Krav på MC'n vid SMC-kurser

freddan

New member
Jag har bokat in en Sporthoj kurs 1. Jag vet att jag läst någonstans om vad som kommer att kollas på mc'n, men nu hittar jag inte sidan igen.
Det jag undrar är vad kraven för däcken är. Mitt bakdäck har ca 1 mm kvar till slitindikatorn (den där extra utstickande gummidelen). Vad ställs det för krav, ska det vara lagligt eller ska det vara ännu bättre mönster? Saken är ju den att det är precis på mitten som det är så slitet, på sidorna är det gott om mönster kvar (ska ju lära mig svänga är det tänkt)..

Borde finnas nån sida med "checklista" som ska kollas innan man åker iväg, så man slipper bli ståendes där med icke godkänd hoj. Som sagt, jag har letat på svmc.se men lyckades inte hitta..

/Fredrik
 

-ah

New member
Såhär skriver SMC Skåne inför Knutstorp den 17/5:


För att Du skall vara väl förberedd inför kursen vill vi att Du läser nedan information innan kursen.
Det är också viktigt att Du läser Säkerhetskontrollen och kontrollerar att Din motorcykel klarar kraven.
Om din motorcykel underkänns vid säkerhetskontrollen får du inte köra kursen, såvida inte avvikelserna rättas till och godkänns. Kursavgiften återbetalas inte.

Motorcykeln (se mer under "Säkerhetskontroll")
Den intensiva körningen under dagen innebär ökad påfrestning och slitage på Din motorcykel, därför är det mycket viktigt att Din hoj är i bra skick inför kursen. Vid ankomst kommer SAMTLIGA motorcyklar att genomgå en säkerhetskontroll. Vi kontrollerar t.ex Din motorcykels bromsbelägg, kedja, drev och däck samt att den inte har några andra fel (t.ex. oljeläckage från gaffel eller motor) som gör den farlig för körning.

Observera också att bullergräns på 95dBA råder, "Godkänd på Sv Bilprovning" är inget kvitto på att din cykel är tyst nog. De motorcyklar som ej uppfyller säkerhets- eller bullerkraven kommer inte att få köras på banan innan korrigering/reparation ägt rum. Bullergränsen är satt av Miljönämnden i Svalövs kommun och är ingenting vi råder över.
För att slippa drabbas av att du inte får köra kursen på grund av ovanstående rekommenderar vi att Du gör en noggrann kontroll av din utrustning och motorcykel innan du kommer till Knutstorp.

Kläder
Granska Din personliga utrustning. Även om kursen hålls med "Nollvisionen" som ledstjärna så finns alltid risken för omkullkörningar. Med riktig säkerhetsutrustning är sannolikheten att klara en eventuell omkullkörning avsevärt högre än med "vanliga kläder". Kravet är därför att Du skall ha:

- Godkända kläder för MC-bruk (skinn- eller Goretex/kevlarställ avsett för MC-körning)
- Godkänd hjälm
- Kraftiga stövlar avsedda för MC-körning
- MC-handskar
- CE-godkänt ryggskydd

Utan denna utrustning får Du inte köra kursen. Som Du förstår gäller detta Din egen säkerhet.

Mat
Lunch ingår samtliga kursdagar. Är du allergisk mot någon mat ber vi dig meddela oss detta så snart som möjligt via mail (bkk@smcskane.com), eller ring oss på telnr 0738-41 42 30.
I Tvådagarskursen ingår frukost dag 2 (serveras från 07.00).
På Ring Knutstorp finns också ett café som är öppet från kl. 09.00 på kursdagen.

Vägbeskrivning
Ring Knutstorp ligger mellan Kågeröd och Svalöv, och det är skyltat från väg 106.

Bensinstation
"Tankad, packad och klar" är ett uttryck som väl lämpar sig här. För att inte missa viktig teori och rolig körning är det bra om Du har full tank vid ankomsten. Packa gärna med extra dricka, för körningen tar på krafterna och koncentration är ett måste. Skulle Du behöva tanka under dagen finns automatstation i Kågeröd.

