Kortegekörning

Ölänningen

New member
Nu ska jag sticka ut näsan och ställa följande fråga eftersom jag alltid undrat över varför.
Varför ligger många mc-förare så nära mittlinjen som möjligt när de kör i kortege?
Är det för att hindra bakomvarande eller? Själv fick jag lära mig i körskolan att man skulle placera sig på körbanan så att man inte hindrade bakomvarande snabbare trafik. Ska väl erkänna att det är många år sedan jag tog mitt mc-kort och reglerna kanske har ändrats men jag tror inte att det är så.
 

Ballhead

New member
Det finns många trådar om körning i grupp.
Men normalt brukar man ligga i zigg zack formation, och då kan ju varanan mc komma närmare mitt linjen.
 

Moje_VS1400

Member
Som Ballhead skriver, det finns mycket info på nätet om kortegekörning, de flesta beskriver samma pricniper som denna:
http://www.clubornen.se/kortege.htm
Det finns flera skäl till att ligga i zick-zack, exempelvis att kortegen blir kortare eftersom säkerhetsavståndet blir hälften (varannan MC är "ur vägen"), i kortegen ser man bättre, man inbjuder inte bilister som inte tänker att tränga sig osv osv
 

Mathias

Active member
Vad jag lärt mig så är kortegekörning något som man bara får kalla för detta när man har polistillstånd och då får ingen bryta in i den.

Annars vill jag nog kalla det för "gruppkörning" och då är det helt enkelt vanliga trafikregler som gäller, sen finns det rekommendationer som folk tycker låter vettigt.
Sen vad gäller snabbare fordon så är det nog lite hugget som stucket för det är ju egentligen högsta tillåtna hastighet som det står på skyltarna. ;)
 

OH-

Member
...........
Det finns flera skäl till att ligga i zick-zack, exempelvis att kortegen blir kortare eftersom säkerhetsavståndet blir hälften (varannan MC är "ur vägen"), ...............

Personligen håller jag inte alls med om just ovanstående punkt. NÄR det väl krisar till sig finns det ofta bara en "flyktväg" så alla i gruppen bromsar så att säga i gåsmarch.
Och hur gör man när vägen blir riktigt rolig och man (väl?) övergår till individuellt spårval?
 

Harrysson

New member
Vad jag lärt mig så är kortegekörning något som man bara får kalla för detta när man har polistillstånd och då får ingen bryta in i den.

Annars vill jag nog kalla det för "gruppkörning" och då är det helt enkelt vanliga trafikregler som gäller, sen finns det rekommendationer som folk tycker låter vettigt.
Efter en informationskväll med en trafikpolis för en del år sedan fick jag samma uppfattning. Vid "vanlig" körning räknas varje MC som vilket annat fordon som helst som kör i en kö och man ska ju då naturligtvis också hålla ordentligt avstånd till framförvarande (framför allt för sin egen skull ;) ).

Eftersom "vanliga" regler gäller skall man väl (fortfarande?) också ge möjlighet för bakomvarande fordon att gå in emellan för att underlätta omkörningar. Att det sen inte är så i verkligheten är ju en helt annan historia...
 

Harrysson

New member
Själv fick jag lära mig i körskolan att man skulle placera sig på körbanan så att man inte hindrade bakomvarande snabbare trafik.

På trafikskolan verkar det som om man ska ligga ganska långt till höger. Min erfarenhet är att detta inte funkar i praktiken. Ser bilisten en lucka som är 1 meter bredare är bilen kommer han att köra om fastän det finns möte. Om du istället visar och hävdar din rätt till hela körfältets bredd brukar bilisterna respektera detta. Om någon kommer upp snabbt bakom eller fortfarande envisas med att slipstream:a dig, gå ut på vägrenen och släpp förbi.

Hur skulle du gjort med bilen? Gå ut på vägrenen och släpp förbi snabbare fordon. Om detta inte är möjligt får dom vänta tills det blir fritt. Likadant med hojen.
 

Rubbe

New member
Själv fick jag lära mig i körskolan att man skulle placera sig på körbanan så att man inte hindrade bakomvarande snabbare trafik.

Man ska ta upp samma plats som en bil, man ska INTE ligga på sidan och vara "ur vägen" mer än man skulle göra med en bil i samma situation. Däremot har man ju lite störra möjligheter att försvinna med en hoj än en bil om nån vill förbi, men går man undan så är man själv ansvarig för att man inte kör av vägen så det är helt upp till en själv om man vill gå undan.
 

jan-olovj

Active member
Jag har också fått lära mig att inte ligga i vägkanten utan närmare mot mitten, jag har av egen erfarenhet märkt att går det att klämma sig i mellan så gör en del hänsynslösa det. Jag skulle svänga höger på en två ett väg och höll för långt till höger när den fan körde om och det var inte många cm mellan oss jag blev skiträdd när det vrålade till bredvid mig. Detta misstag gör jag aldrig om, numer får bakomvarande lungna ner sig medan jag saktar ner och svänger. Om vi ligger närmare mitten så signalerar vi för bilar att det inte är en moped som kommer.
 

Bänkad o Klar

New member
Jag har också fått lära mig att inte ligga i vägkanten utan närmare mot mitten, jag har av egen erfarenhet märkt att går det att klämma sig i mellan så gör en del hänsynslösa det. Jag skulle svänga höger på en två ett väg och höll för långt till höger när den fan körde om och det var inte många cm mellan oss jag blev skiträdd när det vrålade till bredvid mig. Detta misstag gör jag aldrig om, numer får bakomvarande lungna ner sig medan jag saktar ner och svänger. Om vi ligger närmare mitten så signalerar vi för bilar att det inte är en moped som kommer.

Amen! :cool:
//Jojje
 

Ballhead

New member
Kör som ni vill.
jag och min kortege/grupp har bra koll på varandra,och förstår signaler som ges i gruppen. Och visst kan man släppa fram bilar, man är ändå fatt vid nästa rödljus.
 
Top