Koppliingsproblem Intruder 1400.

Efoo

New member
Har fått låna svärgubbens Intruder 1400. Problemet är att på något vis kommer det in luft i kopplingen. Någon som har ett tips på vad som kan vara fel? Hittar inget läkage eller liknande.
 

tersan

New member
Har fått låna svärgubbens Intruder 1400. Problemet är att på något vis kommer det in luft i kopplingen. Någon som har ett tips på vad som kan vara fel? Hittar inget läkage eller liknande.
Luft kommer in för att det är otätt nånstans. Kolla alla anslutningar.

Kontrollfråga: hur har du kommit fram till att det kommer in luft i kopplingen?
 

dalis

New member
Precis som i broms systemet förbrukas vätskan sakta.
Kolla om det är låg nivå i behållaren, isåfall: fyllpå, lufta, fyllpå.
Håll sedan ögonen på nivån så att den inte sjunker onormalt fort.
Förmodligen är problemet löst.
 

tersan

New member
Precis som i broms systemet förbrukas vätskan sakta.
Kolla om det är låg nivå i behållaren, isåfall: fyllpå, lufta, fyllpå.
Håll sedan ögonen på nivån så att den inte sjunker onormalt fort.
Förmodligen är problemet löst.
Njae, att nivån sjunker i bromssystemet beror på att kolvarna trycks ut när beläggen slits. Volymen är dock densamma, det förbrukas ingenting. När man monterar nya belägg så återställs nivån i behållaren...

Försvinner det vätska och/eller kommer in luft så är det läckage nånstans.
 

dalis

New member
Njae, att nivån sjunker i bromssystemet beror på att kolvarna trycks ut när beläggen slits. Volymen är dock densamma, det förbrukas ingenting. När man monterar nya belägg så återställs nivån i behållaren...

Försvinner det vätska och/eller kommer in luft så är det läckage nånstans.

En viss åtgång är det nog, kolvarna jobbar ju ut och in och har en film av bromsvätska på sig, och det finns smuts och smårepor på kolvarna.

Håller dock med om att det borde vara mindre för kopplingen.
 

BMW R90s

New member
En slavcylinder påverkar kopplingen på en Intruder.
Den sitter mycket varmt till och har du otur så är den kass.
Prova först att byta vätska helt, inte bara i burken på styret.
 

Efoo

New member
Luft kommer in för att det är otätt nånstans. Kolla alla anslutningar.

Kontrollfråga: hur har du kommit fram till att det kommer in luft i kopplingen?

Svärgubben har fått lufta 2 gågner denna säsong. Det märks genom att kopplingshandtaget blir "konstigt", efter att man har luftat så blir det normalt igen.
 

dalis

New member
Har han luftat två gånger redan i år så är det något fel, helt klart.
Oftast om det läcker så är det vätskan som "läcker ut" och inte luft som "läcker in", luften kommer då av att det blir för låg nivå i behållaren och matas in vid urkoppling.
Gör rent och leta sedan efter läckor i anslutningar och runt luft nippeln.
Och som BMW R90s säger när du byter byt all vätska och inte bara i behållaren.
 

Efoo

New member
Har han luftat två gånger redan i år så är det något fel, helt klart.
Oftast om det läcker så är det vätskan som "läcker ut" och inte luft som "läcker in", luften kommer då av att det blir för låg nivå i behållaren och matas in vid urkoppling.
Gör rent och leta sedan efter läckor i anslutningar och runt luft nippeln.
Och som BMW R90s säger när du byter byt all vätska och inte bara i behållaren.

Men nivån sjunker inte i behållaren konstigt nog. Och inga oljefläckar under hojen heller.
 
Top