Anmälan, besiktning och förarmöte på kursdagen
Anmälningen på Ring Knutstorp är öppen kl. 07.00-07.30. Förarmötet börjar kl. 08.00. Om Du inte är i tid till anmälningen missar Du första körpasset. Detta p.g.a. att det krävs att Du registreras, Din motorcykel och utrustning skall besiktigas samt att Du måste ha en genomgång av förarmötet innan Du får köra.

Försäkring/Körkort
Du måste ha giltigt körkort. Övningskörning är inte tillåten. Det är viktigt att Du kontrollerar med Ditt försäkringsbolag att Din försäkring gäller, ange att det är en kurs arrangerad och godkänd av SMC.
Arrangörerna frånsäger sig allt ansvar gällande person-, sak- eller förmögenhetsskada som eventuellt uppkommer under kursen.
All körning sker på egen risk och det åligger varje deltagare att själv teckna erforderlig försäkring (minst trafikförsäkring). Innan Du får köra kommer Du att vid inskrivningen få skriva på att Du tagit del av ovanstående villkor.



Säkerhetskontroll av motorcykel inför BKK-kurs med SMC Skåne

Nedanstående punkter är särskilt viktiga för Din och andras säkerhet på banan.
INGA undantag kommer att göras gällande dessa punkter!

Bromsslangar
Dessa får inte vara gamla och/eller uttorkade. Det är mycket viktigt då upprepade, hårda bromsningar lätt gör att läckage uppstår. Gamla bromsslangar "flexar" också mer vilket kan leda till otäcka upplevelser då bromsverkan försämras eller helt upphör.

Bromsvätska
Skall vara fräsch. Bromsvätskan bör bytas varje år. Gammal bromsvätska har betydligt lägre kokpunkt vilket vid upprepade hårda inbromsningar lätt leder till att bromsvätskan kokar och bromsverkan upphör.

Bromspads
Se till att det finns tillräckligt kvar på dina bromspads. Är Du osäker, köp med Dig ett par extra så slipper Du stå där utan att kunna köra. Tänk på att körning på bana sliter mer på bromsarna än landsvägskörning.

Däck
Vi tillåter både "vanliga" landsvägsdäck, tävlingsdäck, slicks och regndäck. Dock är det mycket viktigt att ha däck som är i bra skick. Däckslitaget under körning på bana är precis som slitaget på bromsarna mycket större än vid landvägskörning. Byt däck om Du är tveksam. Både "kantiga" däck som är plattslitna av landsvägskörning eller gamla racedäck med utslitna kanter som bedöms farliga kan komma att underkännas.

Lufttryck
Ta uppgifter från däcktillverkaren på vad som gäller för just din modell av däck.

Fjädring/stötdämpare
Då fjädringen spelar mycket stor roll för din motorcykels köregenskaper är det viktigt att Du kollar att både fjädrar och stötdämpare fungerar tillfredsställande. Detta gör körningen både roligare och säkrare. Kontrollera inställningen!
Vanligen är normalinställningen den bästa. Kontrollera att stötdämpare eller framgaffel inte läcker olja.

Hjul- och svinglager
Körning med glapp i hjul- och svinglager kan avsevärt påverka motorcykelns köregenskaper. Detta får därför inte förekomma på banan.

Styrlager
Kontrollera att det inte är något glapp i styrlagret. Glapp i styrlagret påverkar motorcykelns vägegenskaper negativt.

Kedja
Se till att kedjan är i gott skick och lagom spänd. Tänk på att ha välsmord fräsch kedja och bra drev.

Motor
Kontrollera att rätt mängd motorolja, växellådsolja och i vissa fall kardanolja. Det får heller inte vara något oljeläckage.

Ljuddämpare
Det ska vara godkänd bullernivå på ljuddämparen. Bullergränsen är 95dB vid förbipassering. Det är strängare krav än vad SBP och polisen har. För högt buller medför avstängning. Vi rekommenderar originalsystem.



Välkommen till en rolig kursdag!
 

freddan

New member
Tack.. Framgår ju tyvärr inte vad som krävs, däcket är ju inte kantigt direkt, men som sagt slitet.. Får väl byta ändå kanske :confused:
 

peoni887

New member
Hej
Kom precis hem från en SMC kurs och visst kontrollerar de däcken. Jag var förra året på en körning där en person blev avvisad pga dåligt däck i samband med besiktningen.

