Kostnad mc-försäkring

Tigerlasse

New member
Letar sporthoj av typ R1, R6, CBR...

Ni som har denna typ av hoj, vilket försäkringsbolag har ni och vad ligger ni på för pris ungefär?
Är det av-/påställning som gäller för o hålla nere kostnaderna?
 

TMax500

Member
En nästan omöjlig fråga att svara generellt på. Det skiljer väldeliga mellan ålder (mest på på dig, men även på hojen), din bostadsort (20-åring i Stockholm eller 65-åring i Norrland?) ...osv! Det finns de som betalar väldigt lite och de som får en offert från Försäkringsbolaget på 20-30-40 000 kr.

Så det de svar du får kommer ändå inte vara tillämpliga på dig. Du måste ringa runt och kolla själv. Eller kolla på respektive bolags webbplats.

Så var det priserna då! :) Har inte någon av de hojar du nämner. Men min Triumph Sprint 955 med 120+ hästar årsmodell 2003 kostar c:a 3000 kr/år. (54 år, "lugn adress" i Västra Frölunda) Fick ned den från knappt 6000 till 3000 genom att byta försäkringsbolag. Så det är lönsamt att kolla runt.

På min prisnivå är det inte läge att stalla av/ställa på. Det är dessutom en helårsförsäkring, så man kan inte göra så. Men pröjsar man 20-30000 kr per´år så kommer saken i ett annat läge...
 
Last edited:

nir_scorpio

New member
Som andra redan sagt, ring runt. Det underlättar om du har ett regnummer på den typ av hoj du vill fråga om tillgängligt, helst rätt årsmodell. Det behöver inte vara från just den hoj du ev. tänker köpa. Annars måste du ha uppgifter om vikt, effekt (kW), årsmodell, ABS/icke-ABS, etc tillgängligt.

Med det sagt så - för min del blev Folksam med deras 30+försäkring minst blodig (30+, Stockholm, eget garage, RSV4). Jag stannade dock på halvförsäkring då den svider tillräckligt med ca 17500kr/år (~10% av hojens värde).
 

Robbie

New member
Sporthoj = ställ av och på (om du inte kör 3-4 dagar varje vecka)

Det lidande du får utstå är att breven väller in från transportstyrelsen och valda försäkringsbolaget.

Märkesförsäkring brukar vara prisvärt alternativ, men då är det helår som gäller!
 

Tigerlasse

New member
Grejen är att försäkringen ska helst gälla på bana, men måste kunna köra på gata för till/från bankörningen och en och annan fikatur! Så jag kan leva med o ställa av/på.
 

Johan Sven

New member
När jag ringde runt för min rsv4 2010 , 1500 mil så visade sig att de flesta försäkringsbolag inte ville försäkra den! Vissa hade en helårspremie på över 100.000kr helförsäkrad. Lyckades till slut försäkra den via Länsförsäkringar för 36.000kr helförsäkrad och ca 17800kr för halvförsäkring. Boende i Stockholmsområdet. avställningsbar med ca 250kr månaden avställd
 
Top