

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Ja...?

KTMs egen slogan är ju "Ready to race" http://www.ktm.com/ktm-ready-to-race.html
och dom marknadsför sig hårt som huliganhoj.

...så det klart att ECUn säger ifrån om man ligger och feskör! Gasa, goddamnit! Varva mer, och när den inbyggda (inbuggda..?) inclinometern larmar att det inte wheelats på länge så bär det av. Hej och hå!

U'schäkta att jag skojar. Jag har haft analogt gashäng både på en Penton Sixdays (tidig KTM) och på en Laverda så jag vet vad det vill säga.
På skogshojen var dessutom dödarknappen bortrationaliserad...

Inte kul något av det - men förståeligt: gamla hojar med spretiga vajrar eller andra defekter föraren
borde haft koll på. En autonom liten HAL-9000 däremot, som har ambitioner när man är ute och flyttar på grus - det kan inte vara drömmen direkt.

Parallell om ni orkar leta: sent -70tal/tidigt -80 tal hade Suzuki stora problem med en serie av trottlarna i sina RM-crosshojar.
Minns inte om det vara galen legering, fel toleranser eller felaktiga godsdimensioner på trottlarna - men dom fick för sig att kärva när det blev riktigt varmt! Trotteln expanderade och närmast "värmenöp" i förgasaren, med våldsamma olyckor som följd. När man körde som hårdast...
Någonstans ringer det en klocka att det skulle handlat om förgasare som var specade för vattenkylda hojar, men som istället hamnade på de sista luftkylda - men det är så länge sedan nu så jag kan ha rört ihop det med något annat.

Hur som helst: Suzuki gjorde som man skulle - pudlade järnet, bad o ursäkt, bytte förgasare - bjussade på nya hojar till dom som kraschat och betalade mängder av skadestånd till dem som hade skadat sig.
Antar att dom hämtade igen pengarna och mer därtill från den som levererat förgasarna - men dom fick gjutit olja på vågorna och slapp bråka med sina kunder i vart fall.

Jodå, det "var så länge sedan"

men det kunde bära iväg rätt ordentligt på en sådan här gammal dinosaurie,
Lyssna när den går igång. Elak! Ondskefull!

Hampe

Hampe

Skriver massor!
En 465 kan bita tillbaks, det är inte snack om det.
Finns ett annat klipp som dyker upp som förslag när man sett filem med 465an där en snubbe står och sidkickar en Husqvarna 390 från sent schuttital.
Han ser livrädd ut för sin egna maskin. Vettskrämd.

...och det är ju vad man kan känna sig om en modern 690 börjar tokgasa för sig själv.
För det var ju det tråden handlade om, ledsen att jag fick den att dra iväg av sig själv åt fel håll...

Hampe