KristiHimmelsTur 20-24 maj 2020

Yxan

Member
JaHa, då våra grannländer inte riktigt välkomnar oss - ännu - så får man 'MC-utflykta' hemma i Sverige.
Så den planerade KristiHimmels-riden till VESTKAPP (i Norge) fick istället ensas om till en repa upp genom; Dalarna, Härjedalen och Jämtland - inte fySkam det heller.

Med tanke på den ngt svaga-o-svala våren får man nog säga att vi åtminstone hade tur med vädret!

Så här lite bilder fr vår "KristiHimmelsRiden 20-MAY-20->24"
https://photos.app.goo.gl/PYK9M8oPQ6CdaUdf6

Hälsningar Mange
 

Lottafia

Member
Jaha? Och hur passar detta ihop med restriktionen att inte köra mer än två timmar hemifrån?????

Inte lätt att köra hem från Jämtland till (i ditt fall) Enskede på två timmar..... Tvi vale för egoistiska och hänsynslösa Stockholmare säger jag bara.
 
Last edited:

F800ST

Member
Jaha? Och hur passar detta ihop med restriktionen att inte köra mer än två timmar hemifrån?????

Inte lätt att köra hem från Jämtland till (i ditt fall) Enskede på två timmar..... Tvi vale för egoistiska och hänsynslösa Stockholmare säger jag bara.

Restriktion? det är en rekommendation.
 

F800ST

Member
Folk tolkar dessa rekommendationer som förslag & tips, funderar över dem en stund och tar ett eget beslut. Sen kanske TUSENTALS människor dör men då har vi åtminstone inte inskränkt folkets frihet :tummenupp

Var och en gör som de vill, men att säga restriktion ÄR fel oavsett, det är en rekommendation enbart, varesig mer eller mindre. Om du smittar tusentals när du kör hoj vette katten vad du gör.

Är det smittorädslan du avser så skulle jag säga åt dig att vända dina aggressioner mot alla köpcenter, cafeer, restauranger, gator i city, allmänna transportmedel osv där hundratals och tusentals agerar nära varandra som fortfarande är öppna, men vi kan ju inte stoppa statens intäkter för att rädda liv va? vore ju dumt att ändra de stora smittvägarna.

För sanningen är den att om någon nyser i en butik så hänger smittan kvar i upp till 34 minuter i luften om den är helt stilla, rör sig luften ännu längre. Läs på på den forskning som görs i Italien, frankrike, England och Usa, FHM ger dig inte ens en smula av den fakta som finns om viruset, för forskarna ligger INTE på latsidan i att lära sig allt de kan om det.
 

Yxan

Member
...vi hade en diskussion om/i detta CORONA-ämne under färden, det va aldrig en frågeställning/issue innan. Dock så va're en snubbe i gänget som avstod fr att haka på pga coronaläget, men med motiveringen; om jag klotar... belastar jag den lokala sjukvården.
(alla vi övriga hade full respekt för det ställningstagandet)

Vi resonerade lite så här:
- alla friska/krya inför/under färd
- vi bär bokstavligen talat heltäckande 'skyddsutrustning'
- vi kör en-o-en
- vi sover en-o-en, wildCamping
- de enda gånger vi träffade andra = köp av fika på bensinstation (som då stod bakom skydd)
- samt två rest.besök; åt utanför ena gången, satt för oss själva (inomhus) andra gången

De gånger vi stannade vid en bensinstation (tankar alltid 'pump-m-kortbetalning') - va're det alltid ngn local som kom fram till oss och snackade. När de frågade var vi kom ifrån, svarade vi med Stockholm = inte ett enda höjt ögonbryn eller ngn 'avhyvling', snarare tvärtom.

11/6 kör vi igen -> Norrbotten/Lappland!

Hälsningar Mange
(som knegat från hemmet sedan 13/3...)
 
Last edited:

F800ST

Member
Sjukvården, det är väl där man får viruset. En dambekant tillika sjuksköterska på centrala sjukhuset i regionen kände sig öm i halsen, testade positivt för corona, skickades hem, 2 dagar senare var ömheten borta, efter ytterligare 48 timmar var hon fri att återgå till jobbet.

Någon här som verkligen tror att hon är frisk från corona på 5 dagar ? testas hon igen? nej, hon är ju frisk iom 48 symptomfria timmar..... hon är en av de där som sprider skiten vidare. Men om hon stannar hemma kommer hon inte få lön och räkningarna kommer fortfarande i slutet av varje månad.....sen pratar folk om att inte resa inom landet för spridningsrisken, viruset är redan ÖVERALLT.
 