Om du är tveksam och ändå ska byta gör det innan, om det regnar får du dessutom bättre säkerhet med ett fräscht däck än ett som är slitet.

/peo
 

freddan

New member
Hej
Kom precis hem från en SMC kurs och visst kontrollerar de däcken. Jag var förra året på en körning där en person blev avvisad pga dåligt däck i samband med besiktningen.

Om du är tveksam och ändå ska byta gör det innan, om det regnar får du dessutom bättre säkerhet med ett fräscht däck än ett som är slitet.

/peo

Ja, det är väl lite så jag resonerar.. Man vill inte gärna stå där och inte få köra..
 

ezzo

New member
Rekomenderar dig att byta däck.
Dels dumt att riskera att inte få köra...
Men främsta orsaken är att ett bra däck är det som kan skilja från en bra dag eller en dag i gruset.
Sen om däcket är slitet i mitten så får du inte ett "normalt" uppförande av hojen.
Det gml däcket kan du alltid spara som ett reservdäck.

// Ezzo
 

freddan

New member
Tack för all feedback! Jag ska byta däck, även om de inte är kantiga så är de väl ganska progressiv ökning av mönsterdjupet utåt kanten..

Tack :cool:
 

sporTlovER

New member
Jag har bokat in en Sporthoj kurs 1. Jag vet att jag läst någonstans om vad som kommer att kollas på mc'n, men nu hittar jag inte sidan igen.
Det jag undrar är vad kraven för däcken är. Mitt bakdäck har ca 1 mm kvar till slitindikatorn (den där extra utstickande gummidelen). Vad ställs det för krav, ska det vara lagligt eller ska det vara ännu bättre mönster? Saken är ju den att det är precis på mitten som det är så slitet, på sidorna är det gott om mönster kvar (ska ju lära mig svänga är det tänkt)..

Borde finnas nån sida med "checklista" som ska kollas innan man åker iväg, så man slipper bli ståendes där med icke godkänd hoj. Som sagt, jag har letat på svmc.se men lyckades inte hitta..

/Fredrik

JAG skulle satsa på att byta däck om jag var du, vet ej när du skall gå kursen? MEN är det fint väder före och du tar dig några fina turer så slits däcket ner mera, och ju mer slitet däcket är och om du börjar ta i lite på banan, så slits det ännu fortare, du kanske hinner ner till cordan, det vill du inte..

Hur som helst så kommer du ha skitkul!! Och du kommer ha ännu roligare om du inte behöver oroa dig om däckets hållbarhet.
 

freddan

New member
Känner du själv att det kanske är på gränsen, byt!
Antagligen duger däcket, men lika bra att vara helt på säkra sidan.

JAG skulle satsa på att byta däck om jag var du, vet ej när du skall gå kursen? MEN är det fint väder före och du tar dig några fina turer så slits däcket ner mera, och ju mer slitet däcket är och om du börjar ta i lite på banan, så slits det ännu fortare, du kanske hinner ner till cordan, det vill du inte..

Hur som helst så kommer du ha skitkul!! Och du kommer ha ännu roligare om du inte behöver oroa dig om däckets hållbarhet.
Absolut, satsar på att hinna ut mycket så jag sliter ordentligt på däcket innan det byts...
 

Dr.Bike

New member
Håller med dig Freddan...

Är däcket relativt slut på mitten så duger det ju fint till banåka, ergo att man lägger ikull i kurvorna!
Vi förutsätter väl vackert väder i våra antaganden oxå antar jag? ;)
Bandagar är ju annars ett smutt sätt att göra slut på däcken, för man är för snål att kasta ett set som är helt fräscht "på kanterna"
:D
 

freddan

New member
Håller med dig Freddan...

Är däcket relativt slut på mitten så duger det ju fint till banåka, ergo att man lägger ikull i kurvorna!
Vi förutsätter väl vackert väder i våra antaganden oxå antar jag? ;)
Bandagar är ju annars ett smutt sätt att göra slut på däcken, för man är för snål att kasta ett set som är helt fräscht "på kanterna"
:D

Det är ju så jag tänkte, men vill inte bli ståendes där med underkända däck. Jag får helt enkelt se till att däcket tar slut ordentligt innan det är dags.. En hel månad kvar, men har inte mycket fritid tyvärr :(
 
Top