koppla in handtagsvärmare fjr

Mimmi

New member
Att tänka på.

Hej!

Jag kan inget specifikt om just Din mc, men ett allmänt tips har jag.

Koppla in via ett relä som styrs av tändningen. Det anser jag vara viktigt så att inte handtagsvärmen kan slås på av misstag, antingen av Dig själv eller av nyfikna människor som pillar på motorcykeln. Det är ju ganska onödigt att bli stående med urladdat batteri...

Tjockströmmen tar Du lämpligen från generator B+ eller eventuellt från batteriets +. Manövern tas från något tändningsstyrt. Värmen matas sedan från reläets utgång till knappen för värmehandtaget.

Då blir funktionen sådan att när tändningen är på kan man sätta på värmen, men enbart då.

Eventuellt kan man om effekten på värmehandtagen inte är så stor, och man hittar en kraftig tändningsstyrd tryckpunkt mata värmen direkt därifrån, och kan på så sätt slippa montera relästyrning.
 

Svanen

New member
Hej!

Jag kan inget specifikt om just Din mc, men ett allmänt tips har jag.

Koppla in via ett relä som styrs av tändningen. Det anser jag vara viktigt så att inte handtagsvärmen kan slås på av misstag, antingen av Dig själv eller av nyfikna människor som pillar på motorcykeln. Det är ju ganska onödigt att bli stående med urladdat batteri...

Tjockströmmen tar Du lämpligen från generator B+ eller eventuellt från batteriets +. Manövern tas från något tändningsstyrt. Värmen matas sedan från reläets utgång till knappen för värmehandtaget.

Då blir funktionen sådan att när tändningen är på kan man sätta på värmen, men enbart då.

Eventuellt kan man om effekten på värmehandtagen inte är så stor, och man hittar en kraftig tändningsstyrd tryckpunkt mata värmen direkt därifrån, och kan på så sätt slippa montera relästyrning.

Tack för tipset
 

janric

New member
Inkoppling

Hejsan!

Koppla lämpligen in dig på bromsljusanslutningen på styret. Lite fippligt men det funkar. Jorden kan du hämta på batteriet. Då bryts strömmen med tändningen och risken för urladdning minimeras.
Tipset finns säkert också på fjrforumet.

Ett annat alternativ är att ta ström på den ledning som försörjer halvljuset. Samma effekt som ovan.
 

powerglide

New member
FJR har ju det som tillval (i alla fall modell senare) så befintliga uttag måste ju redan finnas.
 

Svanen

New member
Värmen inkopplad, verkar funka perfekt, hoppas på en tidig premiärtur .Tack för tips och hjälp.Svanen
 

Moddan

New member
För något år sedan körde jag från jönköping till klippan och det vräkte ner regn i 20 mil,satte på handtagsvärmen,tänkte att det bör hjälpa något men jag blev dyngsur om händerna trots GoreTex handskar.Har sedan fått reda på att GoreTex släpper genom vatten ifall man värmer upp materialet utifrån sas.Jag hade mao varit torrare utan värmehandtag.Detta kan vara något att tänka på då man har värmehandtag.
 

Ricken

Member
För något år sedan körde jag från jönköping till klippan och det vräkte ner regn i 20 mil,satte på handtagsvärmen,tänkte att det bör hjälpa något men jag blev dyngsur om händerna trots GoreTex handskar.Har sedan fått reda på att GoreTex släpper genom vatten ifall man värmer upp materialet utifrån sas.Jag hade mao varit torrare utan värmehandtag.Detta kan vara något att tänka på då man har värmehandtag.
Goretex släpper igenom när det blir varmt, oavsett varifrån värmen kommer. Så ska du ut o springa i regn är det ingen mening med goretex.
 

Bob Sweden

New member
Har sedan fått reda på att GoreTex släpper genom vatten ifall man värmer upp materialet utifrån sas.

Goretex (och liknande) är ju ett perforerat membran, så naturlagarna strävar efter att jämna ut balansen.
Vattenånga släpps igenom men inte droppar.
Är det högre koncentration vattenånga på ena sidan än den andra så kryper fukten igenom oavsett om det är "utåt" eller "inåt".
Membrankläder funkar oftast vettigt vid relativt stor temperaturdifferens mellan in och utsida.
Varm insida = mera ånga på insidan = ångan vandrar ut.
Hmmm, ångtryck är ett ord som kanske är relevant här?
 
Top