Koks i avgasröret

jerryd

New member
Hej.
Ny här på forumet, men SMC-medlem sedan länge. Nu har ett problem dykt upp som jag gärna vill ha lite hjälp med.
Monterade av mitt avgassystem (original) på min Honda VT750 C2 och upptäckte att i avgasporten/halsen till den främre cylindern har det bildats någonting som mer liknar koks än sot, och även en bit in i avgassystemet sitter det. Vid koll av stiften så ser de helt normala ut, lite gyllenbruna och i övrigt fina. Servar hojen själv varje år och försöker vara noga med skötseln annars också. Har nog inte plockat av avgassystemet vid senaste två servicarna, så jag vet inte under hur lång tid detta har bildats. Den bakre cylindern visar inga tecken på något liknande. Det märks inget på motorns gång att det skulle var allvarligt, men......
Har Haynes reparationshandbok till hjälp, men undrar om någon har tips om i vilken riktning jag skall börja leta efter anledningen innan jag sätter igång.

Jerry
 

Kjell68

New member
Hej!
Kan eventuellt vara läckande ventiltätning..
Råkade ut för det på min Varadero ifjol. Upptäckte det först när den börja tokryka helt plötslig, hade lagt igen utblåset rätt rejält, så det hade pågått ett bra tag utan att märkas. Men efter rengöring, ventilslip, ventiljustering och nya ventiltätningar är problemet borta, går som en klocka. Det var inte alltför besvärlig meking utan verkstadbesök.
Kan va värt att kolla kanske.

Lycka till!
 

jerryd

New member
Hej!
Kan eventuellt vara läckande ventiltätning..
Råkade ut för det på min Varadero ifjol. Upptäckte det först när den börja tokryka helt plötslig, hade lagt igen utblåset rätt rejält, så det hade pågått ett bra tag utan att märkas. Men efter rengöring, ventilslip, ventiljustering och nya ventiltätningar är problemet borta, går som en klocka. Det var inte alltför besvärlig meking utan verkstadbesök.
Kan va värt att kolla kanske.

Lycka till!

Hej o tack för tipset.

Har kollat tätningarna och det är den på avgassidan som släpper igenom olja. Dock inte så mycket att det ännu så länge är lönt att åtgärda. Vet att man kan "trycksätta" förbränningskammaren med tryckluft via tändstiftshålet för att hindra ventilen att falla ner i motorn, för att slippa lyfta toppen. Får se i framtiden vilket det blir.
 

anders_69

New member
Hej o tack för tipset.

Har kollat tätningarna och det är den på avgassidan som släpper igenom olja. Dock inte så mycket att det ännu så länge är lönt att åtgärda. Vet att man kan "trycksätta" förbränningskammaren med tryckluft via tändstiftshålet för att hindra ventilen att falla ner i motorn, för att slippa lyfta toppen. Får se i framtiden vilket det blir.

Alternativt backa ner kolven 45 grader, mata ner lite ickeluddande tunt rep, kör fram kolven tills det tar stopp. Bör också hålla ventilen på plats medan du byter tätning.

/Anders
 

Kjell68

New member
Hej o tack för tipset.

Har kollat tätningarna och det är den på avgassidan som släpper igenom olja. Dock inte så mycket att det ännu så länge är lönt att åtgärda. Vet att man kan "trycksätta" förbränningskammaren med tryckluft via tändstiftshålet för att hindra ventilen att falla ner i motorn, för att slippa lyfta toppen. Får se i framtiden vilket det blir.

Ha koll på det bara, för det e inge kul när det börjar tokryka vid helt fel tillfälle.
Och det gör det!!:eek: Stog med isärskruvad motor dom två finaste veckorna (enda fina) på hela sommaren...

Lycka till och ha kul på mc!!!:)
 
Top