Krokiga gaffelrör?

jarinok

New member
Råkade lägga ner min Shadow i våras och efter det har framhjulet inte pekat åt samma håll som styret.... Min kompis sa att jag kunde lossa lite på kronan och sedan tvinga tillbaks detta genom att vrida styret med däcket mot väggen. Har provat detta utan framgång... Vad ska jag göra näst? Lämna in för att rikta rören?
 

OH-

Member
Råkade lägga ner min Shadow i våras och efter det har framhjulet inte pekat åt samma håll som styret.... Min kompis sa att jag kunde lossa lite på kronan och sedan tvinga tillbaks detta genom att vrida styret med däcket mot väggen. Har provat detta utan framgång... Vad ska jag göra näst? Lämna in för att rikta rören?

Om det inte är nåt synligt fel på gaffelrören så börja med en total demontering / montering av "framvagnen".

Det duger inte att bara släppa lite i kronorna och rikta! Upp med hojen på stöd så att framhjulet kan demonteras. Bort med hjul, axel och framskärm (+ ev gaffelstag). Lossa helt i kronorna, snurra lite på gaffelbenen och dra fast dom lite lätt i kronorna, prova att framaxeln går i som den skall.
[Passa på att känna på styrlagren.]

Om allt är OK så montera skärm (+ ev stag) och se till att den passar perfekt, inte påverkar gaffeln. Montera hjul (se till att hjulaxeln inte spänner ihop eller isär gaffeln). Dra färdigt vid gaffelkronorna.

Om hjul och styre fortfarande inte är överens - gå vidare.
 
Last edited:

SvenneC

New member
Förutom att riva hela framändan och sätta ihop den igen så kan det även vara värt att kolla så att själva styret faktiskt är rakt innan du lämnar iväg hojen till en verkstad.

Det är dock mest sannolikt att problemet blir löst om du gör som föreslås i ovanstående inlägg: Riv och sätt ihop! (När du ändå har alltihop isärplockat så kan du ju passa på att trycka i lite fett i styrlagrena, vilket aldrig görs från fabrik... Lager och fett trivs ihop! ;) )
 
Top