F800ST

Member
Enda stället där vården ens tänkbart skulle kunna anses belastas av en olycka är i stockholm, men tom där är det ju såpass få sjuka att alla nödsjukhus som byggts till dags datum stått tomma och bara kostat pengar ner i svarta hålet. Det finns platser på alla sjukhus eftersom vanliga vården stoppats i stort sett.
 

Alexander76

Member
Är det smittorädslan du avser så skulle jag säga åt dig att vända dina aggressioner mot alla köpcenter, cafeer, restauranger, gator i city, allmänna transportmedel osv där hundratals och tusentals agerar nära varandra som fortfarande är öppna

Så för att det finns en annan sak som är ännu värre (köpcentra) så tycker du plötsligt det är okej att göra första grejen (resa fritt)? Det är precis detta jag snackar om, folk sitter och rationaliserar och hittar på egna tolkningar om vad som är okej och inte. Och det är epidemiologernas och löfvens fel som ger rekommendationer istället för instruktioner.
 

F800ST

Member
Jag rationaliserar inte, jag tolkar inte, jag gör precis det man får, tom mindre än man får. En ensam kille på en hoj är inte ens en piss i mississippi , hela samhället är öppet, där är smittan, inte hos mig som är frisk och ensam på en hoj. Bättre social distansering hittar du inte. Jag håller mig borta från köpcenter, restauranger, cafeer, och gator i städer oavsett storlek. Eget val trots att det inte ens är en rekommendation... det du.
 

Alexander76

Member
Jag rationaliserar inte, jag tolkar inte, jag gör precis det man får, tom mindre än man får. En ensam kille på en hoj är inte ens en piss i mississippi , hela samhället är öppet, där är smittan, inte hos mig som är frisk och ensam på en hoj. Bättre social distansering hittar du inte. Jag håller mig borta från köpcenter, restauranger, cafeer, och gator i städer oavsett storlek. Eget val trots att det inte ens är en rekommendation... det du.

Men det är ju exakt det du gör, ser du inte det? Du radade precis upp ett gäng anledningar till varför rekommendationen gäller andra, men inte dig. Jag kan gå till ica trots att att jag är hostig för det är bara en förskylning, jag kan åka till min sommarstuga på Gotland för jag ska ändå inte träffa andra människor, jag kan osv osv.

Åk inte mer än två timmar bort :)

edit
Man avråds dessutom för att göra några onödiga resor över huvud taget.
 
Last edited:

F800ST

Member
Sa inte att den enbart gäller andra, jag sa att smittan finns på cafeer och dylikt, för där springer folk runt som en vanlig dag innan corona. Jag håller mig på min hoj och borta från andra. Jag skulle kunna, och enligt dig helt perfekt och ok, åka 1-2 timme hemifrån sätta mig på cafee, besöka köpcentret och springa runt på stan.

men jag får inte åka 3 timmars tur där jag inte interagerar med någon. mest ologiska resonemang jag hört .....prova tänk själv istället för att be en myndighet göra det åt dig.
 

Alexander76

Member
Jag skulle kunna, och enligt dig helt perfekt och ok, åka 1-2 timme hemifrån sätta mig på cafee, besöka köpcentret och springa runt på stan.

Mjae, du ska inte göra nåt av det. Man kan inte resonera som så att "på denna uteservering är det inte fler folk än det va på ica alldeles nyss, och DIT fick man minsan gå, så då är inte uteserveringen farligare". Grejen är att du ska minimera exponeringen, går du till ica men struntar i uteserveringen har du halverat exponeringen. Gör bara det du måste. Även om du var absolut tvungen att gå in i ett smockfullt köpcentra (pistolhot?) så är det inte okej att sen göra en "onödig" resa till annan ort direkt efteråt. Gör allt du kan för att minimera exponeringen.

Man måste inte åka på en hojtur över kristihimmel, det är en förjävla najs grej att göra (alla hojturer är jävligt najs), men man måste måste inte - ta igen det nästa år istället.
 

F800ST

Member
Nu är det ju du som tolkar, kan du vara lite konsekvent? ja man ska minimera exponering, vad tror du jag gör när jag håller mig för mig själv på min hoj? herregud människa....
 
Top