Konstiga beteenden

GÖRO

New member
Jag har på senare tid noterat en del konstiga (dumma) beteenden från mc-förare.
- många mc-förare - som står i begrepp att köra om en bil eller lastbil - håller på tok för litet avstånd.
-blev förra veckan (när jag körde bil) omkörd av en mc, på 90-sträcka där jag köde drygt 90, där det var dubbla heldragna linjer.
-Har ett antal gånger i år sett "tuffingar" som kör på bakhjulet i trafiken.
-Har sett ett antal motorcyklister som far fram som jehun, långt över hastighetsbegränsningen som körde de på racerbana
Varför inte gå med i någon racingklubb och "köra av sig" på en riktig bana?
-Har noterat en hel del förare utan riktig utrustning varma sommardagar körandes i kortärmat och eller shorts.
Tycker att om man anser att det är för varmt för att köra med rätt klädsel ska man låta mc-n stå och exempevis ta bilen till stranden.
Tror att många i ovanstående kategorier riskerar att hamna i statistiken!
Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd!!
Tänk på hur ni beter er i trafiken så att ni inte hamnar i statistiken.
Tack för ordet
 

cleaner

New member
Konstiga Beteenden

Fråga: Vad gör du när en mc kommer upp för nära innan en omkörning?


Jag har på senare tid och tidigare noterat en del konstiga(dumma/korkade) beteenden från bilförare.

- Många bilförare håller på tok för litet avstånd till en mc när man
kör i laglig hastighet. (oavsett om dom vill köra om eller inte), speciellt
där det är vajrerräcken och man inte kan ta vägen någonstans.

Vad gör mest ont? Bil in i MC bakifrån , eller MC in i Bil bakifrån?
Kan skvallra att i bägge fallen gör det ont för MC-föraren.

- Har ett antal ggr i år varit tvungen att bromsa kraftigt + väja för att bilister
kör ut framför en trots att jag kommer på huvudled.

- Har noterat att en hel del förare sysslar med annat när dom kör bil,
allt från prata i mobilen till att läsa tidningen i 90...
(Först tror man att personen är rattfull och vågar inte köra om,
när det väl kommer ett bra omkörningsställe ser man ovanstående)

- Tänk om bilisterna började blinka tidigare och inte svängde vänster framför en.

9 av 10 olyckor Bil vs MC orsakas av bilisten, förslag på åtgärd till det?

Det är faktiskt tillåtet att köra om trots heldragen linje, dock får man inte
passera över linjen.

Köra i kortärmat och shorts förstår inte jag heller varför man gör,
det gör ont att glida längs asfalt tom i 30...

Tuffingar på bakhjulet, tja vad gör det egentligen för skillnad om dom
vet vad dom gör, alla bakhjulsåkare vet inte det dock.

Försök få till en bana i Stockholm så åker massor där istället men man
förstör hela värdlens miljö och alla blir hörselskadade om man bygger
en bana i Stockholm. Om man ändå skulle få bygga en
så skulle man får köra där varannan onsdag en ggn i månaden
mellan 13.00-13:20 om det inte regnar, regnar det får man köra mellan
12.59-13:20.

Tror tyvärr också att många kommer hamna i statistiken,
i bil-mc krock hamnar 9 av 10 i statistiken pga en bilist....

Om vi alla visar mer hänsyn mot varandra så blir allt bra.

Tack för mig.
 
B

Batman

Guest
jag har varit yrkesförare i snart 30 år och är inte felfri själv, men jag åkte från Orsa mot Edsbyn i lördags och i finnstuga möter jag en husbil på min vägbana i en lång kurva, det var ingen smågena utan hela husbilen var på min körbana, på väg in i Edsbyn kommer jag ikapp en bil som saktar ner mer och mer, jag läste av situationen och förstod att något var på väg att hända så jag slog av på farten och vipps gör bilen en vänster sväng och kör in på en pizzeria utan att bromsa eller använda blinkers, nu har jag sett att dom flesta händelserna är gjorda av pensionerade gamla gubbjävlar i keps, eller någon nybliven småbarnsmamma som pratar i mobiltelefon och samtidigt bättrar på ögonskuggan, den dagen man går i pension ska man oxå få göra en lektionstimme på körskola
 

Bighoj

New member
jag har varit yrkesförare i snart 30 år och är inte felfri själv, men jag åkte från Orsa mot Edsbyn i lördags och i finnstuga möter jag en husbil på min vägbana i en lång kurva, det var ingen smågena utan hela husbilen var på min körbana, på väg in i Edsbyn kommer jag ikapp en bil som saktar ner mer och mer, jag läste av situationen och förstod att något var på väg att hända så jag slog av på farten och vipps gör bilen en vänster sväng och kör in på en pizzeria utan att bromsa eller använda blinkers, nu har jag sett att dom flesta händelserna är gjorda av pensionerade gamla gubbjävlar i keps, eller någon nybliven småbarnsmamma som pratar i mobiltelefon och samtidigt bättrar på ögonskuggan, den dagen man går i pension ska man oxå få göra en lektionstimme på körskola

....och den dagen man blir nybliven mamma skulle man också behövt gå någon lektion på körskola,eller varför inte....den dagen man föds som kvinna skulle det vara strängt förbjudet att så mycket som sätta sig bakom ratten eller bakom styret på något fordon.
 

lime

Skriver inte
Det är faktiskt tillåtet att köra om trots heldragen linje, dock får man inte passera över linjen.

