Krashpuckar - kvalite' ??

påK-en

New member
Såg i går kväll en lindrig omkullkörning. Motorcykeln i fråga var utrustad med kraschpuckar. Men till vilken nytta?:confused:
Dom såg ju snygga ut - men det gick bitar ur vid markkontakt plus att den sprack och for väck! Alldeles för hårt material.:mad:
Hade pucken hållt så hade skadorna på motorn inte uppstått. I detta fall borde förbaske mig puckleverantören få stå för en del av kostnaden - som jag ser det hade skillnaden på skadorna totalt inte varit så stor om hojjen inte haft puckar. Man tror ju att dom ska ge ett visst skydd i alla fall.
På plats med en varning om att kolla att man verkligen får grejor som funkar på avsett sätt.
 

swischmc

New member
Jag har råkat ut för ett helt annat problem med kraschpuckarna. På min Honda CBF 1000 ersätts två motorfästen med kraschpuckar. Jättebra och jättesnyggt. Men!! Efter bara några mil gick en bult av och jag fick köra direkt till Honda och få det fixat. Visade sig att Honda originaldel inte var rätt gjord... Till på köpet höll min äkta hälft, som låg bakom när det hände, på att få pucken i huvudet. :eek:

Nya puckar (Honda original, ny version, monterade på Honda). Efter 2000 mil går de av igen!! Körde på vägen mellan Kiruna och Narvik, visserligen var det vägarbete, men jag höll hastighetsbegränsningen och tog det lugnt. Inser snart att hojen inte alls beter sig som den ska, omöjlig att svänga med och mot/med-styrning får en helt ny innebörd! Stannar och ser att båda bultarna gått av!!! Såklart en bit in i motorblocket... Får en snabblagning hos Yamaha (Honda hade fullt upp) och kör hem till Vallentuna direkt. Visar sig att hela motorn fallit ned och hojen ser ut att vara ramsned... förmodligen pga att bärgaren drog olika hårt när han satte fast hojen på flaket.

Jag ledsnade och bytte in hojen mot en annan, denna gång ska jag montera kraschbåge. :)
 

Hansi

Skrivit för mycket
Jag hade aluminiumpuckar på min R1:a första gången jag klantade omkull den (mini-highsider i 30km/h när jag gasade ut på asfaltsväg efter att ha kört på lerig grusväg).

Pucken gjorde sitt jobb och skyddade en hel del men bulten gick av så pucken lossnade.

Bytte sedan till vanliga plastpuckar, har gjort en lowsider i låg hastighet i regn (nålen gelleråsen) samt tappat hojen en gång på avrostning så ena pucken ser lite sliten ut och det har blivit lite smårepor på hojen men det enda jag fått byta på hojen är generatorkåpan, den har alltid varit fullt körbar efter incidenterna.

Så, puckar hjälper men gör inte hojen osårbar.
 
Top