Kopplingsproblem V-Strom Dl 1000. Ruskigt bråttom!

Hojkul!

New member
Rengöring innanför plastkåpan, vid främre drevet.

Hydraulisk koppling.

Började med att låsa kopplingsgreppet mot styret med spännband (har läst att så ska man göra). Dvs. så att kopplingen är "aktiverad".
Jag demonterade slavcylindern och drog ut tryckaxeln.
Rengjorde från all tjock gegga som samlats där genom åren. Det var inte lite kan jag lova...

Vid återmonteringen stack jag in axeln och monterade slavcylindern. Det gick ganska trögt, och nu förstår jag ju att jag var tvungen att trycka ut kopplingspaketet, eftersom kopplingshandtaget fortfarande var intryckt.

Startade motorn och lade i växel, släppte ut kopplingen. Hojen rörde sig inte ur fläcken... !

Efter en undersökning konstaterar jag att den yttre tryckplattans "tänder" i kopplingspaketet har lagt sig "om lott" mot lamellcentrumets "tänder" - dvs. de har inte hakat i varandra! Hur det har hamnat så kan jag inte förklara, men det är ett faktum. (Jag lossade oljepåfyllningspluggen och lyste med ficklampa och konstaterade faktumet.)

Nu är frågan hur jag kan få tryckplattan att haka i lamellcentrumet?

Jag har testat att lägga i växel och liksom knycka med bakhjulet och trycka in kopplingshandtaget men det fungerar inte (givetvis, eftersom det då blir ett ännu högre fjädertryck).
Har även provat att köra på startmotorn några gånger, men det blir ju lite fel eftersom kopplingshandtaget måste vara intryckt = högre fjädertryck.

Har någon en teori om hur jag kan göra för att få de båda enheterna att haka i varandra igen?
Ska jag tvingas tappa ur oljan och kylvätskan och demontera hela högra motorkåpan och lossa tryckplattans bultar?

Oerhört tacksam för snabbt svar - hojen skall vara ute ur garaget senast imorgon (torsdag) kväll!
-

Dagen efter:

Jag löste problemet genom viss hjälp via det amerikanska VSRI-forumet!

1. Lossa den stora brickan i vänster motorkåpa (10mm insexskalle).
2. Lägg i 1:ans växel.
3. Snurra motorn långsamt med hjälp av 17mm hylsa och spärrskaft, till det att en av ändarna på kopplingskorgen befinns mitt i hålet för oljepåfyllningen.
4. Tryck in kopplingshandtaget.
5. Stick ner en mejsel med rund klinga (delen mellan mejselns skaft och huvud) så att den kläms fast mellan lamellcentrum och tryckplattan. Fungerar även med en stor/bred spårmejsel (kanske t.o.m. enklare).
6. Knyck till på bakhjulet, antingen framåt eller bakåt (beroende på vilket håll tryckplattan/lamellcentrum ska flyttas.
7. Släpp försiktigt kopplingshandtaget och du ska se att tryckplattan hamnar i rätt läge!
 
Last edited:
Top