Sanning med modifikation. Du ska även kunna hålla så mycket marginal till det fordon du kör om att det ger den möjlighet att manövrera obehindrat och inte uppfattas som hotande.

I praktiken innebär det att du på en vanlig väg med normal vägren så måste bilen ha gått så långt till höger som möjligt. Att klämma sig emellan när det är bara 50 cm mellan bil och linje är inte god marginal.
 

cleaner

New member
Sanning med modifikation. Du ska även kunna hålla så mycket marginal till det fordon du kör om att det ger den möjlighet att manövrera obehindrat och inte uppfattas som hotande.

I praktiken innebär det att du på en vanlig väg med normal vägren så måste bilen ha gått så långt till höger som möjligt. Att klämma sig emellan när det är bara 50 cm mellan bil och linje är inte god marginal.

Absolut, plus att den som ens överväger tanken att köra om med 50 cm marginal (mellan bil och linje) bör omvärdera sitt körsätt i trafiken.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Jag har på senare tid noterat en del konstiga (dumma) beteenden från mc-förare.
- många mc-förare - som står i begrepp att köra om en bil eller lastbil - håller på tok för litet avstånd.
-blev förra veckan (när jag körde bil) omkörd av en mc, på 90-sträcka där jag köde drygt 90, där det var dubbla heldragna linjer.
-Har ett antal gånger i år sett "tuffingar" som kör på bakhjulet i trafiken.
-Har sett ett antal motorcyklister som far fram som jehun, långt över hastighetsbegränsningen som körde de på racerbana
Varför inte gå med i någon racingklubb och "köra av sig" på en riktig bana?
-Har noterat en hel del förare utan riktig utrustning varma sommardagar körandes i kortärmat och eller shorts.
Tycker att om man anser att det är för varmt för att köra med rätt klädsel ska man låta mc-n stå och exempevis ta bilen till stranden.
Tror att många i ovanstående kategorier riskerar att hamna i statistiken!
Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd!!
Tänk på hur ni beter er i trafiken så att ni inte hamnar i statistiken.
Tack för ordet

Hej GÖRO och välkommen till forumet med ditt första inlägg! Vart du lite paff över att inte få fullt medhåll här inne?
Jag med, faktiskt - hade du postat på Sporthoj så kanske jag hade förstått lite bättre, men - äsch, här kommer mina små slantar:


Jag har på senare tid noterat en del konstiga (dumma) beteenden från mc-förare.
- många mc-förare - som står i begrepp att köra om en bil eller lastbil - håller på tok för litet avstånd.

Det där har jag också noterat!
Jag vet att jag initialt - de första 10 - 15 meterna bromsar mycket sämre än en modern bil, och anpassar det mesta av min körning därefter.

Det är inte utan att man undrar vad det är för självbild som ligger bakom dessa slipstreamande reaktionsekvilibrister; har dom gått på myten att en hoj bromsar bättre än en bil?

Det är är precis som du säger ett dumt beteende, eller snarare ett djävligt dumt beteende som alltför många hojåkare gör sig skyldiga till. Den överblick man eventuellt har i sadeln behöver användas till att öka marginaler, inte minska dem.



-blev förra veckan (när jag körde bil) omkörd av en mc, på 90-sträcka där jag köde drygt 90, där det var dubbla heldragna linjer.

Håller med dig - man ser allt oftare trafikanter; bil och MC som på ett helt annat sätt än tidigare hittar egna vägar genom trafiken. Det är fullständig nonchalans inför de mest grundläggande reglerna kring hur man får trafik att flyta.

