Krom glans?

maria_p

New member
Har putsat custom hoj i 3 år och alltid fått fin glans av biltemas chrom puts. men på min nya Suzuki Bandit 650 har jag jättesvårt att få avgas "burken" fin. får bort smuts som fastnat bra men ytan blir matt o trist. Får polera upp den m autosol så blir det skapligt , men inte riktigt. Why??? Andra kromdetaljer på hojen blir bra m chromputsen.
Kan det bero på att materialet är så nytt o har nån beläggning kvar? Tips??

Hälsn. Maria
 

Zopilote

New member
Det är inte så att ljuddämparen är i polerat rostfritt och inte kromad? Det blir ju inte riktigt samma glans i r.f. som krom, men personligen tycker jag att det är betydligt snyggare.:cool:
 

OH-

Member
Är ljuddämparen kromad över huvud taget? Det kan ju vara rostfritt och det är mycket svårare att polera till högglans.
 

Kent@

New member
Alltså...autosol repar krom... Ta en bit undanskymd bit krom på hojen och gnugga lite med autosol. Du kommer att upptäcka att när du jämför den autosolbehandlade ytan med en obehandlad yta så ser du fina repor i kromet och att ytan blivit svagt gulaktig.
//Kent@
 

maria_p

New member
ja, det är klart det är rostfritt :) , att jag inte tänkte på det, det gick av bara gammal vana m krom putsen. Vad är bäst att använda till rostfritt? , för att få bort fastbränd smuts? ( samma som till det rostfria i köket? :) )
Tips mottages tacksamt! /Maria
 

maria_p

New member
Ja, det blir säkert lite blandat efter ett antal mils körning och det går ju inte bara bort med shampoo, vatten o svamp. du vet, små prickar som sitter som sjutton!! /M
 

Kent@

New member
Hej Maria
Prova med vanligt Turtle vax...inte någon av dom nya vaxerna utan en den gamla vanliga gröna Turtleflaskan. För något år sedan brände delar av kapellet bort på mitt avgassystem. Hade sedan tidigare märken från byxbenen efter textilstället på samma avgassystem. Provade många olika medel. Från grönsåpa till autosol.
Autosolen gav resultat (fast med gulning som följd) och det som fungerade bäst var faktiskt vanligt hederligt vax.

/Kent@
 

maria_p

New member
Tack för tips!! Ska prova med vax. Trodde inte man skulle ha vax på delar som blir varma men det går alltså bra? Hälsn. Maria
 

Stefan L

New member
Hej!
Det är Häxan som gäller. Det löser oxid och annan skit som sitter på kromet. Du får garanterat toppenglans utan att slita ut dej.
Hälsningar
Stefan
 
Top