kopplingsproblem intruder 1400

jimmei

New member
Hej! har just bytt koppling på min intruder 1400 och det var slitna lameller, men nu så kopplar den inte ur riktigt (vill åka lite framåt med växeln i) någon sa att man säkert behöver lufta systemet, men vet inte riktigt vart luftnippeln sitter eller om det är det som är felet
tacksam för svar
mvh /jimmei
 

SuperRetard

New member
Är det hydralisk koppling på en Intruder???

Om så är fallet så är det som med bromsarna.

En annan orsak kan vara oljan. Bytte du till samma olja när du rev?
 

jimmei

New member
Hej Agile!
Jo det är hydralisk koppling på den och nej, jag har ny olja i (Motul som jag köpt på MC Team1 i borås)
Har förstått att det ska finnas en luftnippel någon stans på hojen, men hittar ingen, slangen går under tanken och vidare under sadeln, där den går ihop med ett gäng andra slangar och kablar, men det är väl bara att ta tjuren vid hornen och börja demontera saker tills man ser vart saker och ting tar vägen:p
 

jimmei

New member
Nu hittade jag luftnippeln, men det hjälpte inte att lufta, så nu vet jag inte vad felet är alls:confused:
Oljan jag hällde i är Motul 15/50... Kanske lite för seg så att den drar med lamellerna när den är kall:p Bara en tanke:)
Det verkar som att det blir värre om den blir varm??
Hjälp:mad:
 
Last edited:

jimmei

New member
Tack för tipset!
Men jag vill verkligen veta varför den inte kopplar ur helt efter lamellbytet, kan det vara så att slavcylindern är kass och inte går hela vägen eller liknande?
 

tersan

New member
Nu hittade jag luftnippeln, men det hjälpte inte att lufta, så nu vet jag inte vad felet är alls:confused:
Oljan jag hällde i är Motul 15/50... Kanske lite för seg så att den drar med lamellerna när den är kall:p Bara en tanke:)
Det verkar som att det blir värre om den blir varm??
Hjälp:mad:
Har du hällt Motul 15/50 i kopplingssystemet?

Nu vet jag inte specen på Motul-oljan, men jag antar att den är ok för en hoj med våtkoppling?

Hur har du luftat? Ser du att slavcylindern rör sig?
 

SuperRetard

New member
Ovan är svaret..,


Har du hällt motoroljan i kopplingen?

1. Oftast DOT-vätska i hydralsystemet.
2. Har du bytt olja så kan det vara en orsak till att lamellerna strular. Vissa motorer kommer helt enkelt inte överens med vissa oljor, typ. Haft liknande problem ett par gånger med nya hojar, slagit i samma olja som jag använt massor på andra hojar, men på just DEN hojen trivdes den inte så fick ta en annan och testa -> funka fint efter byte.

Märkligt sånt där ;)
 

jimmei

New member
Nej! inte i kopplingssystemet, utan i motorn efter att jag bytte lameller, där emot använder jag DOT4 bromsvätska till kopplingshydrauliken. Motul oljan 15/50 har jag i motorn och den är anpassad till det den är till för, motor koppling och växellåda.
 

Hojkul!

New member
Det här är verkligen ett "långskott";
på någon av mina crossmotorer tvingades jag att byta både lameller och kopplingskorg, eftersom lamellerna var helt slut och korgens "bryggor" hade fått hack i sig från lamellernas "tänder", vilket KAN orsaka att det inte är möjligt att koppla ur ordentligt. Lamellerna kan inte löpa fritt ut och in, utan fastnar i hacken, helt enkelt.
Men att det har inträffat på en Intruder har jag svårt att tänka mig.
 

SuperRetard

New member
Nej! inte i kopplingssystemet, utan i motorn efter att jag bytte lameller, där emot använder jag DOT4 bromsvätska till kopplingshydrauliken. Motul oljan 15/50 har jag i motorn och den är anpassad till det den är till för, motor koppling och växellåda.

