Krocktest

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hallå där ute! I torsdags fick SMC det allra största genombrottet i vägräckesfrågan då VTI, på uppdrag av Vägverket, genomförde ett krocktest för att försöka hitta ett mc-vänligt räcke. Ingen har reagerat hittills på forumet, trots att vi äntligen börjat komma någonvart i räckesfrågan. Det var förmodligen den bästa julklappen SMC kunde få från Vägverket.

Läs mer här och kolla på filmen: http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=3269

Mer information kommer i MC-Folket och fler tester kommer att genomföras.
 

janric

New member
Räckestester

Hej Maria!

Som räckena ser ut utmed alla vägar är det nog påkalllat med både ett och annat vad gäller utformning, standard och inte minst behov. På många ställen utgör räcken uppenbara hinder men tvära avslut i vägkant, vassa överkanter, eller t.o.m. ledfållor ner i avgrundsdjupa raviner vid sidan om broar.
Man kan ju vidare fundera över om räcken skall göras mc-vänliga eller mc-åkarvänliga. Att hojen tar stryk om man kör omkull får man nog tåla. Den pajar ju om den välter stillastående.
En minskning av risken för ÅKARNA att skadas eller dödas av räckena vid avkörning eller omkullkörning bör väl vara målsättningen? Då blir ju jakten efter anvisningar för mc-krocktester relativt obehövlig.

Utmed de vägar vi mc-åkare föredrar finns VÄLDIGT MYCKET i övrigt att önska. Huugah! Vajerräckesproblematiken är som ett spott i havet i jämförelse.


janric
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Vi tänker på motorcyklisterna, inte motorcyklarna. Plast och plåt går att byta, det gör inte människor. Jag ser fram emot test nummer 2 av samma räcke.

Det finns massor att göra och vi har nått längre än någonsin i vårt samarbete med VV. Sedan tar det tid att nå resultat, få dem att slå igenom i alla regioner och i alla sammanhang och sedan innan vi ser resultaten. Men, att det tar tid är ingen ursäkt att inte göra något.
 
Top