Jag har på senare tid noterat en del konstiga (dumma) beteenden från mc-förare.
- många mc-förare - som står i begrepp att köra om en bil eller lastbil - håller på tok för litet avstånd.
-blev förra veckan (när jag körde bil) omkörd av en mc, på 90-sträcka där jag köde drygt 90, där det var dubbla heldragna linjer.
-Har ett antal gånger i år sett "tuffingar" som kör på bakhjulet i trafiken.
-Har sett ett antal motorcyklister som far fram som jehun, långt över hastighetsbegränsningen som körde de på racerbana
Varför inte gå med i någon racingklubb och "köra av sig" på en riktig bana?
-Har noterat en hel del förare utan riktig utrustning varma sommardagar körandes i kortärmat och eller shorts.
Tycker att om man anser att det är för varmt för att köra med rätt klädsel ska man låta mc-n stå och exempevis ta bilen till stranden.
Tror att många i ovanstående kategorier riskerar att hamna i statistiken!
Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd!!
Tänk på hur ni beter er i trafiken så att ni inte hamnar i statistiken.
Tack för ordet
Hej GÖRO och välkommen till forumet med ditt första inlägg! Vart du lite paff över att inte få fullt medhåll här inne?
Jag med, faktiskt - hade du postat på Sporthoj så kanske jag hade förstått lite bättre, men - äsch, här kommer mina små slantar:
Jag har på senare tid noterat en del konstiga (dumma) beteenden från mc-förare.
- många mc-förare - som står i begrepp att köra om en bil eller lastbil - håller på tok för litet avstånd.
Det där har jag också noterat!
Jag
vet att jag initialt - de första 10 - 15 meterna bromsar mycket sämre än en modern bil, och anpassar det mesta av min körning därefter.
Det är inte utan att man undrar vad det är för självbild som ligger bakom dessa slipstreamande reaktionsekvilibrister; har dom gått på myten att en hoj bromsar bättre än en bil?
Det är är precis som du säger ett dumt beteende, eller snarare ett djävligt dumt beteende som alltför många hojåkare gör sig skyldiga till. Den överblick man eventuellt har i sadeln behöver användas till att öka marginaler, inte minska dem.
-blev förra veckan (när jag körde bil) omkörd av en mc, på 90-sträcka där jag köde drygt 90, där det var dubbla heldragna linjer.
Håller med dig - man ser allt oftare trafikanter; bil och MC som på ett helt annat sätt än tidigare hittar egna vägar genom trafiken. Det är fullständig nonchalans inför de mest grundläggande reglerna kring hur man får trafik att flyta.
-Har ett antal gånger i år sett "tuffingar" som kör på bakhjulet i trafiken.
Old news. Innan Evil Knievel ansågs det oskickligt att "råka" lyfta framhjulet på en hoj, men han gjorde att det blev ballt istället. Det är 35 år sedan jag lärde mig göra långa bakhjulsåk, och jag har inte slutat än. Däremot kanske man väljer sina platser med lite mer omsorg som halvsekelgammal stöt... Det ser vådligt ut och skrämmer ungefär lika många Svensson som det beundras av moppefukkos - men framför allt är det
kul!
Bakhjulsåka är något som skadar bilden av motorcyklister mer än det de facto skadar människor, men så länge kidsen vill ha publik för sina wheelisar så kommer vi få se sådant i trafik.
Men bara lugn! BMW och Bosch jobbar på en inclinometer som läser av en massa olika värden och kommer att begränsa effekten så fort framhjulet riskerar att lätta, och EU kommer att lagstadga om detta på alla nya MC från och med modellår 2015. The fine art of slangning kommer att vara förbehållet oss med analoga hojar. Kom ihåg var ni läste det först...
-Har sett ett antal motorcyklister som far fram som jehun, långt över hastighetsbegränsningen som körde de på racerbana
Varför inte gå med i någon racingklubb och "köra av sig" på en riktig bana?
