Krav från försäkringsbolagen...!

haffa

New member
Har funderat lite över alla dessa hojåkare som inte insett vikten av att rent tekniskt kunna köra hoj. Man tar sitt hojkort och sen är det bara att ut och bränna....livsfarligt om man tänker närmare på det!
Det kommer alltid finna de som "buskör" och de som kör både utan kort och över sin kapacitet de är svåra att komma åt...
Sen finns alla de som fått sitt kort "på köpet" och de som inte engagerat sig i att hojkörningen faktiskt blir mycket säkrare om man genomgår en riktig utbildning. Jag kan då inte påstå att den utbildning man fick på körskolan räckte till överhuvudtaget.
Men om alla försäkringsbolag enades om att ställa krav på hojåkarna så kanske vi kommer lite närmare nollvisionen. Att alla som INTE är villiga att genomgå en fortbildning inom ett år efter att körkortet är taget får en kraftigt förhöjd premie....pengar är en stark drivkraft och borde få iväg ett stort antal på fortbildning.
Folksam lockar med lägre premie efter fortbildning genom SMC men det är marginell skillnad idag.
Jag vet inte men jag tror att det skulle ge utslag bland hojåkare. Skulle jag få betala flera tusen mer per säsong bara för att inte fortbilda mig så hade det varit ett lätt val. Dessutom är det ju så läskigt kul med SMC´s kurser:D
Man blir SÅ ledsen i ögat varje gång någon kör ihjäl sig och man blir så förb...varje gång man är ute och kör och ser hur illa många hojåkare faktiskt framför sina hojar.
Vad tror ni andra?
 

Katarina

Helt okej
Mnja, vissa är bra på att dansa och far fram som gudar över dansgolven och andra dansar men borde låta bli. Vissa kan framföra en hoj mycket bra och vissa är medelmåttor och andra undrar man om de ens skulle haft nåt körtkort. Det jag tänker på är att de du sett har tagit lappen men kör som kråkor?

Vissa får punga ut med ohyggligt massa pengar för att få den där lappen, jag tror inte de skulle vilja punga ut med ännu mer pengar för att spara en marginell slant. Och försäkringsbolagen tror jag inte skulle bjuda på några större summor åt de som gått extra kurser för att köra hoj.
Det kanske rentav är så att bilder från banor avskräcker folk, de kanske tycker det är jätteläskigt att luta hojen så mycket och tror de far av och det finns folk som inte vill riskera sin hoj på en bana, kanske försäkringen inte täcker bankörning á la gocart-bana helt enkelt.
 

Ducatista

New member
Jag sticker kanske ut hakan regält när jag föreslår att alla försäkringsbolag skulle slopar självriskerna för de som kör omkull under SMC's kurser.
 

haffa

New member
Tja men om man pungat ut med en förmögenhet(utöver det normala menar jag då) på sitt MC-kort betyder det ju,som jag ser det,att man har haft ett behov av att ta många lektioner,d.v.s att man har mindre lätt för att lära sig att köra hoj helt enkelt.Alla är olika!
Men menar du då att om man pungat ut med denna förmögenhet så är man beredd på att "tulla" på säkerheten av ekonomiska skäl,att man helt enkelt inte tar sig råd att fortsätta utbilda sig?!
Som jag ser det så borde man överhuvudtaget inte grensla en hoj i så fall. Att inte vara intresserad av att öka sin egen förmåga att påverka att överleva- eller dö....eller i värsta fall,ligga som en grönsal resten av livet verkar för mig absurt...men måna bilförare kör GÄRNA utan bälte och alkoholpåverkade också å andra sidan....så du kan ju ha rätt.
Att tro att det är farligt att "luta" sin hoj beror nog mest på okunskap tror jag.
Jag kan ju bara tala för mig själv...efter att fått lära mig köra hoj på "riktigt" är jag 100% bättre och säkrare i trafiken. Och detta beror på att jag just lärt mig att "luta" min hoj....MEN på ett riktigt sätt!!
Jag har haft MC-kort i 15 år och det är först NU som jag känner att jag behärskar min hoj,det är nu jag fattar att jag INTE körde säkert innan.
Men återigen...alla är vi olika.
 

Maru

New member
Jag sticker kanske ut hakan regält när jag föreslår att alla försäkringsbolag skulle slopar självriskerna för de som kör omkull under SMC's kurser.

:D Jo, det tycker jag allt att du gör.... :D

Varför innefattar skador som kan uppbringas på en bankörning i vissa försäkringar? Är det för att den som kör ska känna sig tryggare? Men i slutändan innebär det väl ändå att försäkringstagarna får betala en högre premie eftersom försäkringsbolaget nu "räknar med" x-antal avåkningar per säsong....

Biter vi oss inte lite grann i svansen.....vi betalar extra för att vi eventuellt skulle åka av på bana....:confused:

Känns som att försäkringsbolaget vill täcka upp för de som tidigare valde att dumpa hojen på väg hem från bankörningen, så det skulle se ut som att man körde i diket på allmän väg....
 
Top