-Har ett antal gånger i år sett "tuffingar" som kör på bakhjulet i trafiken.
Old news. Innan Evil Knievel ansågs det oskickligt att "råka" lyfta framhjulet på en hoj, men han gjorde att det blev ballt istället. Det är 35 år sedan jag lärde mig göra långa bakhjulsåk, och jag har inte slutat än. Däremot kanske man väljer sina platser med lite mer omsorg som halvsekelgammal stöt... Det ser vådligt ut och skrämmer ungefär lika många Svensson som det beundras av moppefukkos - men framför allt är det kul!
Bakhjulsåka är något som skadar bilden av motorcyklister mer än det de facto skadar människor, men så länge kidsen vill ha publik för sina wheelisar så kommer vi få se sådant i trafik.
Men bara lugn! BMW och Bosch jobbar på en inclinometer som läser av en massa olika värden och kommer att begränsa effekten så fort framhjulet riskerar att lätta, och EU kommer att lagstadga om detta på alla nya MC från och med modellår 2015. The fine art of slangning kommer att vara förbehållet oss med analoga hojar. Kom ihåg var ni läste det först... :D

-Har sett ett antal motorcyklister som far fram som jehun, långt över hastighetsbegränsningen som körde de på racerbana
Varför inte gå med i någon racingklubb och "köra av sig" på en riktig bana?

De allra flesta av dom kör som idioter på vägarna har inte skillsen som krävs för att köra bana. I själva verket är det näst intill självmarkerande: bomba olika vägsträckor = hjälplöst sist, eller rent av bortvurpad när det verkligen gäller. Tydligast märker man detta på alla dom som helt eller nästan helt slutar köra gata när dom blir bitna av runtirunt-körat.
"Racerbana" och landsväg har ytterst lite gemensamt, och ju mer man kört desto mer medveten om detta blir man. De som uppför sig i trafiken som om dom vore på bana blir inte långlivade. Vi som sett dem komma och gå vet detta, och vi vet också att det finns mer lärdom att ta med sig från banan ut i trafiken än tvärtom.

Dom jag träffat och talat med har varit så uppfyllda av sin egen förträfflighet att jag inte ser dom som speciellt påverkbara i den ålder dom är.
Lyckas dom överleva ett eller två år och fått känna på hur det är att göra bröstkompressioner på kompisar där det bara krasar under händerna brukar dom vara lite mer mottagliga.
Även jag ser fler som kör bortom all sans och balans - jag upplever att dom är helt frikopplade från bekymret med "konsekvens" av deras körning.
Dom skapar negativa rubriker, och jag vet ärligt talat inte hur man skall nå dessa vettvillingar som inte sällan saknar körkort och redan har domar på sig för andra asociala beteenden.

-Har noterat en hel del förare utan riktig utrustning varma sommardagar körandes i kortärmat och eller shorts.
Tycker att om man anser att det är för varmt för att köra med rätt klädsel ska man låta mc-n stå och exempevis ta bilen till stranden.


Exakt! Det där är en spaning som jag hade tänkt utveckla i höst, men den kan gärna få lufta sig redan nu:
De allra flesta vettiga människor har en punkt när dom inte tycker att det är bekvämt att köra hoj längre. När man klätt på sig allt man har men ändå fryser så ställer de flesta undan hojen, eller hur?

Nå, vi måste få till ett tankesätt där folk förstår att det precis lika gärna kan vara för varmt för att åka hoj!
Gränsen går när man anser sig behöva plocka av grundläggande skyddsutrustning - då är det dags att sätta sig i bilen och vrida på AC:n istället! Vidare måste vi inse att det räcker inte med ett enda ställ för att åka säkert över 3 säsonger här uppe i högan nord: ett ställ som funkar vår och höst klarar sällan sommartemperaturer: det är i högsta grad självmarkerande eftersom folk tar av sig vett, etikett och kläder på samma gång varefter dom skämmer ut sig genom att susa runt i linne, shorts och jävla flip-flop tofflor.

Jag är ledsen, men den lilla onda tårtbiten inom mig önskar dom en rejäl glidtur längs vägen, med påföljande akut asfalteksem.
Men, sedan kommer jag på att det är jag som får betala deras hudtransplantationer genom skattsedeln och då är inte tankegången lika kul längre...

Samma sak där - det är bara fantasilösa, oerfarna förare som bär sig åt på det viset. Det allvarliga är att dom verkar bli fler och fler, trots att alla "vet" att det är värdelöst att inte ha skydd på kroppen.
Back in the days fanns det en kampanj som tog avstamp i
"Den som kör utan handskar har inte vurpat. Ännu..."
Jag har svårt att tänka mig att det var McRF som stod bakom den payoffen - men den är sann!

Det är inte bara idioter som kör utan skyddskläder - det är även dom oerfarna... *ler elakt*

Tror att många i ovanstående kategorier riskerar att hamna i statistiken!
Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd!!
Tänk på hur ni beter er i trafiken så att ni inte hamnar i statistiken.
Tack för ordet


Amen till det!
Men, de flesta av oss vet om allt detta redan. Varför är det så förbannat svårt att kommunicera dessa enkla, självklara saker till nykomlingarna?