De allra flesta av dom kör som idioter på vägarna har inte skillsen som krävs för att köra bana. I själva verket är det näst intill självmarkerande: bomba olika vägsträckor = hjälplöst sist, eller rent av bortvurpad när det verkligen gäller. Tydligast märker man detta på alla dom som helt eller nästan helt slutar köra gata när dom blir bitna av runtirunt-körat.
"Racerbana" och landsväg har ytterst lite gemensamt, och ju mer man kört desto mer medveten om detta blir man. De som uppför sig i trafiken som om dom vore på bana blir inte långlivade. Vi som sett dem komma och gå vet detta, och vi vet också att det finns mer lärdom att ta med sig från banan ut i trafiken än tvärtom.
Dom jag träffat och talat med har varit så uppfyllda av sin egen förträfflighet att jag inte ser dom som speciellt påverkbara i den ålder dom är.
Lyckas dom överleva ett eller två år och fått känna på hur det är att göra bröstkompressioner på kompisar där det bara krasar under händerna brukar dom vara lite mer mottagliga.
Även jag ser fler som kör bortom all sans och balans - jag upplever att dom är helt frikopplade från bekymret med "konsekvens" av deras körning.
Dom skapar negativa rubriker, och jag vet ärligt talat inte hur man skall nå dessa vettvillingar som inte sällan saknar körkort och redan har domar på sig för andra asociala beteenden.
-Har noterat en hel del förare utan riktig utrustning varma sommardagar körandes i kortärmat och eller shorts.
Tycker att om man anser att det är för varmt för att köra med rätt klädsel ska man låta mc-n stå och exempevis ta bilen till stranden.
Exakt! Det där är en spaning som jag hade tänkt utveckla i höst, men den kan gärna få lufta sig redan nu:
De allra flesta vettiga människor har en punkt när dom inte tycker att det är bekvämt att köra hoj längre. När man klätt på sig allt man har men ändå fryser så ställer de flesta undan hojen, eller hur?
Nå, vi måste få till ett tankesätt där folk förstår att det precis lika gärna kan vara för varmt för att åka hoj!
Gränsen går när man anser sig behöva plocka av grundläggande skyddsutrustning - då är det dags att sätta sig i bilen och vrida på AC:n istället! Vidare måste vi inse att det räcker inte med ett enda ställ för att åka säkert över 3 säsonger här uppe i högan nord: ett ställ som funkar vår och höst klarar sällan sommartemperaturer: det är i högsta grad självmarkerande eftersom folk tar av sig vett, etikett och kläder på samma gång varefter dom skämmer ut sig genom att susa runt i linne, shorts och jävla flip-flop tofflor.
Jag är ledsen, men den lilla onda tårtbiten inom mig önskar dom en rejäl glidtur längs vägen, med påföljande akut asfalteksem.
Men, sedan kommer jag på att det är jag som får betala deras hudtransplantationer genom skattsedeln och då är inte tankegången lika kul längre...
Samma sak där - det är bara fantasilösa, oerfarna förare som bär sig åt på det viset. Det allvarliga är att dom verkar bli fler och fler, trots att alla "vet" att det är värdelöst att inte ha skydd på kroppen.
Back in the days fanns det en kampanj som tog avstamp i
"Den som kör utan handskar har inte vurpat. Ännu..."
Jag har svårt att tänka mig att det var McRF som stod bakom den payoffen - men den är sann!
Det är inte bara idioter som kör utan skyddskläder - det är även dom oerfarna... *ler elakt*
Tror att många i ovanstående kategorier riskerar att hamna i statistiken!
Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd!!
Tänk på hur ni beter er i trafiken så att ni inte hamnar i statistiken.
Tack för ordet
Amen till det!
Men, de flesta av oss vet om allt detta redan. Varför är det så förbannat svårt att kommunicera dessa enkla, självklara saker till nykomlingarna?
Starka krafter vill öka antalet motorcyklar i trafik.
Men, om det bara är sådana här spån vi får in så kan det lika gärna kvitta: dom är trubbel högt och lågt och tvingar ner oss motorcyklister i skyttegravarna i nya ställningskrig mot myndigheter och trafiksäkerhetsgurus, istället för det vi vill göra:
köra hoj!
Hampe