Bra, en sak utesluten.

Jag skulle testa att slå i en annan olja. För det är så att den "inte riktigt" släpper, och inte mekaniskt att den inte släpper alls?

Oljebyten som leder till kopplingsproblem här inte alltför ovanligt. Så med annan olja menar jag i princip samma som du hade innan, är hojen ny och du inte vet, så "en annan" bara.. Man måste börja nånstans.
 

gundj

New member
Ta inte illa upp nu, vet du hur man luftar?
Att jag frågar beror på att det är förvånansvärt många som misslyckas p g a bristande teknik eller dåliga grejer.
Om du har gjort rätt så håller jag på ett byte av motorolja till en ny sort, bara för att testa.
Jag vet att jag svär i kyrkan men Biltemas MC-olja har fungerat bra för mig på alla hojar utom duccen, den får OKQ8.

Nu hittade jag luftnippeln, men det hjälpte inte att lufta, så nu vet jag inte vad felet är alls:confused:
Oljan jag hällde i är Motul 15/50... Kanske lite för seg så att den drar med lamellerna när den är kall:p Bara en tanke:)
Det verkar som att det blir värre om den blir varm??
Hjälp:mad:
 

SuperRetard

New member
Jag vet att jag svär i kyrkan men Biltemas MC-olja har fungerat bra för mig på alla hojar utom duccen, den får OKQ8.

Jag har kört OK/Q8 SBK Racing i alla utom en, som gick bra på både Biltema och Castrol (Castrol som vad jag fattat mer vanligt orsakar kopplingsproblem).. Logiken haltar när det kommer till oljor :D
 

jimmei

New member
När jag luftar så gör jag som vanligt, pumpar 5-6ggr håller tryck, släpper nippeln nere vid kopplingscylindern.
Detta gör jag om 5-6ggr samtidigt som jag har koll på vätskenivån i behållaren.
 

Zopilote

New member
När jag luftar så gör jag som vanligt, pumpar 5-6ggr håller tryck, släpper nippeln nere vid kopplingscylindern.
Detta gör jag om 5-6ggr samtidigt som jag har koll på vätskenivån i behållaren.

En Hydraulisk koppling kan vara väldigt svår att lufta, då det inte (som på ett bromssystem) finns något som egentligen håller emot på slavcylindern. Jag skulle rekommendera att gå till apoteket och köpa en 50ml sköljspruta och en genomskinlig slangstump.
Töm sedan behållaren på styret och fyll på med ny bromsvätska "bakifrån" via nippeln på slavcylindern. Jag använder alltid den metoden för att byta bromsvätska, tar 5 minuter per krets och blir garanterat luftfritt :)

En annan fundering: Kollade du planheten på stålskivorna i kopplingen innan du återmonterade? Om dessa är en aning skeva, kanske det räcker med den ökade tjockleken på de nya lamellerna för att kopplingen skall börja driva?
 

jimmei

New member
Hej och tack för alla tipps!
Jag har lärt mig något nytt, att göra om och rätt!!
När jag tog isär kopplingen, så var det en lamell (den första närmast motorn) som var annorlundare mot dom andra nio!
Sedan så var det 2st skims brickor och den första var lite välvd eller konkav/konvex, och ett tips, sätt dessa saker rätt!
den första lamellen ska ha en större inner diameter än dom övriga 9, och det första skimsplattan (den konvexa/konkava) ska ha den "bulliga" sidan åt dig, alltså inte in mot motorn!
Gör ni så på er Intruder 1400, så ska det fungera utmärkt, för det gjorde det för mig i alla fall.
Som sagt... Tack för alla tipps, så kanske vi hörs i nått annat ärende här på Forumet;-)
 

Dragonheart

New member
Bra att du skrev lösningen :tummenupp:tummenupp:tummenupp
Många som börja med ett tråd men skriver aldrig lösningen.
 
Top