Starka krafter vill öka antalet motorcyklar i trafik.
Men, om det bara är sådana här spån vi får in så kan det lika gärna kvitta: dom är trubbel högt och lågt och tvingar ner oss motorcyklister i skyttegravarna i nya ställningskrig mot myndigheter och trafiksäkerhetsgurus, istället för det vi vill göra: köra hoj!



Hampe
 
Last edited:

AndersX

New member
Jag var på väg att skriva en egen tråd men jag tror mitt inlägg passar här.


Ett beteende, eller brist på "åtgärd" som motrcyklister gör, som för mig hamnar väldigt högt upp på min lista över "Det farligaste du kan göra när du kör hoj"

Glömma stänga av blinkersen efter sväng

Jag har sett det många gånger men nu har det hänt tre gånger på kort tid.
Jag står vid korsning, där jag har väjningsplikt. Det kommer en hoj från vänster blinkandes för högersväng, dvs svänga in på "min" väg.
(vid två av dessa tre tillfällen körde jag hoj)

Vid alla tre tillfällen har hojarna kört rakt fram, fortfarande med blinkersen på.
hade jag inte uppmärsammat att något varit fel i motorcyklistens beteende. Ingen hastighetssänkning inför korsningen etc. Så hade vi med stor sannolikhet kolliderat.

Det är lätt att vid en sådan olycka klandra bilisten/ utkörande fordon men den faktiska orsaken är slöhet/dumhet från motorcylistens sida.

Är det så djävla svårt att stänga av blinkersen?

"Lätt att glömma" - Montera en summer/minituta som låter i takt med blinkersen.

Numera litar jag inte på någon MC med blinkersen på, ska de svänga? jag tror det när jag ser det.
 

tersan

New member
Numera litar jag inte på någon MC med blinkersen på, ska de svänga? jag tror det när jag ser det.
Jag litar inte på nån, oavsett fordon, i en korsning överhuvudtaget. Det är minst lika många som inte använder blinkers alls, fast de ska svänga.

Ska det vara så j-a svårt att vara tydlig i trafiken?
 

Ove 60+

Active member
:rolleyes: Jag kanske först ska berätta att jag är gubbe = pensionär. Jag har gärna hatt och äger en Skoda Felicia, till råga på eländet är den grön. :rolleyes:

Jag reagerar på gnället på dom äldre i trafiken. Var gång jag kommer ut i trafiken ser jag folk i alla åldersgrupper bete sig som dom aldrig suttit bakom ratt eller styre förr.

Hundbeteendet när någon kommer ikapp och har tänkt sig köra om: Nosen i avgassröret. Hur tänker man? Bilen framför blir ju stor som en ladugårdsvägg och all sikt framåt blir borta. Börja istället en bra bit bakom och ha lite extra fart i själva omkörningen så blir det mycket lättare.

Jag har många gånger blivit omkörd när jag väntar på tillfälle att köra om tradaren och så har jag en dubbel omkörning istället, för den som körde om mig ser inte när det är klart framåt. I de fallen handlar det oftast om en yngre till medelålders förare med åsikter om gubbe i hatt och han kör Audi eller BMW, grå eller svart. Naturligtvis är det även ett vanligt beteende hos Mc;ister men då ser man inte vem som kör.

Ett annat omkörningsbeteende som blivit vanligt de senare åren är att det kommer någon dåre med sportvagn, BMW, Audi eller MC och kör om på fel sida.

Sen var det det där med fart? Vem har rätt att tycka att någon annan kör för sakta eller för fort? Är det någon som har mera bråttom så släpp fram för ibland är det j-a akut och då ska inte jag hindra. Kan innebära att jag slipper stå längs vägen och agera barnmorska eller vad anledningen till brådskan nu var. Detta innebär inte att jag försvarar rent idiotbeteende.


Att köra under tillåten hastighet är faktiskt tillåtet. Varför inte bara se ett långsamt fordon som ett naturligt inslag i trafiken på en allmän väg? Det finns i allafall ingen anledning att reta upp sig.

Sen finns det en massa andra situationer när man undrar men det tar vi en annan gång
 

hamre

Member
jag har varit yrkesförare i snart 30 år och är inte felfri själv, men jag åkte från Orsa mot Edsbyn i lördags och i finnstuga möter jag en husbil på min vägbana i en lång kurva, det var ingen smågena utan hela husbilen var på min körbana, på väg in i Edsbyn kommer jag ikapp en bil som saktar ner mer och mer, jag läste av situationen och förstod att något var på väg att hända så jag slog av på farten och vipps gör bilen en vänster sväng och kör in på en pizzeria utan att bromsa eller använda blinkers, nu har jag sett att dom flesta händelserna är gjorda av pensionerade gamla gubbjävlar i keps, eller någon nybliven småbarnsmamma som pratar i mobiltelefon och samtidigt bättrar på ögonskuggan
eller nån nonchalant yrkesförare, för såna finns det väldigt gott om!!
 
Top